Modernismus prolnutý historií
Srdcem velké kruhové místnosti – společenské a odpočinkové zóny – je krb, obkroužený jakýmsi malým amfiteátrem pokrytým huňatým kobercem. Jeden z jeho kruhových stupňů je opatřen měkce polstrovanými sedáky a využívá se jako pohodlné posezení
Z odpočinkové zóny s posezením kolem krbu vede několik schodů do zvýšeného přízemí s knihovnou. Celou podlažní plochu i zde pokrývá huňatý vlněný koberec, který prostor pocitově příjemně zatepluje, spolu s řadou uměleckých starožitných drobností a menších obrazů
Jídelna je přístupná také po nakloněné plošině, nejen po schodech. Zajištěn je tím bezbariérový přístup i do této části rezidence. V popředí je umístěno jedno ze současných děl, plastika Spere od Arnalda Pomodora
Schody vedou na další zvýšenou plošinu, kterou je propojena zóna knihovny (vpravo) s jídelnou (vlevo vzadu)
Na nejvyšším stupni zvýšeného přízemí je umístěna moderní zakázková komoda v bílém laku a zrcadlově lesklými pruhy, na níž jsou vystaveny kousky starožitného rodinného porcelánu a křišťálového skla jako předzvěst vstupu do jídelní zóny
Hudební místnost v modré, schovaná částečně za těleso krbu, poskytuje nerušený poslech a pohodlné posezení. Zdobí ji jak moderní umělecké kousky (například barevný objekt na kamenné stěně od Armana či plastika od Arnalda Pomodora), tak staré rodinné portréty a čínský a míšeňský porcelán
Jídelní stůl do sebe uzavírá rampa, která ji zpřístupňuje bez bariér. Deska stolu byla vyrobena na zakázku z modrého lazuritu a dřevěné židle opatřeny silnou vrstvou laku z přírodní pryskyřice. V pozadí uprostřed jsou ve stěně nenápadné dveře výtahu
Jídelnu opět zdobí řada rodinných portrétů a stříbra. Osvětlení je součástí oválného stropního podhledu opatřeného tmavým zrcadlem, v němž se celý jídelní prostor matně odráží
Za kamennou přepážkou sejdeme o úroveň níž do baru. Zdobí ji rodinný rodokmen, rodový znak pak zobrazuje zakázkový koberec
Z této strany je patrné, že těleso krbu má tvar složitý, zakončený ve stropním podhledu se zabudovaným bodovým osvětlením. Jedná se o otevřené ohniště, jak se na šlechtické sídlo sluší. U posezení jsou rozestavěny odkládací stolečky s mramorovými deskami seskládanými do tvaru květu
Vstup s portrétem Marii José a jejího syna Vittoria Emanuele, otce dnešního pána rezidence Emanuela Filiberta. Vše se zajímavě odráží v zrcadlové ploše stropu a dodává místnosti na výšce a majestátnosti
Nevšední zakázkový likérník je vytvořen z kovu a lakovaného dřeva a vyzdoben malbami Armana
Šroubovice schodiště prochází celým domem, od přízemí až do vrchního patra s ložnicemi. Člení prostor jak horizontálně, tak vertikálně
Elegantně až vznosně působí vstupní hala s černými lesklými prvky schodiště, galerií portrétů na stěnách a kobercem s erbem rodiny na podlaze
Pánské ložnici sluší královská modř, doplněná černou a bílou barvou
Obří vana obložená drobnou mozaikou je zase součástí pánské ložnice, kde nechybí integrovaná odpočinková zóna. Denní světlo i prostor pak znásobují zrcadlové plochy dveří dlouhé šatny přesně naproti oknům
K ložnici Marii José patří jednoduchá koupelna ve shodné barevné škále
Obří vana obložená drobnou mozaikou je zase součástí pánské ložnice, kde nechybí integrovaná odpočinková zóna. Denní světlo i prostor pak znásobují zrcadlové plochy dveří dlouhé šatny přesně naproti oknům
V nejnižší části domu se nachází odpočinková zóna, navazující na interiérovou část dlouhého bazénu. Moderně pojatý interiér propojují s místnostmi o podlaží výše kamenné prvky zdí a „kobercové“ podlahy, zde v zelené. Ani tady nechybí díla zmíněných soudobých umělců. Na o dva schůdky vyvýšené části si našlo místečko i designové křesílko Ghost Philippa Starcka (Kartell) v průsvitné zelené
Domácí kino je součástí této zóny. Prvek „amfiteátrových“ sedadel je použit i zde, ve zvlněných liniích. Místnost prozařuje pestrý tkaný kelim a polštáře s převahou zelených a oranžových odstínů a doplňková modř
Odlehčený „letní“ obývací pokoj najdeme také u bazénu, zařízen je lehkým, pevným nábytkem z bambusu s měkkým polstrováním v jasně zelené. Pozoruhodný je stolek s kruhovou skleněnou plochou na noze ze samorostu
Kamenné stěny i dlažba kolem bazénu dodávají prostoru vzhled jeskyně. Přírodní materiály doplňují hliněné amfory a oživuje plachetník na delší stěně
Domácí pán v domácí posilovně...
Emanuele Filiberto mezi svými oblíbenými automo
Bazén z interiéru přechází do perfektně upravené zahrady kolem rezidence, dohlédnout odtud lze až na vody Ženevského jezera

