Zájem domácností roste o inteligentní modely vysavačů

Sezóna úklidu je v plném proudu a Češi stále častěji spoléhají na multifunkční vysavače. Zejména tyčové modely si v posledních letech získávají čím dál větší oblibu.

Česká republika má navíc jedno z nejvyšších zastoupení vysavačů v domácnostech v rámci Evropy i světa – v roce 2024 vlastnilo vysavač 93 % českých domácností, co je více než například v Německu (88 %), Francii (85 %) nebo Itálii (84 %).

Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu používalo v roce 2024 chytré domácí spotřebiče 16 % českých domácností oproti 3 % v roce 2020. Podíl segmentu bezdrátových, robotických a multifunkčních vysavačů, které kombinují mokré a suché čistení na trhu s domácími spotřebiči tento trend potvrzuje.

„Zájem o tyčové vysavače se dlouhodobě zvyšuje a patří mezi nejprodávanější typy vůbec. Technologie se navíc stále posouvají a na trhu jsou dnes už modely, které vysávají, vytírají a automaticky přizpůsobují výkon podle typu podlahy.

Díky bezdrátové technologii jsou velmi mobilní a uživatelsky pohodlné,“ vysvětluje Jan Krejčíř, ředitel marketingu značky Beko.

Přibližně 25 % domácností na celém světě vlastní chytrý nebo robotický vysavač, přičemž největší podíl mají trhy v Asii a Severní Americe, kde v některých regionech tvoří tyto produkty více než třetinu všech prodaných vysavačů.

Dalším výrazným trendem je posun směrem k lehkým a kompaktním modelům vysavačů, které v současnosti tvoří přibližně 30 % trhu segmentu vysavačů.

Hlavním trendem je bezdrátová technologie, která zajišťuje vyšší mobilitu a pohodlí. Funkce jako silný sací výkon, nízká hmotnost a dlouhá výdrž baterie jsou pro spotřebitele důležitými faktory.

Díky moderním technologiím, inteligentní navigaci a funkcím jako je mopování nebo samočištění se chytré vysavače stávají stále větší součástí domácnosti s rostoucím podílem trhu.

Výrobci vysavačů se stále více zaměřují na dlouhodobou udržitelnost a efektivitu svých produktů. Moderní vysavače jsou navrženy tak, aby vydržely 8 až 10 let, což zvyšuje důležitost pečlivého výběru.

Mnoho spotřebitelů v případě poruchy raději pořídí nový přístroj, než aby se pokusili opravit ten stávající. Podle průzkumu Evropské komise takto postupuje až 40 % respondentů.

Tento přístup nejen zvyšuje finanční náklady, ale zároveň přispívá k růstu objemu elektronického odpadu.

Technici společnosti Beko potvrzují, že více jak polovinu vyhozených vysavačů by bylo možné snadno a levně opravit. Tím by se nejen prodloužila jejich životnost, ale zároveň by se snížil negativní dopad na životní prostředí.

V rámci svého udržitelného přístupu Beko tyto spotřebiče odváží zpět, opravuje a následně nabízí k možnému prodeji – čímž vysavačům poskytuje druhý život a zároveň podporuje odpovědné chování vůči planetě.