






















Při pohledu z ulice Mornigside ve Venice, přímořské čtvrti Los Angeles v kalifornii, vypadá pozemek s číslem 1234 spíše jako pěnící příboj oceánu. Tekoucí hmota střechy se zvedá do výšky a zaplavuje rodinný dům s příhodným jménem The wave house.
Stavba, nebo možná spíše vlnící se socha je dílem kalifornského designéra, umělce a architekta Maria Romana. Autor do jazyka architektury zavádí nářečí organických tvarů, které nacházíme v přírodě.
Stěny, okna i okapy zde nahrazují elementy, které evokují pojmenování blízké slovům jako peří, šupiny, ploutve nebo vlnobití. Romano, nacházející inspiraci v organických křivkách, přetváří své nápady pomocí
počítačových programů ve svérázná díla, zahalená do zvlněných kůží. „Můj cíl bylo rozostřit linii mezi střechou a stěnami, prvním a druhým podlažím, docílit pocitu kontinuity, procházející od země až k nebi,“ říká architekt.
„Světlo se mění v průběhu dne, proto používáme zajímavé variace tvarovaných panelů bílé barvy, která dobře pracuje se stíny.“
Krytina tvoří desky z bílého hliníku, která se jedna od druhé liší stejně jako v přírodě vlna od vlny. Pomocí speciálního softwaru a počítačových programů, jako je například Rhino´s Grasshopper, dakázali
Romano a jeho konstrukční tým vytvořit vzorec, podle kterého bylo digitálně zpracováno více než 300 rozdílných zvlněných panelů. Jednotlivé díly válcové plochy byly následně rozvinuty a nařezány pomocí CNC (computer numeric control) technologie.
Proces zpracování probíhal podobně jako výroba v krejčovské dílně. Nakonec byly části fasády jako puzzle seskládány a připevněny ke konstrukci z ocelových nosníků, přičemž mezi panely byla ponechána mezera široká přesně 1 a ¾ palce (cca 4,5 cm).
Konečným výsledkem je architektonický objekt, vyjádřitelný třemi slovy: plynulost, dynamika a elegance. Vstupní brána je při pohledu z ulice skryta mezi bílými vlnami.
Chodník vedoucí pod tekoucí střechou uhýbá vlevo od cedrových vrat, před kterými se fasáda rozestupuje a podél stran klesá k zemi. Dřevěnými kyvadlovými dveřmi s výraznou strukturou let proplouváme do domu. Dlouhá chodba
nás zavede do obývacího pokoje s vysokým stropem, což nás hned na začátku oslní. Všechny místnosti v prvním podlaží jsou účelové, společné a otevřené do atria, které je ze tří stran určeno stěnami stavby.
Zatímco obývací pokoj lemuje kratší stranu venkovního prostoru, kuchyňský pult a jídelna se táhnou podél. Na druhém konci vytyčuje poslední hranici venkovní terasa, zastřešená objemem druhého podlaží.
Chodba probíhající podél fasády celým přízemím sousedí s venkovním krytým podloubím, fungujícím jako přechodná oblast mezi domem a exteriérem.
Prosklené stěny slouží životu v teplých přímořských oblastech, posuvné dveře jsou většinu času otevřeny do atria a smazávají tak hranici venkovního a vnitřního prostoru. Otevřené velkorysé průchozí prostory jsou opakem privátního
patra. Po schodech se dostáváme do intimní oblasti, kde každý obyvatel nalézá svůj vlastní prostor.
Celkem čtyři ložnice, tři koupelny, prádelna a jeden multifunkční pokoj slouží svým majitelům více
než dostatečně. Hlavní hložnice s průchozí šatnou a soukromou koupelnou je orientována na konec domu nad krytou terasu. To propůjčuje rohovým místnostem (ložnice a koupelna) maximální přitažlivost v podobě možnosti osvětlení ze tří světových stran.
Ostatní ložnice jsou orientovány k fasádě obrácené k atriu, a tudíž poskytují větší soukromí, než kdyby byly situovány na kraj domu.
Těžištěm zahrady je samozřejmě atrium s venkovním bazénem s vestavěnou vířivkou jehož hladina promlouvá se zvlněnou fasádou. Na nejdelší, podélné zdi, tvořící nádvoří, je aplikován odlišný typ fasády.
Má podobný kontext i vzhled, jaké vidíme na zbytku stavby, avšak povrch je utvářen na jiném principu. Opět se jedná o unikátní technologii, přičemž každý prvek je originálem, ale Romano
stříbrné plechy spíše než k vlnám přirovnává k ptačímu peří. Stejně jako ptáka chrání tento plášť stavbu před vodou a dalšími nežádoucími vlivy.
Navíc pod touto krytinou vzniká vzduchová mezera, napomáhající k odvětrávání fasády, a tím také její dlouhodobější trvanlivosti.
Kontakt: Mario Romano Design & Development, llc (architektonický projekt
a realizace), Santa Monica CA, USA, www.marioromano.com
Text: Karolína Hausenblsová, Foto: Mario Romano Design & Development, LLC