Ikonický skleněný dům v poušti
Ke klíčovým parametrům domu patří hluboké střešní přesahy, otevřená dispozice interiérů a dokonalé prolnutí vnitřních a venkovních prostor. Stavba dokonale souzní s pouštní krajinou, a to nejen z pohledu designu, ale také pokud jde o náročné klimatické podmínky.
Ze všech obytných prostor členité přízemní rezidence je díky posuvným skleněným stěnám v kovových rámech přímý přístup na venkovní terasu se zapuštěným bazénem.
Zadní kout pozemku s betonovou příjezdovou cestou posloužil k umístění nenápadného objektu garáže, určené pro dva vozy.
Střešní přesahy jsou také zdrojem proporční hry světla stínu, který je nedílnou součástí Wexlerových architektonických návrhů. Zároveň přispívají k příjemnému vnitřnímu klimatu.
Do bazénu je integrována vířivka s vnitřními lavicemi, jejíhož dobrodiní většina Američanů ráda využívá. Také v Kalifornii je nezbytným doplňkem obytného komfortu, zvyšuje úroveň relaxace.
Od garáže je vstupu do domu vede krytá sloupová kolonáda s konstrukcí z oceli. Plot, který ji odděluje od uliční fronty, je složen z masivních prvků ze stejného materiálu.
Od garáže je vstupu do domu vede krytá sloupová kolonáda s konstrukcí z oceli. Plot, který ji odděluje od uliční fronty, je složen z masivních prvků ze stejného materiálu.
Také pozemek kolem rezidence má velmi minimalistický charakter. Spočívá v zatravněných plochách, kombinovaných s oblázkovými zálivy a suchomilnými rostlinami, kompatibilními se zdejším podnebím.
Živý plot, který na části jeho obvodu pozemek chrání před pohledy zvenčí, je jakýmsi předstupněm vzrostlých palem. Za nimi se rýsuje malebná linie pohoří San Jacinto.
Nádrž zděného bazénu se sestupným dnem má povrch upravený skleněnou mozaikou. Pro terasu i ochoz byl zvolen litý beton, který se v leštěné formě propisuje do interiérů.
S padajícím soumrakem a přicházející tmou se díky osvětlení zdroji zapuštěnými do střešních přesahů objevují nové optické efekty, zdůrazňující moderní architekturu rezidence, při jejíž stavbě nebylo použito žádné dřevo.
Výrazným interiérovým prvkem je oboustranný plynový krb, který funguje zároveň jako optický předěl mezi obývacím pokojem a jídelnou, vybavenou kulatým stolem se skleněnou vrchní deskou a čtyřmi ikonickými židlemi DWS. Pro společnost Vitra model v padesátých letech minulého století navrhli designéři a manželé Charles a Ray Eamesovi s cílem vytvořit produkt, který se dokonale přizpůsobí lidskému ...
Výrazným interiérovým prvkem je oboustranný plynový krb, který funguje zároveň jako optický předěl mezi obývacím pokojem a jídelnou, vybavenou kulatým stolem se skleněnou vrchní deskou a čtyřmi ikonickými židlemi DWS. Pro společnost Vitra model v padesátých letech minulého století navrhli designéři a manželé Charles a Ray Eamesovi s cílem vytvořit produkt, který se dokonale přizpůsobí lidskému ...
Styl zahradních úprav byl zvolen tak, aby maximálně odrážel typickou pouštní krajinu této části Kalifornie. Do Palm Springs se stahují především bohatí američtí senioři, kteří si tu budují svá odpočinková sídla.
Ocel, použitá při výstavbě domu, disponuje vlastnostmi, které lze bez nadsázky nazvat unikátními. Představuje stavební prvek s obrovským potenciálem, který se dnes i zásluhou Donalda Wexlera stává denně výzvou architektů a projektantů na všech kontinentech.
Pouze polostěna náznakově odděluje kuchyňskou zónu. Před ní je umístěna rohová pohovka, čalouněná šedou textilií. Odpočinkové zákoutí doplňuje křeslo Happy Swing od švédského návrháře Rogera Perssona.
Ze druhé strany rámuje relaxační zónu mohutné oboustranné krbové těleso s komínem vyvedeným do stropu. Z pohovky je příjemný výhled do části zahrady s terasou a plaveckým bazénem.
Z tohoto záběru je dobře vidět mistrná práce architekta s přiznanou stropní konstrukcí z ocelových prvků, jež svou šedou barvou kontrastují s převážně bílým minimalistickým interiérem. Zároveň se podílejí na vytvoření rozdílných stropních úrovní.
Lineární kuchyně s nábytkem od značky Poggenpohl je vybavena luxusními spotřebiči Thermador, které svou kvalitou a inovativností bodují napříč kontinenty. Baterie dodala společnost Hansgrohe.
Zatímco sporák je otočen směrem k bazénu, od mycí zóny se nabízí pohled na stylizovaný koutek pouštní krajiny. Dřez je integrován do kamenné pracovní desky.
Nad plynovou varnou zónu navrhli designéři stropní odsávač par, který nijak nenarušuje čistotu dispozičního řešení celého společenského prostoru. Do inteligentního řízení domácnosti je zapojen například také protipožární sprinklerový systém.

