Dokonalý cit a respekt pro mí sto a architekturu domu byly hlavní mi důvody, které vedly
Hectora a S ilvii Realovy k obnově deset let opuštěné vily. Pokud se měl dům zachránit,
rekonstrukce byla nevyhnutelná, byl toti ž plný vegetace a vlhkosti.
Podle fasády z vnější strany se nedalo jednoznačně posoudit, jak náročná bude obnova a jaké kroky budou následovat. Architektka Deborah Lima, která byla rekonstrukcí pověřena, našla v knize Alberta Xaviera Moderní architektura v Sao Paulu projekt Sylvia Sawayy a Edmilsona Tinoca, Jr.
z roku 1969, který nápadně připomínal opuštěné sídlo.
A nemýlila se! Šlo o první rekonstrukci původního domu, který byl dokončen v roce 1936. Honosil se tak krásným výhledem do okolí, že byl rozšířen o Jockey Club.
A pokud jde o kvalitu projektu, dům je v knize uveden jako sklápěcí stavba moderní architektury, spolu s dalšími projekty v brazilském utantã.Motivací pro nákup nemovitosti bylo zachování původního návrhu a také jasná identita nového majitele.
Architektka upřesňuje, že i když rekonstrukce trvala rok a půl, změny byly minimální a konstruktivní. Vždy se rozhodovala tak, jako kdyby restaurovala památku první velikosti. Moderní dům, stále schopný
upozornit nejen na vynikající kvalitu původního projektu, skrývající se v použití betonu, podpořily nové stavební materiály a technologie. Dům prošel jemnou obnovou, z původní dispozice zůstalo mnoho
zachováno, například prostorné toalety, prádelna, původní schodiště pro služebnictvo, dveře a vlajky nainstalované na zkosené ocelové zástavy i dobře umístěný krb, jehož rozvody vyhřejí apartmánové pokoje s vysokými stropy.
Původní objekt byl naplánován v každém detailu, aby dobře reagoval nejen na požadavky týkající se provozu klubu, ale bývalý majitel dal dohromady i sbírku uměleckých děl, kterým bylo vyčleněno důstojné místo v suterénu.
„Koncepci domu jsme měnit nechtěli, i když některé dílčí změny byly nutné. Proto jsme požádali architekta Sawayu, aby nám zapůjčil originální plány a vyjádřil se k zamýšleným drobným změnám. Mým cílem bylo pokračovat v jeho projektu,“ vysvětluje současný vlastník.
Nově se stavěla pouze jedna koupelna na úrovni zahrady a bazénu, kde byly zničeny některé zdi, což bylo také důvodem pro vybudování otevřených prostor s velkými okny a přirozeným světlem.
Například v přízemí u vchodu do domu byla malá obdélníková okna v projektu z roku 1969, který navrhl Sawaya.
Mezi pracovnou a jídelnou byla okna odstraněna a nahrazena skleněnými panely, aby lépe vynikla sbírka uměleckých děl, ke kterým má vřelý vztah i Hector Real. Nový majitel je také vyznavačem konceptu trvale udržitelného rozvoje, jenž byl důležitým tématem již v původním návrhu, ať už šlo přisazené
osvětlení v koupelnách, nebo využívání přirozeného světla díky rozměrným oknům. Rekonstrukce objektu navíc zahrnula zelenou střechu, která funguje se k zamýšleným drobným změnám.
Mým cílem bylo pokračovat v jeho projektu,“ vysvětluje současný vlastník. proteplily nejen opticky. Ve střední části domu se ponechala původní dlažba a ve vstupních částech domu dostaly přednost betonové stěrky.
„Důležitým aspektem jsou barvy,“ poukazuje architektka. „Všechny jsme zvolili v základních tónech, které používal v moderních stavbách Le Corbusier.
To znamená, že jsme použili třeba intenzivní žlutou barvu na vnějších stěnách toalet, koupelny v červeném, modrý bazén v kontrastu s bílou zdí domu a černá okna i dveře.
Ale náš dům získal mnohem více barevných odstínů díky zelené vegetaci na střeše a na zahradě,“ vyjmenovává změny, které pozvedly vilu v Butantã Deborah Lima.
Nově se stavěla pouze jedna koupelna na úrovni zahrady a bazénu, kde byly zničeny některé zdi, což bylo také důvodem pro vybudování otevřených prostor s velkými okny a přirozeným světlem.
Například v přízemí u vchodu do domu byla malá obdélníková okna v projektu z roku 1969, který navrhl Sawaya.
Mezi pracovnou a jídelnou byla okna odstraněna a nahrazena skleněnými panely, aby lépe vynikla sbírka uměleckých děl, ke kterým má vřelý vztah i Hector Real. Nový majitel je také vyznavačem konceptu trvale udržitelného rozvoje, jenž byl důležitým tématem již v původním návrhu, ať už šlo přisazené
osvětlení v koupelnách, nebo využívání přirozeného světla díky rozměrným oknům. Rekonstrukce objektu navíc zahrnula zelenou střechu, která funguje jako dokonalá izolace. V zimě dům chrání před chladem a v létě naopak před slunečními paprsky. Stavba využívá také solární energii pro ohřev vody.
V domě bylo původně elektrické teplovodní vytápění a keramická dlažba. Nový majitel spolu s architektkou vsadili na výměnu podlahové krytiny a udělali dobře.
Nabízelo se pročistit trubky teplovodního topení a keramickou dlažbu v ložnicích a obytné části vyměnit za bambusové desky, které místnosti.
TEXT: EVA ADAMOVÁ, FOTO: PHOTOFOYER