Velkolepá stavba s ohromujícím výhledem na Kapské Město připomíná uměleckou skulpturu. Designéři architektonické společnosti ARRCC promítli do realizace svého návrhu nejen vizi zadavatelů, ale rovněž působivé umístění vily.
Dům definovaný sklem a betonem. Tak by bylo možné nejvýstižněji charakterizovat jednoduchou a strohou, a přesto nesmírně působivou rezidenci ležící v Jižní Africe.
Chcete-li příklad obydlí, kde nechybí umění, jedinečnost, temperament a cit pro kvalitní interiér, pak je tento prostorný obytný objekt tím nejlepším místem.
Budovu samotnou lze totiž bez nadsázky přirovnat k uměleckému dílu – unikátnímu sousoší s jasnými obdélníkovými liniemi, jež vystupují v kontrastu s téměř divokou okolní krajinou.
Na zajímavosti jí bezesporu přidává rovněž dramatický výhled na Kapské Město, nad nímž se vila díky umístění na strmém kopci jakoby vznáší.
Za impozantním projektem stojí špičkoví designéři africké architektonické společnosti ARRCC, jejichž zásadní prioritou je velmi úzká spolupráce s klientem.
Cíl mají společný – přetvořit požadavky na komfortní bydlení ve vzrušující stavbu s neméně skvělými interiéry, v prostory pro skutečný život, v domov, odrážející novodobé obytné standardy v akordu s okolím.
Při budování omamné rezidence se tvůrci nechali inspirovat prací proslulého japonského architekta Tadaa Andóa, který dokázal mistrně přizpůsobovat prostory pro bydlení stále se proměňujícímu urbanistickému prostředí, aniž by se nechal ovlivňovat změnami okolí.
Vyvinul nový způsob stavění budov na základě logiky, díky němuž dosáhl úspěchu ve vytváření nezávislé architektury.
Jeho Row House v ósacké čtvrti Sumijoši (1975–76), který získal v roce 1979 cenu Japonského architektonického institutu, ho proslavil pro celém světě.
Podle Tadaa Andóa jsou pro architekturu podstatné tři věci, k nimž patří zejména použití původních materiálů, tedy pohledového betonu, skla, kamene a dřeva.
Ať už však sáhne po přírodní, či uměle vyrobené hmotě, měla by být pokud možno prosta následného opracování. Týká se to i velikostí betonových bloků a skleněných tabulí, jež by si tak měly zachovat původní rozměry bez následného dělení.
Dalším ze základních parametrů je čistá geometrie jako v Pantheonu, jež je základem pro konstrukci, a konečně příroda. Nikoliv divoká, ale upravená rukou člověka, která tvoří funkční kontrast s nezkroceným chaosem.
A jsou to právě pečlivě promyšlené geometrické tvary, sestavené z kolmo protilehlých konzolovitých betonových prvků, posunutých proti sobě do několika úrovní, jež jednotlivým vnitřním prostorům celého domu dopřávají dokonalé přirozené světlo.
Jak už patří k dobrému zvyku společnosti ARRCC, je interiér této rodinné rezidence naprosto bezchybným dílem.
Ať už jde o multifunkční společenskou zónu s kuchyní a jídelnou, nebo o ložnice v horním podlaží, je základem jejich výsledného efektu relativní minimalismus, doplněný odvážnými texturami a kontrastní barevnou paletou, jež do prostoru vnášejí potřebnou dynamiku.
Nedílnou součástí obytného komfortu je samozřejmě i venkovní terasa s bazénem, ať už zastíněná střešním přesahem, nebo volně dýchající pod africkým nebem.
TEXT: Vendula Jelínková, FOTO: ARRCC