Posuvné dveře, vyrobené z vertikálně vedených dubových latí, oddělují chodbu a kuchyni s jídelnou a protilehlým obývacím pokojem. Vytvářejí tak v jednotlivých prostorách pocit soukromí.
Kuchyňský kout má přirozené větrání i zabudovanou vzduchotechniku. Pracovní desky ostrůvku a dřezu jsou vyrobeny z leštěného mramoru. Čtvercový design obkladu za dřezem doplňuje polička kopírující vzor na zdi.
Nad ostrůvek designérka zavěsila 5 osvětlovacích těles, ukrytých v tubusu s vyfrézovanými otvory po obvodu, kterými proniká příjemně rozptýlené světlo.
Na podlaze v předsíni je použita litá stěrka. Jednu stěnu zdobí sádrová plastika. Zapuštěná bodová světla fungují na pohybový senzor.
Kov, kámen a dřevo jsou přírodní materiály, typické pro tradiční asijský design. Kovový lustr svým tvarem doplňuje přísné linie ostatního zařízení, dřevo dodává prostoru strukturu.
V jídelní části obývacího pokoje se nachází kulatý jídelní stůl v kontrastní černo-bílé barevné kombinaci. Kromě lustru slouží k osvětlení stojací lampa, také vyrobená z kovu.
Kuchyňský ostrůvek se skládá ze dvou částí, jídelní a pracovní. Doplňují ho vysoké barové stoličky s opěradly pro větší pohodlí. Podlaha je z leštěného betonu.
Pro zateplení je v obývací části položen koberec v designu doplňujícím základní barvy interiéru. Stolky z masivního dřeva svým tvarem kopírují letokruhy, barevně vyznačené na povrchu. Úzké zrcadlo vedle obývací stěny přidává tmavšímu prostoru světlo.
Stejně jako ostatní dřevěné prvky je obývací stěna vyrobená na míru. Do místnosti se vešel bílý ušák s odkládacím stolkem. Devizou této části bytu je krásný výhled do parku a velkorysá terasa s možností posezení.
Součástí obývacího prostoru je velká pohodlná sedačka v bílé barvě. Teplo zajišťuje klimatizace zabudovaná v překladu nad kuchyňským a vstupním prostorem.
Fototapeta znázorňuje přírodu v jejích různých podobách, které jsou součástí filozofie Zen. Byt se zde dělí na dvě části, uzavíratelné posunovacími dveřmi z vertikálních latěk, které nabízející určité soukromí.
Obývací stěna s podsvícením vytváří skrz lamely zajímavý vizuální efekt. Nápaditý je odkládací stolek s kruhovou deskou, která je upevněná v podstavci a lze ji dle potřeby vyjmout.
Součástí tradice východních kultur je javor. Pro svou energii bývá začleňován do zenových konceptů. Umí zharmonizovat okolní prostředí, posiluje otevřenost, tiší emoce a zklidňuje. Číňané používají javor japonský.
Prostor pro čajový obřad se skládá ze stolku a židlí, jejichž konstrukce vychází z tradičního posezení na zemi. Typické jsou geometrické tvary, lehkost až vzdušnost vybavení a zateplená dřevěná podlaha.
Přísně geometrickou strohost nábytkové stěny v elegantní kombinaci světlého a tmavého dřeva rozbíjí oblé tvary lustru a kruhový konferenční stůl. Minimalistickou pohovku doplňuje bílé křesílko v černo-bílém designu.
Interiérový styl, odrážející tradice Východu, je typický kusovými koberci a minimalistickou výzdobou, soustřeďující se hlavně na přírodní materiály, jako jsou kámen, kov nebo dřevo.
Na učení Zen odkazuje větev stromu, umístěná ve váze na stolku u okna. Důležité jsou velké okenní plochy, které navozují sepětí s přírodou a současně přivádějí do místnosti dostatek přirozeného světla.
Pokoj, jemně laděný do starorůžové barvy, s obrazem holčičky je určen pro dceru majitelů bytu. Postel s nočními stolky osvětlují minimalistické visací lampy. Celek doplňují záclona a závěs z lehkého voálu.
V koupelně se našlo místo pro dvě umývadla, zapuštěná do desky z leštěné žuly, pod kterou se skrývají úložné prostory. Součástí tohoto interiéru jsou sprchový kout a vana s úžasným výhledem do zeleně.
Postel v ložnici majitelů je vyrobena z masivního dřeva. Do vybavení patří noční stolky ze stejného materiálu a komoda. Přírodní prvky si našly cestu i na fototapetu umístěnou za mohutným čelem postele.
Přísně geometrické obložení za lůžkem odlehčuje kruh z vydlabaného kmene stromu. Decentní odstíny šedé a bílé doplňují tóny mědi a starorůžové barvy. Skleněná lampa na nočním stolku nese mramorový podstavec.
