Svůj sen o dokonalém bydlení si splnila matka a známá americká malířka v jedné osobě, když si nechala postavit supermoderní sídlo na břehu jednoho z jezer ve městě Sky Lake na Floridě.
Kromě obytné části této velkolepé rezidence zabírá jedno z křídel soukromý ateliér, který umělkyni poskytuje dokonalý prostor pro tvorbu.
Architektura má mnoho společného s malířstvím, sochařstvím, dokonce i s grafickým designem. A i když se proti tomu někteří architekti ohrazují, může být dokonce ovlivňována módou a naopak, působí na módní tvůrce.
Skvělá věc spočívá v tom, že stejně jako ve výtvarném umění, ani v současné architektuře neexistují žádná stylistická pravidla. Prolínání jednotlivých uměleckých disciplín ovlivnilo také architektku, která je autorkou přestavby rezidence ve Sky Lake.
Architektka Jaya Kader Zebede vycházela z díla El Lisického, představitele ruské umělecké avantgardy počátku 20. století. Byl malířem, architektem, designérem, typografem a fotografem.
Spolu se svým učitelem Kazimirem Malevičem založil umělecký směr suprematismus, předchůdce konstruktivismu, dodnes inspirativního architektonického stylu.
Ačkoliv na Floridě, kde permanentně hrozí hurikány, se může zdát velmi obtížné vytvořit expresivní architekturu, snad právě proto nás zaujala osvěžující přestavba domu od známé architektky a jejího studia KZ Architecture.
Klientka je umělkyní a zároveň matkou početné rodiny. Zadání tedy bylo jednoznačné: propojit rodinný život s tvorbou malířky.
Pro svoji práci potřebovala nové studio s vysokou kvalitou osvětlení jak přírodního, tak umělého, a dále dostatečný prostor pro rodinu a oddech. Na seznamu přání byly také domácí pracovna a relaxační místnost.
Konečný výsledek je přemýšlivý a vzrušující zároveň. Sálá z něj velká snaha oslavit umělecké prostředí domu a zároveň jeho spojení s okolní subtropickou přírodou.
Z ulice vstupujeme nízkou brankou na malou předzahrádku plnou subtropické zeleně. Nenápadnými bílými dveřmi pak vejdeme do haly, ze které je vpravo vstup do studia a vlevo do soukromých místností.
Směrem do ulice jsou orientovány ložnice s koupelnami, k jezeru pak prostorná společenská zóna propojená s jídelnou a kuchyní. Odsunutím skleněných stěn lze tento světlý vzdušný prostor ještě rozšířit o venkovní jídelnu s dalším odpočinkovým koutem.
Přetažená střecha nesená po straně dvěma betonovými a v čele třemi štíhlými ocelovými sloupy působí nejenom efektně, zároveň poskytuje relaxační zóně příjemný stín. Další osvěžení v podobě příjemného vánku přichází z hladiny jezera, které bezprostředně sousedí se zahradou rezidence.
Jaya Kader Zebede v tomto projektu viděla nejenom příležitost rozšířit stávající sídlo o nové studio, ale také zcela změnit jeho architekturu. Oživila ho řadou venkovních prvků, které mu vtiskují nový dynamický vzhled.
Například čelní fasádu přístavby obestupuje železobetonový rám. Jeho vodorovná část tvořící úzký chodník je umístěna 50 cm nad terasou. Vržený stín vytváří pocit levitujícího domu.
Okna otočená na jih a na západ jsou stíněna hlubokými přesahy, zatímco světlíky orientované na sever nemají žádné stínění a dávají jistotu, že ateliér je po celý den naplněn přirozeným denním světlem.
Do čelní prosklené fasády zasahuje tmavá čtvercová stěna s jedním oknem v dřevěném rámu, jež má působit jako podpis, šifra, že jde o ateliér pracující umělkyně. Jde o inspiraci skupinou UNOVIS, kde působil El Lisickij.
Členové tohoto sdružení podepisovali svá plátna černým čtvercem. Při pohledu od jezera nás zaujala dynamická architektura, která rozehrává protiklady horizontál a vertikál, světel a stínů, prázdných míst a pevných prvků.
Jako kdyby ruka architektky při práci na projektu vycházela z grafické skici jednoho ze zakladatelů moderní architektury.
Text: Alena Kodlová, Foto: KZ Architecture