Použitím konstrukční oceli pro výstavbu soukromých rezidencí se proslulý americký architekt Donald Wexler zabýval v podstatě celý svůj profesní život. Jeho posledním mistrovským počinem je Vila Movie Colony East, známá také jako Steel & Glass House.

Zatímco i dnes se mnozí projektanti nechávají při navrhování domů svazovat rámcem zavedených norem, jsou tvůrci, kteří mají odvážné vize a snaží se je proměnit ve skutečnost. Právě oni jsou pak těmi, kdo výrazně ovlivňují směřování architektury v budoucnosti.

Někteří z nich se nechali inspirovat formami nalezenými v přírodě, jako například Frank Lloyd Wright, nebo striktní geometrií, jako Mies Van der Rohe.

Ještě než se Wexler vydal svou vlastní samostatnou cestou, byl dobře známý svými čistými moderními liniemi a pozorným nasloucháním potřebám svých klientů. Ovšem byl zároveň nepřehlédnutelným inovátorem, jemuž doslova učarovala ocel.

Jeho nezaměnitelný rukopis nesou domy, školy, hotely, banky, mezinárodní letiště v Palm Springs nebo rezidence Dinah Shore, kterou si naposledy koupil Leonardo DiCaprio.

V roce 1961 Wexler se svým tehdejším partnerem Richardem Harrisonem začal pracovat na projektu pětatřiceti ocelových a skleněných domů ve čtvrti Racquet Club v North Palm Springs se záměrem vytvořit cenově přístupné bydlení v objektech, které by odolaly místnímu extrémnímu pouštnímu klimatu.

Cena materiálu však tehdy bohužel prudce stoupla a realizace se poté, co bylo postaveno pouhých sedm domů, zastavila.

Přesto se tyto inovativní prefabrikovné ocelové stavby, montované na místě, staly v mezinárodním měřítku příkladem skvěle zvládnutého pouštního stylu, charakteristického otevřenou dispozicí, masivním podílem stěn prosklených od podlahy ke stropu, hlubokými střešními přesahy a dokonalým propojením vnitřního a vnějšího prostoru.

Právem jim patří pozice chráněného historického dědictví. I proto je důležité, že Wexlerův průkopnický sen žil dál a proměňoval se postupně ve skutečnost.

V dobách jeho začátků totiž v rezidenčním segmentu převažovalo dřevo, špatně odolávající nájezdům termitů, náchylné k plesnivění a suché hnilobě. A Wexler si uvědomil, že využití oceli tyto problémy odstraní. Pro Los Angeles Times kdysi řekl:

„S ocelí získáte čisté a ostré linie, které budou vypadat navždy dobře.