Dva kruhy, upevněné v pravoúhlém rámu, představují poctu starodávné čínské filozofii, v níž je nebe kulaté a zem čtvercová. Menší je zenový kruh, znázorňující dobro a zlo a proměnlivost v čase. Celek doplňují větvičky japonského javoru.
V této ložnici návrhářka použila jemné pastelové odstíny přírodních barev. Kromě stolních lamp na nočních stolcích místnost decentně osvětlují bodovky, zapuštěné v podhledech. Zastínění poskytují dvojité závěsy.
Jednoduché minimalistické prostředí vytváří dnes tolik potřebný klid a uvolnění. To byl také cíl designérky Li Jianmei, autorky zdařilé realizace.
Na okraji Chengdu, hlavního města čínské provincie Sichuan, vznikl unikátní projekt Eco-City. Citlivý přístup k přírodě a udržitelnosti životního prostředí se promítá nejenom do jeho architektury, ale také způsobu bydlení.
Hektický životní styl zůstává za dveřmi, pracuje se s tradičními prvky východní kultury. Bytová architektka Li Jianmei se nechala inspirovat filozofií Zen, jejíž historie se začala psát právě v Číně.
Podstatou tohoto učení je meditace, která navozuje klid a napomáhá ke znovunabytí rovnováhy a duševních sil. Důležitou regenerační složku tvoří prostředí, domov, kde žijeme.
Interiér, který Li Jianmei vytvořila, představuje doslova zenovou oázu. Základní barevnou paletu tvoří černá, bílá a šedá.
Výrazný prvek představují svislé dřevěné laťkové příčky, které rozdělují interiér bytu a dodávají jednotlivým členům pocit soukromí, na druhou stranu, vzhledem k provedení, ale zachovávají sounáležitost a umožňují být v centru rodinného dění.
Dřevo je přírodní materiál, jenž s léty vyzrává do minimalistické elegance, a navíc přináší do bytu útulné teplo a strukturu materiálu. K příjemné atmosféře napomáhají i barvy s nízkou saturací, takzvané nejasné, či chcete-li klidné, tiché odstíny vody a země.
Autorka projektu se ve svém přístupu mistrně vyhnula komplikovanému výslednému vzhledu i módním, a hlavně neustále se měnícím trendům.
Místo toho šla cestou minimalismu, který odráží jednoduchou podstatu ničím nezatíženého života, prostého lidského bytí, což je vlastně princip designu v asijském stylu.
Při vytváření návrhu pečlivě zvažovala prostorovou strukturu a poměr zastoupení nábytku i doplňků.
Typické jsou pro ni čisté linie a použití přírodních materiálů, jako jsou kámen a již zmíněné dřevo, které nabízejí pohled na snoubící se dokonalou a celistvou krásu.
Pojetí obytného prostoru představuje životní styl, který má sloužit lidem, a to prostřednictvím jednoduchého, a přitom elegantního nábytkového systému a uvážlivého odlišení jednotlivých funkčních zón.
Krásným příkladem vizuální sounáležitosti jsou lustry v obývacím pokoji a jídelně, které svými zakřivenými siluetami doplňují relativně ploché a prostorově tvrdé pozadí.
Ve skutečnosti se ale jedná o poctu starodávné čínské filozofii „čtvercové země a kulatého nebe“.
Různé nádoby, vázy, zrcadla a další předměty každodenního života v sobě rovněž uchovávají jakousi poeticky vzdušnou estetiku, zatímco barvy jako elegantní čajová bílá, stabilní okrová či hluboká indigo umožňují cítit náladu tradičních čínských učenců, kteří touží po poustevnickém životě uprostřed neprostupné přírody.
Interiér podle filozofie zen klade důraz na relaxaci a odpočinek. Proto Li Jianmei zakomponovala do každé místnosti věc, která obyvatele bytu uklidňuje, zbavuje je stresu a starostí.
V jedné části interiéru použila uměleckou sošku, v další abstraktní obraz, plakáty znázorňující přírodu a také živé rostliny.
Typická pro zen jsou rovněž velká okna, která představují další z možností, jak se přiblížit více přírodě a s její pomocí najít vnitřní klid.
Lehkost a harmonii celého prostoru dotváří i fakt, že v něm nenajdete věci, vytvářející nepořádek.
V policích chybí vzpomínky z prázdnin i fotografie, na stolech stoly módní či designové časopisy, knihovny a ostatní police „nepřetékají“ knihami ani dekoračními předměty.
Pro tento styl jsou rovněž typické kusové koberce, které jsou součástí celku, aniž by na sebe jakkoli strhávaly pozornost.