Ve znamení geometrie a olivovníků
Striktní geometrie betonové konstrukce, plastické obklady fasády z přírodního kamene, velkorysé prosklení a změkčující prvky z exotické dřeviny Cumarú jsou základními výrazovými prostředky moderní rezidence s minimalistickými liniemi.
Striktní geometrie betonové konstrukce, plastické obklady fasády z přírodního kamene, velkorysé prosklení a změkčující prvky z exotické dřeviny Cumarú jsou základními výrazovými prostředky moderní rezidence s minimalistickými liniemi.
Díky proskleným plochám, spojovaným kováním z nerezové oceli, získává společenská zóna v přízemí nejen dostatek denního svitu, ale také vizuální volnost.
Soukromí rodině majitele vily zajišťuje bytelný betonový plot, který brání pohledům do bohatě proskleného prvního nadzemního podlaží. Vzhled celé rezidence umocňuje citlivé nasvětlení některých částí hlavní fasády.
Nedílnou pohledovou součástí interiérů je ocelová nádrž, obklopující jeden z vysokých stromů. Přítomnost vodního prvku, odděleného pouze skleněnými stěnami, přispívá také k vyrovnanosti obytného klimatu.
K výsledné plastičnosti rezidence vedlo nejen její promyšlené členění, ale také citlivá kombinace barevných tónů na fasádě, podtržených osvětlením. Potřebné napětí pramení rovněž z využití různých materiálů.
Zajímavou architektonickou kompozici se podařilo vytvořit ztvárněním přístupového schodiště a vjezdu do garáže. Zásadní roli tu sehrál mírný svah, do něhož jsou vetknuty podsvícené betonové stupně a zahloubená příjezdová komunikace.
Zajímavou architektonickou kompozici se podařilo vytvořit ztvárněním přístupového schodiště a vjezdu do garáže. Zásadní roli tu sehrál mírný svah, do něhož jsou vetknuty podsvícené betonové stupně a zahloubená příjezdová komunikace.
Z bočního pohledu se rezidence tváří spíše uměřeně a nechává vyniknout pouze kombinaci klasické fasády s kamennými obklady, roli zajímavého dekorativního prvku i zvenčí hrají olivovníky.
O co méně mají obyvatelé vily k dispozici venkovních ploch, o to lépe jsou využity a pečlivěji ztvárněny. Vzrostlé stromy doplňují kapradiny a bujné vysoké traviny.
O co méně mají obyvatelé vily k dispozici venkovních ploch, o to lépe jsou využity a pečlivěji ztvárněny. Vzrostlé stromy doplňují kapradiny a bujné vysoké traviny.
Benefity výhledů i do širšího okolí vyplynuly z velkorysého prosklení také pro jídelnu. Její vybavení, vyrobené na míru prostoru, představuje kombinaci konstrukcí ze dřeva parotu s tkaninami v šedé škále.
Projekt nazvaný jednoduše „225“ patří do stovky zdařilých projektů architektonického studia 21 arquitectos. Základním stavebním materiálem členitého objektu jsou betonové konstrukce, doplněné prvky z přírodního dřeva a velkoplošným sklem, v němž se zrcadlí okolí rezidence.
Projekt nazvaný jednoduše „225“ patří do stovky zdařilých projektů architektonického studia 21 arquitectos. Základním stavebním materiálem členitého objektu jsou betonové konstrukce, doplněné prvky z přírodního dřeva a velkoplošným sklem, v němž se zrcadlí okolí rezidence.
Zajímavým dekorativním prvkem vstupní haly je rozhodně jakýsi ostrůvek v loži z říčních valounků. Jeho plocha je stejně jako celé podlaha přízemí z leštěného mramoru.
Do uliční fronty se rezidence dívá částečně prosklenou terasou, na níž jsou umístěny dva velké květináče z ocelového plechu, osázené myrtovými stromy z exotického rodu arrayan.
Společenská zóna v přízemí je díky přístupu denního světla vzdušná. Po setmění se pak o adekvátní atmosféru starají zdroje nepřímého osvětlení, jež se podílejí na vytvoření různých pocitů tepla a hloubky interiéru.
Jídelnu lze otevřít na zastřešenou venkovní terasu, tvořenou masivními dřevěnými prvky. Kresba materiálu se doplňuje se sytou zelení trávníku, lemovaného štíhlými stromky a nízkými rostlinami, jež svými řemenovitými listy evokují u nás oblíbené klívie.
Vstupní hala nabízí příjemné posezení v komfortní čalouněné sedačce. Jednoduchou barevnost oživují dekorativní doplňky v tyrkysových, červených a sytě žlutých tónech.
Také ostrůvková kuchyň těží z vizuálního i faktického propojení s navazující venkovní terasou. Veškeré vybavení – lednice, trouby, digestoř a varná deska – jsou od značky General Electric.
Schodiště působí díky ukotvení dřevěných nášlapných prvků do stěny velmi vzdušně, jako by se vznášelo v prostou. Výsledný dojem umocňuje zábradlí z čirého bezpečnostního skla.
Koupelnová sanita a armatury jsou převážně značky Urrea. Avantgardní linie kolekce Quadro, kterou navrhla dvojice Mauricio a Sebastián Lara, se opírají o minimalistickou estetiku geometrického tvarosloví.
Díky dokonalému souznění použitých materiálů, jimž vévodí především leštěný mramor a parotové dřevo s výraznou kresbou, vzniklo na ploše přesahující stovku metrů čtverečních příjemné obytné prostředí.

