Ráj duchovna a východní spirituality byste asi v módní newyorské čtvrti Greenwich Village nehledali. Přesto tam, v prostorách bývalé továrny, vyrostl půvabný domov nejen pro Michaela Jowetta a Edwina Hoa.
Než našli tenhle velkorysý loft, absolvovali prohlídku více než stovky bytů. Žádný z nich však nesplňoval to, co od nového bydlení pro sebe a rozsáhlou sbírku artefaktů, pocházejících z jihovýchodní Asie, Indie a Číny, očekávali.
Začínali v podstatě téměř „na zelené louce“. Než se sem mohli nastěhovat, bylo nutné udělat spoustu poměrně rozsáhlých stavebních úprav. Své poklady proto uložili do skladiště a přestěhovali se do bojových podmínek staveniště, aby mohli dohlédnout na vybudování obytných prostor podle svých představ.
Protože už pár podobných přestaveb na svém kontě měli, spolehl se Michael na svůj instinkt a nabyté zkušenosti, aniž by potřeboval služby architekta nebo interiérového designéra. Jeho pojetí revitalizace zahrnovalo zachování charakteru autentických prvků původní konstrukce, a to včetně části cihelného zdiva, trámů a industriálních oken.
Všechny je nápaditě, a hlavně citlivě zakomponoval do nově vytvořených dispozic. Prozaická textura cihel, starého dřeva, betonu a opotřebovaného kovu ve spojení s moderním minimalismem jsou dokonalým estetickým rámcem pro rozsáhlou galerii soch, váz, obrazů a dalších artefaktů, jež tady doslova stojí na piedestalu.
Ve skutečnosti působí obytný prostor, který vznikal v průběhu šesti měsíců, téměř jako svatyně.
Paleta použitých barev a povrchových úprav je široká: od lesklého červeného laku přes střízlivý matný šedý kámen k modrobílé keramice, zářící zlaté fólii a bohatým tónům orientálních koberců. Vše v dokonalé kontinuitě, svázáno recyklovanými dřevěnými podlahami a měkkými bílými stěnami.
Citlivé souznění minulosti a současnosti velkorysého mezonetového bytu těží nejen ze zachovaných, ale i nových industriálních prvků, k nimž bezesporu patří syrová konstrukce schodiště svařená z nosných ocelových „úček“ s přiznanými šrouby, s níž nečekaně skvěle souznějí stupně z masivního dřeva z původních trámů.
Vybavení kuchyně a koupelny je v kontrastu s převážně starožitným nábytkem ryze minimalistické. Neutrální materiály v podobě skla, chromu, nerezové oceli a kamene zjemňuje bohatě tónované dřevo. Osvětlení představované téměř výhradně zabudovanými bodovkami je dalším z prostředků, jež mají znovu upozornit především na sbírkové poklady.
Intimní zóna bytu je přirozeným pokračováním velkorysých dispozic; týká se to i dvou sprchových koutů, které jsou všechno, jen ne malé. Jeden z nich se dokonce může pochlubit střešním oknem a zahradou v balijském stylu, která vzbuzuje dokonalý pocit dalekého východního ráje přeneseného do centra jedné z nejrušnějších světových metropolí.
Stejným dojmem působí také impozantní střešní zahrada, která nabízí výhled na tepající velkoměsto do všech stran: na sever, jih, východ i západ.
TEXT: Alena Müllerová FOTO: Red Cover Photoshot