Černé lyonské akordy s bílou
Průhled z terasy do interiéru rozkrývá uspořádání jednotlivých společenských zón – odpočinkový salon přechází v jídelní a kuchyňskou
Průhled z terasy do interiéru rozkrývá uspořádání jednotlivých společenských zón – odpočinkový salon přechází v jídelní a kuchyňskou
Zrcadlová skleněná stěna za bazénem opticky prodlužuje relaxační plochu s venkovním posezením. Síťované stínicí závěsy jsou umístěny netradičně na exteriérovou stranu skleněných stěn, do celkového vyznění interiéru tedy nezasahují. Zahradní nábytek je značky Tribù
Místo obvyklého slunečníku se o stín na terase stará vzrostlý strom. V pozadí vidíme obří těleso venkovního krbu. Philippe Magnin du Sauzey pečlivě dbal na to, aby byla zachována transparentnost prostorů jak v interiéru, tak v exteriéru. Tomu odpovídá i skleněné „zábradlí“ na terase nad strmým svahem, takže ze salonu nebo při stolování na venkovní terase nikdo nepřijde ani o drobet panoramatu
Salon končí u čiré skleněné přepážky ve funkci zábradlí, za ní vede schodiště o podlaží níž – k ložnicím. V panelu z černého skla je na stěnu umístěna velká televizní obrazovka, obrácená k posezení
Nízký stolek a pohovky v černé v přijímacím salonu asi o sto metrech čtverečních jsou od společnosti B&B Italia
Působivé (a bezpečné) nasvícení černého schodiště, vedoucího do horní společenské zóny z intimní části domu
Venkovní, pro změnu bílé, široké schodiště vede od vstupu na prostornou venkovní terasu a skleněnými stěnami dál do interiéru
V černém bloku kuchyně svítí bílá dvířka a nerezová čela zabudovaných spotřebičů, také jídelní část je pojata v černo-bílé kombinaci
Skleněnou stěnu chodby vedoucí za kuchyní do zadní části lze zakrýt bílými roletami, které shora osvětlují bodové zdroje. Zakončena je opět zrcadlovou stěnou, která do této části interiéru přivádí světlo i venkovní zeleň malého patia osázeného bambusem
Půdorys kuchyně a jídelního stolu jako by se odrážel na stropním podhledu, kde je v černé na bílé zasazeno bodové osvětlení. Nenápadné sloupy pomáhají nést stropy a současně ohraničují jako brána hlavní vstup do společenské části vily
Mléčně bílý panel s osvětlením nahrazuje střešní okno, pouští do pracovního prostoru kuchyně potřebné stropní světlo, kterého by zde bylo jinak nedostatek
Černé a bílé plochy v matu i lesku projasňují stříbřité kovové detaily, přičemž zařízení kuchyně (Boffi) bylo nalakováno lesklou černí. Kuchyň se otevírá k malému patiu se zasázenými bambusy. Pracovní deska je ze zimbabwské žuly, tvarem kopíruje černý podhledový panel u stropu se zabudovaným odsáváním. Na podlahu byl zvolen voskovaný beton
Také z druhé strany kuchyně vede úzká chodba, i zde prostor znásobuje a prosvětluje zrcadlová přepážka
Černá s bílou, které vyniknou zejména při denním osvětlení, souzní v jídelní a kuchyňské zóně v dokonalé harmonii. Jídelní stůl Synapsis pro značku Porro navrhl Jean-Marie Massaud
Světelnou pohodu obstarává vtipné nasvícení, směřované do interiéru ze stropních nik a podhledů. Černá s bílou vládnou i v suterénní části vily
Obrazovka domácího kina v černém orámování vytváří iluzi okna. Měkkou černou pohovku doplňují stojací lampa Tolomeo v designu Michela De Luchciho (Artémide), zářivě barevné polstrování křesel a polštářků (od Missoni Home) vnáší do prostoru živost. Vysoký kruhový koberec v zemitých tónech se stříbřitými odlesky (B&B Italia) zase prostor protepluje a projasňuje
Dlouhé úzké okno na protější stěně domácího kina vede pod hladinu bazénu na terase
Jak je zjevné, dlouhé okno pokračuje i za roh stěny. Jedná se o velký zasklený průzor do modré vody venkovního bazénu; je zřejmé, že se místnosti nacházejí pod úrovní jeho hladiny splývající s rovinou exteriérové terasy. Bílou stěnu s tmavou podlahou propojuje designový skvost – bílá „Pantonka“
Za zónu domácího kina umístili majitelé malou domácí pracovnu s počítačem, prostor opět znásobuje dělená zrcadlová stěna. Místo koberce je na podlahu položena hnědá zvířecí kůže
V ložnici rodičů vytváří světlo pronikající dovnitř přes žaluzie na stěnách zebrovitý vzor. Stejně jako v dalších částech domu sází i zde majitel na čistotu a na kontrast bílé a černé. Postel XXL Tokyo v japonském stylu navrhl designér Piero Lissoni (Porro)
Stejně „úsporná“ na vybavení je také ložnice nejmenších dětí, snad jediná místnost, kde černou nenajdete; pojata je v příjemné bílo-béžové barevnosti
Díváme se do vinného sklípku, navrženého Philippem Magninem du Sauzey. Jeho architektura kombinuje panely ze silného plexiskla a zrcadla, což je jedním z typických prvků používaných tímto interiérovým architektem
K ložnici rodičů přiléhá velká koupelna, opět v minimalistickém stylu. Ze tří stran je uzavřena v černých stěnách a bílých stropech, celoskleněnými okny pak otevřena do exteriéru. Přepážky z čirého skla nebrání výhledu. Vana a umyvadla z bílého corianu si vybrali od značky Boffi
Zrcadlová stěna otevírá prostor tam, kde reálně končí...
Půvabná hra zrcadlení dotváří architekturu objektu
Odrazit sluneční světlo a stínit interiér – takový je účel „maskovacích sítí“ podobných těm, které používá armáda. Majitel si je vyhrabal na internetu. Spojují užitečnost a eleganci a stíní velká okna obývacího pokoje, která vedou na jih a na východ
Velký krb navrhl architekt interiéru, u stolu na terase se sedí na židličkách od Vernera Pantona

