Strohá krása nad Atlantikem
Dům vytvořený z moderních stavebních materiálů je postavený z přepjatého betonu a oceli. Zaujme bohatě prosklenými plochami. Vnější plášť je obložený černou břidlicí.
Stavbě dominují moderní materiály a barvy laděné do černé a bílé
Dům je zasazen do mírně svažitého terénu, který vytváří zvláštní propojení přírodního motivu s moderními materiály.
Stavba, u níž se dbá na čistou linii jednotlivých části, má podle slov svého tvůrce osobitou eleganci a nonšalanci.
Terasa s výhledem na část Biskajského zálivu, na jehož opačné straně leží vlastní město La Coruna.
Velkorysé prosklené plochy dovolují nahlédnout do všech částí domu. Odhalují i další barevnou kombinaci v interiéru v převládající červenou.
Doplňky na terase jsou rovněž provedeny v jednoduchém stylu – i na jejich realizaci se podílelo A-Cero studio.
V domě najdeme i „prázdné“ plochy, jež mají pouze dekorativní funkci.
Dům je z větší části vybudován z oceli a betonu, což jsou podle Torrese konstrukční prvky 21. století. Je k nim ale nutno přistupovat s rozumem a citem.
Kuchyně v domě vypadá docela jinak, než jsme zvyklí, ale i v ní se odráží přístup A-Cero studia k řešení zdánlivě běžných prostor. Jednoduchý dřez je rovněž výsledkem návrhářských aktivit studia, v popředí je možno dešifrovat keramickou varnou desku.
Kuchyně v domě vypadá docela jinak, než jsme zvyklí, ale i v ní se odráží přístup A-Cero studia k řešení zdánlivě běžných prostor. Jednoduchý dřez je rovněž výsledkem návrhářských aktivit studia, v popředí je možno dešifrovat keramickou varnou desku.
Záliv Rio La Coruña má i své legendy – při plnění svého desátého úkolu tu svedl památnou bitvu antický hrdina Herakles s Medusiným vnukem, obrem Geryonem. Ve zdejších vodách se plavil i obávaný korzár sir Francis Drake…
V noci ještě více vyniknou bohatě prosklené plochy. Osvětlený dům pak vzdáleně může někomu připomínat palác z pohádek Tisíce a jedné noci.
Bílou kůží čalouněné židle u jídelního stolu a prostorná sedačka mají jednotný design.
Decentní střídání černé a bílé barvy v interiéru místy narušuje dekorace a namodralé skleněné doplňky.
Kuchyně je zároveň netradiční jídelnou, přičemž svou délkou bourá jakékoli zažité představy o této části domu.
V interiéru najdeme i další umělecké artefakty, jimž dominují výtvory granadské rodačky Mercedes Rodriguez Párrizas.
Místo v domě, které má několik zvláštností. Především se použitím červené odlišuje od interiéru dalších částí domu. Torresovi bylo vyčítáno, že realizace schodů v tomto prostředí může být nebezpečná pro děti. Architekt připustil, že řešení není nejvhodnější a dost možná bude tato část domu pozměněna
Místo v domě, které má několik zvláštností. Především se použitím červené odlišuje od interiéru dalších částí domu. Torresovi bylo vyčítáno, že realizace schodů v tomto prostředí může být nebezpečná pro děti. Architekt připustil, že řešení není nejvhodnější a dost možná bude tato část domu pozměněna
Panoramatický výhled z ložnice na záliv Rio La CoruNa a město samotné v pozadí. Pokud nocležník nechce být jako ve výkladní skříni, stačí zatáhnout dálkově ovládané žaluzie.

„Naše architektura je to, co opravdu jsme a čím také chceme být,“ vysvětluje španělský architekt Joaquí n Torres. Co může lépe doložit jeho slova než dům v provincii Galicia?

Co může vedle fotbalového klubu Deportivo charakterizovat La Corunu, sídelní metropoli provincie Galicia s 250 000 obyvateli, po Vigu druhé největší město na západním pobřeží Španělska?

Vedle nejstaršího činného majáku na světě Torre de Hércules je to zcela určitě proslulá náklonnost ke gastronomii.

Proto také španělský architekt Joaquín Torres, jehož A-Cero studios proslulo několika velice zajímavými projekty, věnoval kuchyni v domě stojícím v malebné vesničce Mera na dohled La Coruni skutečně nevšední pozornost.

Dům vytvořený z moderních stavebních materiálů spatřil světlo světa v roce 2010.

Proč volil Torres právě oblast Galicie? „Zaujalo mě zdejší malebné prostředí, především výhled na mořskou zátoku přecházející v Atlantický oceán, a potom svažitá dispozice. To nám dávalo velké

množství možností, jak se k projektu postavit,“ vysvětluje autor. Nebál se ani propojení přírody s moderními materiály, o nichž tvrdí, že jsou dokladem přirozeného vývoje v architektuře. Za čistými křivkami a jednoduchou úderností se skrývá Torresův vztah k umění.

Barcelonský rodák sní i o stavbě muzea. „To jsou skutečné katedrály 21. století,“ dodává dvaačtyřicetiletý Torres. Dům má mít svou inspiraci i v sochách, ale kromě několika drobných skulptur v interiéru tu žádnou viditelnou spojitost

nenajdeme.

Třípodlažní stavba postavená z přepjatého betonu a oceli s bohatě prosklenými plochami o rozloze 250 metrů čtverečních se nachází v mírném svahu v oblasti častých dešťů.

„I proto tu lidé nejspíš rádi vaří, protože moknout venku se jim asi nechce,“ vtipkuje Torres při představování kuchyně, pro někoho až stroze pojaté. Týká se to však celého interiéru, na němž je rukopis A-Cero studia také dobře rozpoznatelný. Rozdělení domu je velice přehledné – garáže a veškeré technické zázemí se nachází v suterénu, přízemí s bazénem je společenským centrem a jakousi výstavní síní vkusu majitele, horní podlaží je vyhrazeno dvěma ložnicím a vyhlídkové terase, jakési oáze klidu a rozjímání.

Zvláštností jsou velká stropní okna na střeše přízemí, umožňující vizuální propojení s patrem. Moderní materiály jsou zde aplikovány v opravdu velkorysé míře, dle Torrese jejich využití závisí na rozumném propojení a sladění s okolní přírodou.

I proto na většině míst domu najdeme vápencové nebo břidlicové obklady. „Není to proto, abychom tím něco zakrývali, tato kombinace mi přijde velice příjemná. Pokud umíte

zkombinovat nejen materiály, ale i finální vzhled stavby, může to na váš charakter mít opravdu velice příznivý vliv,“ svěřuje se Torres.

Nijak se nebojí prakticky celou stavbu „otevřít“ velkými okny, která domu propůjčují nejen výraznou vzdušnost, ale u některých škarohlídů mohou vyvolat připomínky ke ztrátě soukromí.

Jejich pochybnosti však hravě vyvrátí elektromotory poháněné žaluzie, které mohou ve chvíli skrýt celý interiér před zvědavými zraky. Tento „Mera House“, jak Torres někdy stavbu nazývá, je jedním z prvních rezidenčních projektů, které A-Cero studio realizovalo. „Brzy oslavíme desáté výročí existence, ne že bych měl

touhu sepisovat nějakou monografii, ale tohle vlastně může být symbolický krok do další etapy,“ dodává Torres. Doufá, že jeho výtvory napomohou zcela nové architektonické odnoži v oblasti rodinného bydlení.

TEXT: ROBERT PAVELKA, FOTO: PHOTOFOYER

PROJEKT: A-CERO, www.a-cero.com