Současný interiér si ponechává minimalistický vzhled, ale designéři stále hledají cesty, jak do něj vedle komfortu a praktičnosti vnést hravost, nadhled a jedinečnost.
Interiéry čistých pravoúhlých linií rozehrávají solitéry nejrůznějších stylů a tvarů. Zatímco stoly a police si zachovávají subtilní minimalistický vzhled, sedací nábytek vnáší do našich příbytků pocit výjimečnosti.
Stále častěji se do interiérů vracejí designové kousky připomínající slavné éry ve vývoji moderního designu.
Například období školy Bauhausu (1919–1933), mimořádně důležitého učiliště, jehož protagonisté si vytkli za cíl obnovit jednotu umění pod vedením architektury v těsném spojení s řemesly.
Vznikl tak nábytek ušlechtilých tvarů, dokonale využívající krásu materiálů, především nerezové oceli, skla a kůže. Tyto designové ikony mají dodnes ve své nabídce firmy vlastnící licence na jejich výrobu.
Na první pohled jsou k nerozeznání od historických originálů, ale moderní technologie jim dodávají větší pevnost, aby mohly v dnešní dynamické době sloužit pro denní potřebu.
Například licenci na nábytek od Ludwiga Miese van der Rohe, který byl zčásti vyroben pro slavnou brněnskou vilu Tugendhat, vlastní od roku 1953 firma Knoll.
Slavnou řadu LC, kterou Le Corbusier navrhl v roce 1927 ve spolupráci s architektkou Charlotte Perriandovou a svým bratrancem Pierrem Jeanneretem, vyrábí italská značka Cassina.
Nejenom období Bauhausu dalo světu designové ikony. Následující dekády ovlivnili mimo jiné severští designéři. Původem z Finska je také Eero Saarinen, autor křesílka Tulip připomínajícího poupě.
Tento kus nábytku na jedné noze byl první, v němž základna a sedák tvořily nedělitelný celek. Také sedmdesátá léta dala světu řadu výjimečných kousků nábytku.
Až dekadentně rozverné je ručně vyráběné křeslo Proust Geometrica, čalouněné multibarevnou tkaninou. Alessandro Mendini ho v roce 1978 navrhl pro Palazzo dei Diamanti ve Ferraře.
Milánský architekt a nábytkářský designér Giulio Cappellini zdědil v roce 1993 jeden kus a dnes značka Cappellini vyrábí křeslo podle původní dokumentace.
Designové ikony dodávají interiéru kouzlo jedinečnosti. Působí jako plátna moderních umělců, ke kterým se stále vracíme a vychutnáváme si jejich zvláštní, imaginativní kouzlo.
TEXT A PRODUKCE: Alena Kodlová, FOTO: SF Arnold, archivy firem