Originální prostory loftového bytu vyprovokovaly svého tvůrce k instalaci skvělé sbírky výtvarných děl předních současných umělců.
Nad nimi v patře jsou společenské prostory, umožňující pohled z ptačí perspektivy.
V luxusním pařížském XVI. okrese, uprostřed zlatého trojúhelníku mezi Trocadé(?)rem, náměstím Étoile a Bouloňským lesíkem, se nachází nespočet výstavních paláců ukrývajících mnohá překvapení. V rozlehlé zahradě jednoho z nich najdeme atypický loft.
Má dvě podlaží (přízemí a mezanin) a částečně obytný suterén, jeho celková užitná plocha je téměř 450 m2. Sluncem zalitý prostor je koncipován jako soukromé muzeum, věnované současnému umění, a ukrývá nádhernou sbírku uměleckých děl.
Hlavní obytnou část tvoří velký salon s plochou 140 m2. Místnost je členěná naznačenými příčkami a nestejnou úrovní podlah do několika menších zón, téměř v každé z nich se nachází kromě již zmiňovaných sbírek také unikátní designový nábytek.
Každý kus je svým způsobem unikátní a osobitý, v ničem si nezadá s cennými všudypřítomnými originály. Například v hlavnímu obytnému prostoru dominuje nepřehlédnutelná modulární kožená sedačka DS600, kterou pro švýcarskou značku De Sede navrhl v roce 1970 Ueli Berger.
Protiváhu tvoří geometricky přesná, neméně ikonická pohovka Tufty Time od Patricie Urquioly. Prostory tvoří skvělou platformu pro umístění bezpočtu rozměrných pláten i impozantních skulptur. Dílo, které nejvíc udiví? Nepochybně asi čtyřicetiletá, v růžovém šatu oděná sedící žena, čtoucí noviny.
Vypadá, jakoby právě přišla odkudsi ze šílené ulice a posadila tu, aby si odpočala. Ve skutečnosti jde ale o bronzový model v životní velikosti, nazvaný Flea Market Lady (Žena z blešáku), z dílny amerického sochaře Duane Hansona. Plochu prvního podlaží rozbíjejí tři krychle, ve kterých jsou umístěny intimní prostory ložnic.
Velká stěna z posuvných skleněných panelů odděluje salon od jídelny. Ta je vyvedena v černo-bílé kombinaci, stejně jako kuchyňský prostor se značkovým nábytkem Boffi. Z jídelny vede přímý vstup do plně klimatizované místnosti, kde je bohatě zásobená vinotéka, jak také jinak ve Francii.
Do mezaninu vystoupáme po dvou technicky strohých schodištích. Vedou na galerii otevřenou směrem do salonu, z níž se nabízí skvělý pohled shora, kterým přehlédneme téměř celou uměleckou sbírku. Zde jsou také bridžový salonek, menší klubovna, knihovna instalovaná podél chodby a pracovna.
Přidanou hodnotu loftu je nově vybudovaný suterén. Ukrývá se tu antracitově černou mozaikou obložený hammam (orientální lázeň), promítací sál se stěnami obloženými plstěnými pláty (dílo francouzských designérů Ronana a Erwana Bouroullekových). Samozřejmě také nezbytné technické zázemí, skladové prostory a prádelna.
TEXT: Jana Špatzová, FOTO: Photofoyer
DESIGN: CHARLES ZANA, www.zana.fr