Nic je nemůže zničit, nic je nemůže ovlivnit.“ Proto tento materiál – kromě betonu a skla – aplikoval ve svých návrzích všude, kde to jen bylo možné, nejen ve formě základních konstrukcí, ale například také pro realizaci střech a obkladů.

Úplně posledním vrcholem architektovy autorské tvorby je moderní dům, jehož výstavba byla dokončena pouhé dva měsíce předtím, než ve věku neuvěřitelných devětaosmdesáti let zemřel.

Na plánech začal sice pracovat už v roce 2000, ale Marc Sanders, investor a jeho přítel v jedné osobě, nebyl velmi dlouho schopen sehnat vhodný stavební pozemek, jenž by vyhovoval přísným požadavkům městské správy.

To se mu podařilo až o čtrnáct let později, když ve čtvrti Movie Colony East East koupil parcelu, která kdysi, ještě před rozdělením jeho panství, patřila Franku Sinatrovi.

Nejdřív ovšem Wexler a místní architekt Lance O’Donnell, jenž s ním na návrhu spolupracoval, museli odsouhlasit aktualizací původních nákresů, aby sice neztratily nic z původního charakteru padesátých let, ale zároveň odpovídaly nastaveným podmínkám.

Členitá přízemní rezidence ve tvaru písmene „L“ s plochou střechou působí dojmem, jako kdyby sestávala z několika samostatných, vzájemně propojených prosklených segmentů.

Ze všech obytných prostor s celkovou plochou 232 čtverečních metrů se posuvnými stěnami vychází přímo na venkovní terasu, lemující pětačtyřicet metrů dlouhý bazén se slanou vodou a integrovanou vířivkou.

Navazující pozemek je osázen trávníkem a bezúdržbovými suchomilnými rostlinami a sukulenty, dobře snášejícími zdejší klima. K dispozici je také venkovní sprcha a garáž pro dvě auta.

O potřebné soukromí obyvatel domu se stará ocelová zeď, oddělující objekt od uliční fronty, ze druhé pak vysoký zelený plot, na nějž navazuje nádherný výhled na pohoří San Jacinto.

I kvůli tomu byla stavba otočena do úhlu 45 stupňů, navíc to však významně přispělo k optimalizaci energetické náročnosti jejího provozu, což si Wexler ověřil už ve svém ranějším projektu Dinah Shore z roku 1964. Společnost Hot Purple Energy pak k cílené hospodárnosti domu přispěla instalací solárního zdroje, čímž došlo k dokonalému propojení udržitelných zdrojů a materiálů.

Ostatně právě okolní panorama, přístupné v rozsahu 360 stupňů, je tím, co rozhodně ozvláštňuje i vnitřní prostory, násobí jejich působivý minimalistický design a zvyšuje obytný komfort.

Vzdušná otevřená dispozice, umocněná různou úrovní stropů, počítá s kontinuitou a vzájemným souzněním jednotlivých funkčních zón, s výjimkou tří ložnic s koupelnami, které pochopitelné potřebují adekvátní intimitu.

Centrem společenského dění je transparentní multifunkční část bytu, jejíž součástí je také kuchyně, oddělená od ostatní obytné plochy pouze varným ostrůvkem.

Jídelna pak stejně jako obývací pokoj využívá příjemné atmosféry oboustranného krbu, který funguje zároveň jako náznakový optický předěl. Celý prostor pak dokonale sjednocují lité podlahy ze světlého leštěného betonu.

Nadčasová rezidence Movie Colony East, jež vzdává poslední hold pionýrovi moderně pojaté pouštní architektury Donaldu Wexlerovi, je v současné době na prodej.

Novému majiteli stačí respektovat cenu, kterou realitní společnost stanovila na „pouhých“ dva a půl milionu dolarů.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: The Agency