Pětipodlažní dům v rezidenční čtvrti respektuje linii hlavní třídy, odkud se do domu vchází, a ve své nadzemní třípodlažní části i úhel daného pozemku zasazeného do okolní zástavby.
Nevšední vnější podobu vily významně ovlivnila poloha a okolí parcely v jedné z nejvýznamnějších barcelonských rezidenčních oblastí Barcelony, v Pedralbes.
Koncept budovy navrhl architekt Jordi Font Berenguer a mohli bychom jej definovat jako dvě kamenná dvoupatrová tělesa, skloubená proskleným patrovým hranolem se schodištěm a spojená elegantní zakřivenou zinkovou střechou.
Podoba fasád pak bere v úvahu okolní prostor – směrem k avenidě je zaoblená a uzavřenější, zadní fasáda, obrácená k zahradě a terase s bazénem, je díky použití skla otevřenější a členitější, s náznaky části arabské hvězdy s pravoúhlými cípy. Dům má pět úrovní – dvě podzemní podlaží, přízemí a dvě nadzemní patra.
Vjezd do parkoviště v hornějším ze dvou sklepních prostor míří ze spodní části strany od ulice, aby mohl být využit sklonu terénu. V tomto prvním podzemním podlaží je kromě již zmíněného parkoviště (s hydraulickým výtahem pro auta, vedoucím do spodního podlaží) strojovna a domácí fitness se saunou.
Ve nejnižším podlaží je vedle parkoviště také domácí kino. Jádro výtahu obložené kokosovým dřevem tvoří vertikální osu schodiště, spojujícího všech pět podlaží. Kov a bambus, použité pro konstrukci schodiště, mají vytvořit dojem lehkosti a pocit zateplení v protikladu ke kamenným vnitřním zdem.
Přízemí se dělí na dvě zóny; v jedné jsou pracovny a druhá je určena pro život přes den – nalézají se tady kuchyň, obývací pokoj a jídelna navazující na terasu, která vede k venkovnímu bazénu a do zahrady. V obývacím pokoji má výrazné místo světlo, přičemž vysoké okno ho poskytuje i knihovně na ochozu v prvním patře, kudy se jde k dalším místnostem.
Hranici této zóny tvoří dvě plochy z bílého mramoru Thassos. Tu nad odpočinkovou částí s posezením zdobí trojice Meduza Lamp v designu Ayaly Serfaty (Aqua Creation).
Výrazným prvkem jsou zde také další hedvábná svítidla, zavěšená v různé výšce nad velkým jídelním stolem (Ayala Serfaty, Aqua Creations), ale také stojací Maestro Lamp v designu téže autorky. V prvním patře zaujímá největší prostor hlavní apartmá s vlastní koupelnou, oblékárnou, kuchyní a obytnou ložnicí.
Na druhé straně od schodiště doplňují tuto místnost tři další obytné ložnice a jim společná koupelna. Nejvyšší poschodí, jehož podobu definuje coby základní architektonický prvek střecha, je dominující částí celého domu.
Jedná se o otevřený prostor orientovaný výhledem směrem k centru Barcelony amořem za ní, prostor, který chce být viděn, ale skrze nějž je také možné vidět. Zaoblená mramorová stěna odděluje společenskou část od ložnice s oblékárnou. Obývací část, otevřenou na terasu s vanou zapuštěnou do podlahy, doplňuje kuchyňka s jídelnou.
K vile neodmyslitelně patří zahrada. Zvlněná zelená plocha obklopuje dům a vede přes ni lávka od vchodu z ulice. V její horní části vyvěrá potůček, který teče mezi pečlivě rozmístěnými stromy (včetně zahradních bonsaí) a vtéká do země u vchodu na parkoviště. Chybět nemůže ani venkovní bazén.
Voda z něj přetéká přes jeho stěny podél terasy, nad níž je pergola z nerezové oceli a bambusového dřeva. Zve k zastavení, posezení a k pozorování odlesků na hladině.
Pozadí zahrady a vůbec celého přízemí pak tvoří bambusové stvoly. Pro výstavbu domu, jako je tento, má základní význam pozornost věnovaná každému detailu, jak při výběru a použití materiálů, tak při výběru zařízení interiéru.
Výsledkem je jemná elegance a současně moderní funkčnost, přesně tak, jak to tehdy ještě budoucí majitelé a dnešní obyvatelé domu požadovali.
TEXT: Jaromíra Slavíková, FOTO: Photofoyer