Na pravém břehu Ženevského jezera stojí vila skrytá stromy tak, že ji z promenády nevidíte. Co se skrývá za jejími branami?

Kompaktní stavba oblého tvaru vypadá jako moderní hrad. Rezidence s 1000 m2 obytné plochy byla

postavena v 70. letech. Interiér nabízí styl decentní, historii prolnutou s nábojem mladistvého temperamentního majitele.

Je to místo, kde Emanuele Filiberto Savojský vyrůstal s rodiči v exilu, kam se potomci posledního italského krále Umberta II. uchýlili po vzniku Italské republiky. Je pochopitelné, že historie rodiny Savojských i jejich vztahy s Itálií jsou velmi dlouhé a komplikované.

Švýcarská rezidence Savojských zde vychází z jejich původního královského paláce v Itálii z doby před 150 lety, kdy došlo k sjednocení země. Emanuele strávil mládí v Ženevě, takže ho k tomuto domu vážou četné vzpomínky.

Zná jeho historii do sebemenších detailů, a navíc na to není sám. „Má matka sledovala každou z fází realizace, vybírala nábytek, doplňky, a všemu dodala osobitý dotek své osobnosti,“

prozrazuje Emanuele Filiberto. Už od vstupu vyprávějí zařízení interiérů a zvláště obrazy složitou historii rodiny. Obraz s portrétem Marii José, královny Itálie na pouhý jeden měsíc, a jejího syna Vittoria

Emmanuela, když byl ještě dítě, visí ve vstupní hale. Na stěnách, jako v muzeu, se představuje galerie portrétů předků a rodokmen.

Kruhový tvar budovy má svou středovou osu v širokém schodišti, jehož šroubovice prochází třemi úrovněmi domu. Schodiště je tím prvkem, kolem kterého se rozvinul celý projekt. Vnucuje nám představu uspořádání lodi jak ve vertikálním, tak i horizontálním smyslu.

Obytná zóna zabírá celé přízemí. Jedná se o velký otevřený prostor v různých úrovních propojených třemi či čtyřmi kruhovými stupni jako v římském amfiteátru. Tvoří předěl mezi jídelní a odpočinkovou zónou s posezením kolem krbu.

Téma kruhu dodává prostoru dynamiku, ladnost, plynulost, obzvlášť s dotekem denního světla, které sem proudí velkými francouzskými okny ze zahrady i od jezera.

Každý kousek nábytku v domě byl navržen a vyroben řemeslníky na zakázku.

Nádherný dlouhý jídelní stůl z modrého lazuritu se židlemi s povrchem ošetřeným přírodní pryskyřicí, bíle stříbřitá zásuvková komoda, likérník, knihovna, konferenční stolky, dokonce i koberce s rodinným erbem.

Ve sníženém přízemí domu kromě velkého obývacího pokoje najdeme také místnost domácího kina a interiérový bazén (přechází až do venkovní zahrady).

Tomuto interiérovému prostoru vévodí jasné barvy – zelená a oranžová, které pocitově zahřívají převažující kamenné zdivo, stejně tak i odlehčený sedací nábytek z bambusu. Do intimní zóny nejvyššího poschodí jsou pak umístěny všechny ložnice.

V modré je pojednána ložnice Emanuela Filiberta. Otevřenému multifunkčnímu prostoru vévodí pohodlné dvojlůžko, z něhož je nádherný výhled na Ženevské jezero. Chybět tady nemůže ani koupelnová zóna

a prostorná vana částečně zapuštěná do podlahy, obložená modrou a zlato-stříbrnou mozaikou. Čistý autentický styl 70. let minulého století dodává domu překvapivou aktuálnost a eleganci, obohacenou

o soudobé umělecké skvosty: plastiky a malby od Pomodora, Pistoletta, Armana, Rauschenberga. Celek doplňují a dotvářejí staleté rodinné poklady – knihy, portréty, čínský porcelán a starožitné křišťálové broušené sklo.

Střídají se zde současnost s minulostí, aniž by se překrývaly, perfektně se citlivým

rozmístěním doplňují…

TEXT: Jaromíra Slavíková, FOTO: Zapaimages