Wuhanská „Synergie toků“
Hanjie Wanda Square v sobě skrývá značkové prodejny a boutique, potravinové obchody a několik kinosálů.
Celý objekt má tři hlavní vchody, tím tvůrci dosáhli tří hlavních proudů směřujících do dvou vnitřních atrií.
Fasáda centra je ozdobena skleněnými koulemi o průměru 600 mm, usazených na leštěných hliníkových panelech o rozměrech 900 x 900 mm.
Dominantou celého objektu jsou sloupy s kulovitým motivem. Každý je obložen 2 600 skleněnými panely s digitálně vytištěným vzorem. Centrem tubusu projíždí pár panoramatických výtahů.
Třípodlažní stavba vznikala dva roky, nachází se na jednom z nejvýznamnějších wuhanských náměstí. Pro ilustraci jedno číslo – povrch fasády tvoří 17 894 m².
Hanjie září mnoha světelnými odstíny, pokud byste chtěli spočítat jednotlivé zdroje, došli byste k číslu 42 333, do nichž je umístěno 3 100 000 LED diod.

Pokud náhodou zabloudíte do Číny a zastavíte se v městě Wuhan city, rozhodně si nenechte ujít návštěvu obchodního centra Hanjie Wanda Square. Není to totiž jen pár obchodů pod jednou střechou, ale nádherné architektonické dílo.

Pod výstavbou tohoto komplexu je podepsán architekt Ben van Berkel (UNStudio) a při pohledu na ladné křivky nové dominanty Wuhan Culture Centre si i laik musí povšimnout zvláštního členění fasád a zvláště jejich dynamického osvětlení.

UNStudio se zúčastnilo soutěže na výstavbu Hanjie Wanda Square v roce 2011 a ze soutěže renomovaných mezinárodních architektonických kanceláří vyšlo vítězně.

Celý objekt má tři hlavní vchody, tím tvůrci dosáhli tří hlavních proudů směřujících do dvou vnitřních atrií. Nelze si nevšimnout odvážného řešení, kombinujícího solidní, jednoduše vypadající materiály s tradičními designovými prvky. Van Berkel k tomu dodává:

„Propojení světelných odrazů s pečlivě volenými vzory tvoří vlastní vizuální svět. Přáli jsme si, aby nakupující vnímali okolí jako něco nového, srovnatelného třeba s divadlem. Aby si odnášeli kromě předmětů i řadů rozličných dojmů a zážitků.

Samotná fasáda centra kombinuje leštěnou nerezovou ocel se vzorovaným sklem. Náročnou ruční technikou se podařilo vytvořit devět různých variant, zvolených tak, aby působily dojmem vodního odrazu a zdánlivého pohybu. Důraz se klade především na kruhové motivy. „Vzory jsou odkazem na řadu kulturních dědictví,“ uzavírá van Berkel.

TEXT: Robert Pavelka, FOTO: UN STUDIO