Přísně geometrické linie, beton, sklo a terasu s bazénem a výhledem na město pod ní nabízí tato půvabná vila.

Originální prosklený dům je zavěšený na jednom z lyonských kopců. Město vypadá, jako by bylo této krásné vile, vyznačující se prostými liniemi, prosklenými stěnami a promyšlenou čistotou, schouleno u nohou. Vystavěl ji lyonský Atelier Vera &

Barrand Architectes a je pojednána v opačném duchu, než jak předepisuje klasický kánon – obývací salon je v patře a tři ložnice jsou pod ním.

„U nás se do pokojů schází a do obýváku, jídelny a kuchyně stoupá,“ žertuje majitel vily, velký milovník designového nábytku a obdivovatel minimalismu.

Výrazným prvkem této rozsáhlé moderní stavby je pravými úhly vyznačená a uzavřená terasa s azurovým bazénem.

Toto dílo, navržené Philippem Magninem du Sauzey, je ódou na geometrické tvary a na hru odlesků – například salon se odráží v zrcadle umístěném na slepé zdi garáže.

Díky důmyslnému umístění, znásobujícímu prostor, se v něm zrcadlí nejen výhled na Lyon, bývalé středisko starověké Galie, ale také hladina bazénu. Když přijde večer, je při působivém osvětlení podívaná stejně grandiózní.

Netradiční dispozice s ložnicemi v přízemí a obývací společenskou zónou v patře nad nimi dotváří vybavení designovým nábytkem v minimalistickém stylu. Dekorace sázejí na čistotu a na kontrast bílé a černé.

Přitom v souladu s přáním majitele se nábytek drží jediného striktního pravidla – černý, černý a zase černý. Současně designér Philippe Magnin du Sauzey pečlivě dbal na to, aby byla zachována transparentnost prostorů jak v interiéru, tak v exteriéru.

Zářný příklad zvládnutých čistých geometrických linií najdeme v chodbě, vedoucí zdola do salonu. Funkce související s provozem domu jsou zde diskrétně potlačeny, úložné prostory zapuštěny do stěn, pohled tak klouže po hladkém povrchu…

Neméně inspirativní je práce autora projektu se světlem a stínem. Například v  ložnici rodičů vytváří světlo pronikající dovnitř přes žaluzie na stěnách zebrovitý vzor. Je to poetické a grafické.

S cílem filtrovat sluneční paprsky sáhl majitel k maskovacím sítím podobným těm, které používá armáda. Našel je na internetu. Spojují užitečnost a eleganci a stíní zejména velká okna obývacího pokoje, která vedou na jih a na východ.

Vše umocňuje designér efektem zrcadlení, chytře využívá hry velkých zrcadlových ploch. Pojďme si tento pozoruhodný dům podrobně projít a zastavit se u těch prvků, které z celku vytvořily neobyčejný, dokonale funkční originál, pohodlný a příjemný domov.

TEXT: Jaromíra Slavíková, FOTO: DPLG Vera&Barrand, Allphoto