Moderní oáza v idylické krajině
Schodišťovému tělesu ve tvaru hranaté spirály, vinoucí se mezi všemi úrovněmi domu, dominuje závěsné svítidlo, evokující svým designem propojené řetězové články.
Kuchyně jsou v domě hned dvě, jedna oddělená čínská, druhá v západním stylu s bílým ostrůvkem, která je součástí otevřeného multifunkčního prostoru. Je využíván pro úzká rodinná i velkolepá společenská setkání.
Na obývací pokoj navazuje velkorysá venkovní terasa, dostupná několika posuvnými prosklenými dveřmi. Obytný prostor tak lze v příjemném počasí několikanásobně rozšířit.
Samonosná betonová konstrukce schodiště funguje v prostoru jako svébytný dekorativní prvek, který v interiéru hraje kromě funkční i výrazně estetickou roli.
Jednou ze zajímavých součástí společenské zóny je rovněž zasklená nika s vnitřní instalací, jež je nápaditou trojrozměrnou variací na tradiční čínskou krajinomalbu.
Jinak minimalistický interiér v západním stylu nepostrádá citlivé doteky asijské kultury. Nad kulatým jídelním stolem má podobu lustru, svým tvarem evokujícího rozkvetlou větev sakury.
Podlaha v této zóně je upravena velkoformátovou dlažbou z přírodního kamene. Stejný materiál byl použit rovněž k obkladu schodišťových stupňů.
Společenský prostor, zaujímající plochu celého vstupního podlaží, je náznakově rozdělen na funkční zóny s pomocí nábytku i stropních linií. Na míru vyrobené pohovky, umístěné zády k sobě, propojuje dřevěná deska, sloužící jako originální odkládací prvek.
Vybavení dětského pokoje se materiálem konstrukcí stěžejních nábytkových kusů poněkud vymyká ze základní barevné palety ostatních interiérů. Přírodní dřevo tu vystupuje především v roli proteplujícího akcentu.
Při pohledu shora vyniknou ladné zaoblené křivky spirálovitého schodiště, propojujícího všechny tři obytné úrovně vily Unxi Mountain. Projekt je dílem studia MDO, které společně založili Jaycee Chui a Justin Bridgland.
Vrchní podesta schodiště v nejvyšším patře vily posloužila jako ideální plocha k umístění jednoho z citlivě vybraných uměleckých děl. „Fallingwater“ je mistrovským artefaktem s dílny Franka Lloyda Wrighta, jednoho z nejvýznamnějších amerických architektů.
Něžný motiv ptáků, motýlů a jejich křídel využívá umělkyně Michelle McKinney při své práci velmi často, stejně jako další inspiraci křehkou krásou přírody.
Ikonické křeslo Ribbon Chair, které designéři našli ve starožitnictví v Bangkoku, je dílem francouzského designéra Pierra Paulina z roku 1966. O dva roky později získalo ocenění Association of Industry Design.
Návrháři z More Design Office, kteří díky svému zázemí v Hongkongu a Velké Británii dovedou do svých návrhů skvěle integrovat různý kulturní kontext, vynikají schopností vytvářet kombinací prostoru a emocí rozmanité zážitky.
V klidové zóně bylo k realizaci podlah místo dlažby s dekorem kamene použito dřevo v podobě parketových vlysů, kladených do stromečku. Hosté mají ve své ložnici, umožňující přístup na velkou venkovní terasu, k dispozici pracovní zázemí, integrované do vestavěné skříňové sestavy.
V klidové zóně bylo k realizaci podlah místo dlažby s dekorem kamene použito dřevo v podobě parketových vlysů, kladených do stromečku. Hosté mají ve své ložnici, umožňující přístup na velkou venkovní terasu, k dispozici pracovní zázemí, integrované do vestavěné skříňové sestavy.
V ložnici rodičů posloužily jako akcent celkového rámce palety šedých tónů doteky zlaté, ať už v podobě dekoru polštářů, či stěnových svítidel nad nočními stolky. Prostor předěluje nábytková stěna s čelními plochami ve vysokém lesku, která vymezuje přístup do navazující koupelny.
V ložnici rodičů posloužily jako akcent celkového rámce palety šedých tónů doteky zlaté, ať už v podobě dekoru polštářů, či stěnových svítidel nad nočními stolky. Prostor předěluje nábytková stěna s čelními plochami ve vysokém lesku, která vymezuje přístup do navazující koupelny.
V hostinském pokoji se ke slovu dostal současný trend nahrazování stolních nočních lampiček dekorativními závěsnými svítidly lineárních linií.
K propojení obytných prostor s okolním prostředím se v případě projektu, situovaného v nejvyšším bodě pohoří West Mountain Ridge v Baiyingjunu, přímo nabízí. Krásná krajina, rámovaná scenérií s horou Wulang a vodní nádrží Wulangshan, se pozorovateli otevírá nejen z balkonu v horním patře, ale také z rozměrné terasy o úroveň níže, která je jakousi prodlouženou rukou společenské zóny, na niž nava...
K propojení obytných prostor s okolním prostředím se v případě projektu, situovaného v nejvyšším bodě pohoří West Mountain Ridge v Baiyingjunu, přímo nabízí. Krásná krajina, rámovaná scenérií s horou Wulang a vodní nádrží Wulangshan, se pozorovateli otevírá nejen z balkonu v horním patře, ale také z rozměrné terasy o úroveň níže, která je jakousi prodlouženou rukou společenské zóny, na niž nava...

