Hrabě Napoleon Stanisław Adam Feliks Zygmunt Krasiński, nejznámější zástupce polského romantismu, by se zaradoval.
Literát, filozof a syn staré polské rodiny z Mazovského vojvodství měl v sobě ryze moderního ducha a v polovině 19. století vybudoval z majetku své rodiny krásné romantické sídlo.
Uprostřed pozemku o rozloze 21 hektarů se tyčí novogotický zámek Opinogóra. Jeho součástí byla před 2. světovou válkou také romantická oranžérie.
Na architekta Janusze Labuza z architektonické společnosti Plockie Prakownie Projektowe a firmě PREFA připadl nelehký úkol, dřívější oranžérii zrekonstruovat tak, aby nyní mohla sloužit jako zámecké muzeum, které nebude postrádat dřívější romantický ráz, a přitom bude plně v souladu s moderní architekturou.
„Kompletní rekonstrukce oranžérie nebyla možná, ale elegantní propojení s novými minimalistickými bočními křídly budovy ano,“ popisuje Labuz. Stavba vyžadovala přímo detektivní smysl pro detail a přitom velmi pragmatický přístup.
„S pomocí pamětníků, kteří si ještě pamatovali původní vzhled budovy, si Labuz vytvořil rámcovou představu, o tom jak oranžérie původně vypadala, a tuto představu následně architektonicky přenesl do 21. století.“
Musí být muzeum romantismu romantické?
„Ne!“, říká rozhodně Labuz a argumentuje následovně:
„Architektonický objekt má především odpovídat době svého vzniku.“ Díky tomu jsou tak předměty, vystavené v muzeu, prezentovány v moderním prostředí a hlavní devizou nadále zůstává krásná okolní krajina celého areálu.
Proto byl také přístavek oranžérie propojen s okolní vegetací, která se neustále mění v závislosti na ročním období.
Spojení velké epochy architektury
Na původní novogotickou stavbu navazují dvě protáhlé a symetricky přistavěné části stavby, které dokázaly opticky splynout v jednolitý celek.
Splynutí ducha romantismu a moderní architektury, působí přirozeně a samozřejmě, jako by tak celá budova vypadala odnepaměti.
Obzvláště zajímavě pak působí subtilní přerušovaná konstrukce v kombinaci s transparentní výplní, čehož bylo možné dosáhnout jen díky produktům společnosti PREFA Aluminiumprodukte – Prefalz a Falzonal.
Maximální výsledek s minimálními náklady
Labuz to neměl při realizaci svých plánů lehké: „Největší úspory nám byly diktovány právě u prvků, které by měly na transparentnost a lehkost hlavní vliv.“ Architekt chtěl bezpodmínečně použít zelenou barvu, aby dosáhl přirozené měděné patiny.
„Jediná firma, která měla ve výrobním sortimentu perfektní odstín s optimálními náklady, byla právě PREFA.“ Výrobky PREFA tak byly jediným materiálem, který se hodil jak pro historickou, tak i pro moderní část komplexu budov.
Díky použitému lakování mohl být např. svitkový plech Prefalz použit jako moderní prvek i jako náhrada původního materiálu střešní krytiny staré stavby.
Kousek historie pro budoucnost
Park a oranžérie tak opět tvoří jeden dokonalý harmonický celek. Svým majitelům i návštěvníkům však mohou nabídnout ještě mnohem víc! Park a oranžérie dávají možnost identifikovat se s místem a sebevědomě prezentovat polské kulturní dědictví i v moderní době.
Oranžérii, místo kdysi vyhrazené jen pro několik málo vyvolených, nyní mohou spatřit všichni návštěvníci zámku. Je to místo, kde se může každý příchozí seznámit s kulturní a historickou tradicí a z obou těchto věcí se těšit.