Prosklené atrium se vzrostlou zelení, viditelnou téměř z každé části rezidence, je srdcem pozoruhodného projektu, vytvořeného na pozemku o velikosti téměř tří set čtverečních metrů.

Původní myšlenkou zadavatele byl požadavek na vznik bydlení o třech úrovních, s respektem k cílené harmonii zvolených materiálů a očekávané funkčnosti. Součástí představ investora bylo i propojení společenské zóny v zájmu její maximální otevřenosti.

Výchozí koncepce byla v zásadních obrysech samozřejmě dodržena, ovšem s mnoha postupnými změnami plynoucími z nápadů, jež se v procesu nákresů průběžně objevovaly.

Sice to znamenalo citelné zdržení původního časového plánu, ovšem vše nakonec bylo ku prospěchu věci.

Impozantní vila vyrostla zcela nedávno v mexickém městě Tlajomulco de Zuñiga ve státě Julisco. Projekt nazvaný jednoduše „225“ byl navržen týmem společnosti 21 arquitectos pod vedením ředitele kanceláře Adolfo Arellana.

Jeho firma, jež má na svém kontě více než stovku projektů různých typů, pracuje tak, aby výsledkem jejích snažení byl maximální soulad funkce, formy a prostředí, to vše ve společenském, krajinném i ekonomickém kontextu.

„Stěžejní je pro nás ovšem vždy názor uživatele, jeho přání a požadavky, protože právě on dává všem našim architektonickým dílům hodnotu a význam,“ říká architekt.

Sošně působící členitý objekt, vymezený ostrými hroty a striktními hranami, má hmoty rozložené na třech podlažích. V suterénu s plochou dvaačtyřicet čtverečních metrů je umístěna garáž pro dva vozy a malý víceúčelový sklad.

Více než dvojnásobně rozlehlé přízemí nabízí rozlehlou společenskou část s halou, obývacím pokojem, jídelnou, kuchyní, pracovnou a koupelnou pro hosty.

Celý tento prostor je maximálně propojený, absence pevných stěn a velkorysé prosklení s kováním z nerezové oceli umožňuje dokonalou vizuální volnost.

Obytnou dispozici násobí výhledy na „akvárium“ s vodní plochou a stromem na straně jedné, na protilehlé pak na venkovní terasu v zadní části pozemku. Přízemí propojuje rovněž podlaha z leštěného mramoru Santo Tomas.

Do horní klidové zóny s ložnicemi a hygienickým zázemím rodiny odtud vede schodiště s dřevěnými segmenty, opticky se vznášejícími ve vzduchu. Stejný komunikační prvek pak slouží k výstupu na střešní terasu, nabízející úchvatný panoramatický výhled do okolí.

Venkovní dojem celé majestátní stavby plyne také z pojetí hlavní fasády, jejíž plochy, řešené maltovou omítkou v různě intenzivních odstínech šedé barvy a obdélníkovými kamennými obklady, přidávají objektu na plastičnosti.

Striktní modernismus, proteplený vertikálními i horizontálními dřevěnými prvky z exotického materiálu Cumarú, podtrhují rozměrné skleněné plochy.

Ke vstupním dveřím vede schodiště z omývaného betonu, integrované do zatravněného, mírně svažitého terénu, do něhož je zahloubena rovněž příjezdová cesta ke garáži, dlážděná nepravidelnými prvky z přírodního kamene.

Potřebnou intimitu zajišťuje rodině vysoký betonový plot, jehož strohost vyvažují zatravněné plochy a venkovní terasy, obložené dřevěnými palubkami.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Oscar Hernández

Kontakty:

21arquitectos (architektonický návrh), Av. Real Acueducto, Puerta de Hierro, Španělsko, www.21arquitectos.com