Tři úrovně, každá z nich s jasně definovanou funkčností a významem. Bydlení, jehož hlavním znakem je harmonizace životních aktivit v kontextu s okolím, je navrženo s ohledem na pohyb slunce v průběhu dne a maximální využití jeho benefitů.

Pro pojetí projektu, jeho vnitřní dispozici i vybavení interiérů byl klíčový obecný koncept „Urban Mountain Living“, upravující sounáležitost obytných staveb v rámci městského a přírodního prostředí, v nedotčené scenérii obklopené horami.

Dohledat tu lze rovněž vliv stylu, který při návrhu nedalekého archeologického muzea v Liangzhu použil architekt David Chipperfield. Celý systém domu je uspořádán kolem jakéhosi vnitřního atria, které za pěkného počasí funguje jako otevřený obývací pokoj.

Tento prostor, určený pro společně trávený čas v rámci širokého příbuzenstva i hostů, ztělesňuje roli tradičního rodinného krbu, tak typického pro čínské reálie.

Interiéry se však zároveň napojují i na vnější stranu vily, směrem k terasám a na balkon, jež nabízejí různorodé výhledy do okolí.

O tom, co návštěvníka čeká uvnitř Unxi Mountain Villy, vypovídá hned impozantní vstupní hala s dvojitou výškou stropu. Architekti a designéři More Design Office při jejím návrhu vycházeli z inspirace obrazy čínských střech malíře Wu Guangzhonga.

V partii osvětlené z jihu rytmický dojem z prostoru umocňuje řada sloupů, obložených tmavým kovem a kontrastním světlým vápencem. Na stejné úrovni je rovněž velký rodinný obývací pokoj s pracovnou, který se otevírá na velkolepou sluneční terasu.

Jejich flexibilní půdorys je navržený tak, aby vyhovoval různým aktuálním konfiguracím. Celou plochu prvního patra zaujímá obývací pokoj s jídelnou a hned dvěma kuchyněmi, jedné v intimnějším místním, druhé pak v ryze západním stylu.

Právě ta je místem neformálních setkávání, poskytuje příležitost pro každodenní interakci, ať už jde o rodinné snídaně, nebo větší společenské události.

Konečně poslední patro je věnováno soukromým prostorům s dětským pokojem a ložnicí rodičů, propojenou s velkou šatnou, koupelnou a rozlehlým balkonem, orientovaným směrem k horským scenériím.

Všechny tři obytné úrovně o celkové rozloze čtyř stovek čtverečních propojuje půvabně zakřivené schodiště, jehož tvar evokuje jedinečný tah malířským štětcem. O dostatečný příliv denního světla se pak stará velkorysé prosklení fasádních partií.

Výběr materiálů, ať už jde o textilie, nábytkové plochy či části podlah, zahrnuje minimalistickou paletu bohatých tónů šedé, které celé atmosféře propůjčují měkkou eleganci, jejíž jednoduchost podtrhuje dojem z bohaté barvitosti okolní krajiny.

Klidné tempo prostoru nenarušují ani střídmě použité artefakty, jimž vévodí zejména dílo britské umělkyně Michelle McKinney, zobrazující hejno ptáků na cestě do teplých krajin.

Pro vilu, nabízející svým majitelům více než klidné útočiště, je zcela jednoznačným symbolem.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Sicong Sui, Liteshadow studio

KONTAKT: MORE DESIGN OFFICE (návrh a realizace interiéru), Room 406B

1088 Chang’an Rd, 200070 Shanghai, tel.: +86 21 3220 6698, www.moredesignoffice.com