Kouzlo designových ikon
PROUST GEOMETRICA je ručně vyráběné křeslo podle původního vzoru z autorské dílny Alessandra Mendiniho z roku 1978. Cena 243 048 Kč. CAPPELLINI: URBAN SURVIVAL
PROUST GEOMETRICA je ručně vyráběné křeslo podle původního vzoru z autorské dílny Alessandra Mendiniho z roku 1978. Cena 243 048 Kč. CAPPELLINI: URBAN SURVIVAL
POHOVKA LC3 A KŘESLO LC2 navrhl Le Corbusier v roce 1928. Konstrukce z pochromované oceli vyniká v kombinaci s jemnou hovězí kůží. Řada LC včetně lehátka LC4 je stálicí v designových interiérech. Cena křesla je od 83 148 Kč, sofa od 184 080 Kč. CASSINA: URBAN SURVIVAL
BRNO CHAIR je jedním z kousků, které Ludwig Mies van der Rohe navrhl do brněnské vily Tugendhat. Exkluzivní výrobní a prodejní práva byla přiznána firmě Knoll v roce 1953. Stojí od 37 128 Kč. KNOLL INTERNATIONAL: DESIGNPROPAGANDA
Obr. 3 BARCELONA ARMCHAIR, subtilní křesílko doplněné podnožkou, patří do řady exkluzivního nábytku z dílny Miese van der Rohe. Ve vile Tugendhat jsou od letošního roku k vidění repliky vyrobené podle původní dokumentace, získané v Muzeu moderního umění v New Yorku. Materiál: pochromovaná ocel, kůže. Rozměry: 75 x 77 x 76 cm. Cena od 155 376 Kč. KNOLL INTERNATIONAL
HRAVOST DO INTERIÉRU vnáší UP5 CHAIR. Vytvořil ho Gaetano Pesce v roce 1959. Řada označená „Up“ představuje křesla a pohovky, až Up 5 Lounge Chair se stalo ikonickým kouskem. Stojí 97 733 Kč. B&B ITALIA
SLAVNÉ CHAISE LONGUE LC 4 patří do řady LC z ocelových trubek s koženými potahy. Navrhl ho v roce 1928 Le Corbusier ve spolupráci s architektkou Charlotte Perriandovou a svým bratrancem Pierrem Jeanneretem. Cena od 89 544 Kč. CASSINA; Foto: SF Arnold
GAUČ BARCELONA vytvořil Ludwiga Mies van der Rohe pro německý pavilon na světovou výstavu v Barceloně v roce 1929. Cena od 277 368 Kč. KNOLL INTERNATIONAL
LEHÁTKO TOKYO OUTDOOR v současnosti vyrábí italská značka Cassina. Původní návrh z roku 1927 pochází z dílny Charlotte Perriandové. Cena od 102 492 Kč. CASSINA
LOUNGE CHAIR je jedním z nejznámějších kousků podle návrhu Charlese a Ray Eamesových. Křeslo s podnožkou vyrobené v roce 1956 patří ke klasice moderního designu. Spojuje maximální pohodlí s luxusními materiály a dokonalým řemeslem. VITRA, www.vitra.com; Foto SF Arnold

Současný interiér si ponechává minimalistický vzhled, ale designéři stále hledají cesty, jak do něj vedle komfortu a praktičnosti vnést hravost, nadhled a jedinečnost.

Interiéry čistých pravoúhlých linií rozehrávají solitéry nejrůznějších stylů a tvarů. Zatímco stoly a police si zachovávají subtilní minimalistický vzhled, sedací nábytek vnáší do našich příbytků pocit výjimečnosti.

Stále častěji se do interiérů vracejí designové kousky připomínající slavné éry ve vývoji moderního designu.

Například období školy Bauhausu (1919–1933), mimořádně důležitého učiliště, jehož protagonisté si vytkli za cíl obnovit jednotu umění pod vedením architektury v těsném spojení s řemesly.

Vznikl tak nábytek ušlechtilých tvarů, dokonale využívající krásu materiálů, především nerezové oceli, skla a kůže. Tyto designové ikony mají dodnes ve své nabídce firmy vlastnící licence na jejich výrobu.

Na první pohled jsou k nerozeznání od historických originálů, ale moderní technologie jim dodávají větší pevnost, aby mohly v dnešní dynamické době sloužit pro denní potřebu.

Například licenci na nábytek od Ludwiga Miese van der Rohe, který byl zčásti vyroben pro slavnou brněnskou vilu Tugendhat, vlastní od roku 1953 firma Knoll.

Slavnou řadu LC, kterou Le Corbusier navrhl v roce 1927 ve spolupráci s architektkou Charlotte Perriandovou a svým bratrancem Pierrem Jeanneretem, vyrábí italská značka Cassina.

Nejenom období Bauhausu dalo světu designové ikony. Následující dekády ovlivnili mimo jiné severští designéři. Původem z Finska je také Eero Saarinen, autor křesílka Tulip připomínajícího poupě.

Tento kus nábytku na jedné noze byl první, v němž základna a sedák tvořily nedělitelný celek. Také sedmdesátá léta dala světu řadu výjimečných kousků nábytku.

Až dekadentně rozverné je ručně vyráběné křeslo Proust Geometrica, čalouněné  multibarevnou tkaninou. Alessandro Mendini ho v roce 1978 navrhl pro Palazzo dei Diamanti ve Ferraře.

Milánský architekt a nábytkářský designér Giulio Cappellini zdědil v roce 1993 jeden kus a dnes značka Cappellini vyrábí křeslo podle původní dokumentace.

Designové ikony dodávají interiéru kouzlo jedinečnosti. Působí jako plátna moderních umělců, ke kterým se stále vracíme a vychutnáváme si jejich zvláštní, imaginativní kouzlo.

TEXT A PRODUKCE: Alena Kodlová, FOTO: SF Arnold, archivy firem