Je to imitace kmenu stromu? Nebo snad objekt vzdáleně připomínající kapku? Je to asociace s leteckým křídlem? Nemá smysl dumat nad tím, co rezidence pana Randyho Fennella připomíná. Důležité je, že ač do její stavby nijak nezasahoval, je s ní plně spokojen.
Robert Harvey Oshatz si za více než tři desítky let udělal jméno jako architekt tvořící atypické stavby s důrazem na nekonvenční materiál a ekologické cítění. Nedrží se žádných běžných tvarů, jeho stavby jsou originální a často i nepochopené.
Tedy do té doby, než se stanete jejich majiteli. A pokud budete Robertovi bezmezně věřit, můžete se dočkat překvapení – a záleží jen na vás, jak se s ním vyrovnáte.
Manželský pár Fennellových chtěl původně nově získaný pozemek na řece Willamette v těsné blízkosti Portlandu (stát Kreton) přebudovat na přístav s majestátní lodí, dokud se do celé věci nevložil Oshatz.
Dva roky zpracovával návrh nekonvenční rezidence, další dva roky rostla s ohledem na chráněnou památkovou oblast, do níž byla situována. V únoru 2006 byla slavnostně předána a dodnes se vedou spory, co má vlastně tento příbytek představovat.
Nejčastěji je rezidence spojována s řekou, na jejíž hladině se pohupuje, mluví se o vlnách ve všech podobách, k nimž se Oshatz snažil celý dům připodobnit.
Není to však jenom vizuální podoba, má to i prakticky charakter, aby stavba mohla lépe odolávat častým nárazovým větrům.
S ohledem na Oshatzovu pověst nikoho nepřekvapí, jaký zvolil materiál – výhradně je jím dřevo, jmenovitě Douglasova borovice v kombinaci s brazilskou třešní. Nešetří se však ani skleněnými deskami, které dodávají stavbě odlehčenost a vzdušnost.
Přitom nejde o nijak malý „domeček“, stavba pojatá jako víkendová vila zabírá 150 m3 půdorysné plochy. Jediný ústupek majitelům udělal Oshatz, jenž navrhl i kompletní interiér, v otázce materiálu pro střešní krytinu.
Byly zvoleny měděné pláty, jejichž trvanlivost má zajistit vyšší odolnost dřevěných materiálů před povětrnostními podmínkami, jejichž nestálostí je oblast Portlandu často postihována.
V přízemí se nachází rozlehlá společenská místnost a domácí pracovna, dále pak menší hostinský pokoj a nezbytné technické zázemí.
Patro co do rozlohy je oproti přízemnímu podlaží asi poloviční a mnohem méně členité, prakticky celé ho zabírá ložnice majitelů plus jejich osobní sociální zázemí. Oshatz v celém domě využíval maximální světlosti, proto zde téměř nenajdeme dělicí příčky. Interiér z větší části tvoří palubky v kombinaci s nosnými trámy.
Oshatz při budování rezidence manželů Fennellových bral v úvahu i jejich původní záměr, proto prakticky ze všech hlavních místností mají jak majitelé, tak hosté ničím nerušený výhled na říční tok.
„Není to loď v pravém slova smyslu, ale když usednu do křesla a zadívám se ven, mám dojem, že vyplouvám z vlastního přístavu, a o to nám šlo. Oshatzovi se povedlo, jak on říká, geniální propojení logiky a emocí,“ hodnotí architektovo dílo Randy Fennell.
Text: Robert Pavelka, Foto: Cameron Neilson
Projekt: Robert Harvey Oshatz, www.oshatz.com