Floridě vládne udržitelná architektura
Ve svých rezidenčních projektech Jaya Kader Zebede dobře zúročila jak dřívější spolupráci s řadou renomovaných architektů, k nimž patřili třeba Robert A. M. Stern, Moshe Safdie nebo Graham Gund, tak i zkušenosti získané z realizací v luxusních letoviscích v celých Spojených státech a Latinské Americe.
Kromě citlivé kombinace základních materiálů, k nimž patří dřevo, sklo, kámen a bílý štuk, architektka promyšleně pracovala také s dlouhými úzkými formáty prken a obkladů venkovních stěn.
Striktní geometrické linie South Island Residence skvěle ladí s místní přímořskou architekturou i se zdejším klimatem. Se zjemněním finálního, napohled strohého celku si výborně poradí bohatá zeleň na okolním pozemku.
Rezidence dokonale odráží principy modernismu, podle nichž výsledek ovlivňují materiály a funkční požadavky. K typickým projevům patří jednoduchost forem a eliminace „nedůležitých detailů“.
Velkoryse přečnívající ploché střechy fungují jako ochrana balkonů, teras i interiérů před přílišným slunečním zářením. Podílejí se rovněž na dosažení a udržení vnitřního tepelného komfortu.
V přední části pozemku je z uliční fronty nenápadný vstup do domu krytý opět střešním přesahem, v jehož podhledu jsou umístěna bodová svítidla.
Vzhledem k tomu, že prostranství těsně před domem funguje také jako příjezdová komunikace ke garáži a eventuální místo k parkování, je jeho povrch dlážděn kamennými kostkami. Tato vzhledově výrazná přírodnina se objevuje také na části fasády.
Venkovní dominantou domu na části pozemku směřující k pláži je dlouhý bazén s přelivovou hranou, díky níž vzniká efekt vodopádu. Povrch terasy je obložen dlažbou z jemně žilkovaného přírodního kamene.
Zastřešená část terasy v přízemí funguje jako venkovní kuchyně s jídelnou. Plně vybavené kulinářské zázemí zvýrazněné stěnou se strukturálně a barevně působivým kamenným obkladem se samozřejmě neobejde bez komfortního plynového grilu.
Pozemek sice není nijak velký, přesto se ale našlo místo i na krátce střižený pažit, jenž svou svěží zelení vyvažuje celkovou barevnost.
Prostranství mezi garáží a vstupem do domu využil architekt k vytvoření kompaktní terasy obložené dřevěnými palubkami z materiálu Ipe. Je přístupná díky posuvným proskleným stěnám a navazuje na odpočinkové zákoutí umístěné v hale pod impozantním schodištěm.
Punc moderní estetiky se zaměřením na funkční materiály, dokonalé zvládnutí řemesla a propojení interiéru s exteriérem je pro práci KZ Architecture určující, stejně jako maximální průnik světla do vnitřních prostor.
Venkovní jídelna s kuchyní v podstatě navazuje na vnitřní zónu stejného určení. Jejich vzájemné vizuální i faktické propojení umožňují posuvné prosklené stěny v kovových rámech, jež tvoří podstatnou část fasády rezidence.
Impozantní schodiště, jež je dominantou vstupní haly, evokuje svým vzhledem eskalátor. Technicistní charakter tohoto prvku zjemňují boční strany obložené dřevem, z nichž vystupuje zábradlí z transparentního skla.
Přízemí domu, věnované společenské zóně, má multifunkční dispozice rozdělené nábytkem do několika zón. Eklektické vybavení příjemně kombinuje předměty různých stylů, v nichž převažuje art deco a minimalismus.
Příjemné teplé tóny dřeva na podlahách a mědi osvětlovacích těles změkčují výsledné působení interiéru této modernistické rezidence. Rozlehlé obytné prostory těží také z dokonalého přístupu denního světla.

Tropický modernismus jde ruku v ruce s architektonickým stylem, který je charakteristický především svou environmentalitou, tedy vstřícným vztahem k udržitelnosti života na modré planetě.

Na základě hloubkové analýzy veškerého kontextu, v rámci zdejšího klimatu, s respektem k okolí, tu zdejší architektonické firmy citlivě navrhují kvalitní projekty, jež dokonale splynou s místním prostředím.

S touto filozofií dosahuje úspěchů také studio KZ Architecture, jehož tým je podepsán pod designem South Island Residence. Zakladatelka a ředitelka kanceláře Jaya Kader Zebede k tomu říká:

„Naše strategie vychází z optimalizace energetické náročnosti staveb, využívání alternativních zdrojů, snižování spotřeby pitné vody, omezování množství odpadu, zlepšení kvality vnitřního ovzduší a využívání ekologicky výhodných produktů.“ Ze stejných principů těží vzhled a provoz svěžího, do exteriéru otevřeného domu pro šestičlennou rodinu, který byl nedávno dostavěn v Golden Beach.

Pozemek si investor našel na jednom z posledních míst atraktivní pobřežní linie podél jižní části Floridy.

V ojedinělé lokalitě, s výhledem na mořskou pláž na východní a se sladkovodní řekou na západní straně, vyhlášené výstavními rezidencemi v hodnotě milionů dolarů.

Ne náhodou si ho oblíbily i světoznámé celebrity takových jmen, jako jsou například Bill Gates, Ricky Martin nebo Eric Clapton.

Kvůli sousedům ze severní i jižní strany bylo nutné navrhnout dům ve tvaru U, který ze tří stran ohraničuje jakési vnitřní atrium s terasami a bazénem, jemuž tak zajišťuje maximální soukromí a intimitu.

Kolem něho jsou vlastně seskupeny veškeré obytné prostory, včetně obývacího a rodinného pokoje, kuchyně a jídelny. Směřují sem samozřejmě také místnosti, které tvoří klidovou zónu situovanou v horních partiích stavby.

Venkovní plochy a interiéry jsou logicky a materiálově uspořádány tak, aby na sebe postupně navazovaly směrem z uliční fronty k vodní hladině bazénu.

Cesta začíná krytým přístupem přes menší kompaktní přední dvorek, pokračuje vstupními dveřmi do velké  haly, z níž vede impozantní schodiště do druhého podlaží rezidence. Přes jídelnu je pak přístupná venkovní terasa s přelivovým bazénem.

Dlouhá a úzká vodní nádrž je tu ústředním prvkem, stejným, jakým je pro vnitřek domu už zmíněné dominantní schodiště sochařských parametrů. Propojení interiérů s exteriéry zajišťují také materiály.

Je to patrné například na rozlehlých, břidlicí obložených stěnách, z nichž jedna rámuje vstup do domu, druhá tvoří část zadní fasády v prostoru venkovní kuchyně a třetí zvýrazňuje vnitřek haly.

Úkol sjednotit design rezidence připadl také dřevu Ipe, jehož příjemná barva se objevuje na venkovních terasách, zábradlích balkonů v patře i na některých podlahách a obkladech v interiéru. A konečně je tu také sklo.

Velkoplošné prosklené stěny v kovových rámech dávají domu potřebnou transparentnost a vzdušnost, navíc zabezpečují dostatečný přísun světla do vnitřních prostor, v čemž jim zdatně sekundují také čiré prvky použité na zábradlí jak u balkonů, tak u schodiště a horního ochozu.

Dosažení průniku stavební formy a obytného prostoru nahrává kromě vodorovných a svislých ploch ze skla, kamene a dřeva také bílý štuk na fasádě, odrážející se na vnitřních stěnách.

K dosažení výsledného efektu přispěla samozřejmě kromě dosavadních zkušeností v oboru také schopnost, s níž se Jaya Zebede dokáže vcítit do potřeb klientů. Jak řekl jeden z nich: „Pomalu a trpělivě zkoumala naši mysl, naše zvyklosti, očekávání i životní styl…

S profesionalitou, vytrvalostí a obětavostí sobě vlastní, s pečlivou pozorností k detailu pak dosáhla téměř nemožného.“

Text: Alena Müllerová, Foto: Robin Hill pro KZ Architecture