Bydlení milovníka korálových útesů
Bytoví architekti pracovali na návrhu interiéru ještě před dokončením hrubé stavby. Společně se zahradním architektem řešili rozvržení místností, aby vynikly výhledy na vzrostlý březový háj a na bazén. Významnou roli hraje mořské akvárium, spojující obývací pokoj s ložnicí.
Bytoví architekti pracovali na návrhu interiéru ještě před dokončením hrubé stavby. Společně se zahradním architektem řešili rozvržení místností, aby vynikly výhledy na vzrostlý březový háj a na bazén. Významnou roli hraje mořské akvárium, spojující obývací pokoj s ložnicí.
Otevřené kuchyni dominuje pracovní ostrůvek s masivní žulovou deskou. Indukční varnou plochu doplňuje dřez, který lze podle potřeby zakrýt posuvným krytem. Kuchyňská linka v pozadí má čelní plochu z dubové dýhy, kombinované s černým matným lakem.
Obývací pokoj je zařízen pohovkami čalouněnými bílou kůží. Odpočinkový kout zútulňuje světle šedý koberec, působící ve volném prostoru jako ostrov.
Viditelné účinky interiérového a zahradního architekta se projevují v použití červených akcentů, které se uplatňují uvnitř (například komoda a polštáře v obývacím pokoji, doplňky v kuchyni) i na zahradě v podobě japonského javoru nebo geometrických květináčů.
Otevřený prostor společenské části v minimalistickém stylu proteplují barvy přírodního dřeva a doteky jasné červené barvy. Interiér vyzařuje teplo domova.
Terasa krytá pergolou se odsunutím skleněných panelů rázem stává součástí interiéru. Průhledy domem s proskleným pláštěm smazávají pojem uvnitř a vně, vše splývá v jeden harmonický celek.
Nádherné atrium řešené ve stylu japonské zahrady vnáší do rezidence pocit klidu. Kulaté ploché kameny, takzvané šlapáky, spojují interiér s exteriérem.
Vzácná bonsai vdechuje minimalistickému prostředí kouzlo Dálného východu. Bílé oblázky evokují prostředí zenové zahrady.
Schodiště tvořené konzolovými stupni umocňuje vzdušnost a světlost interiéru. Skleněné zábradlí se stává téměř neviditelným a dovoluje další průhledy interiérem
Deska na pracovním ostrůvku harmonizuje s podlahou z broušeného šedého mramoru. Kuchyňská linka je řešena v nejmodernějším trendu, kdy vestavěné spotřebiče splývají s čelní plochou černé barvy a stávají se téměř neviditelnými.
Deska na pracovním ostrůvku harmonizuje s podlahou z broušeného šedého mramoru. Kuchyňská linka je řešena v nejmodernějším trendu, kdy vestavěné spotřebiče splývají s čelní plochou černé barvy a stávají se téměř neviditelnými.
Jídelní stůl pro osm lidí, kde majitel často hostí svoji dceru s rodinou, tvoří spojnici mezi kuchyní a společenskou částí. Za příznivého počasí lze odsunutím skleněných stěn spojit i tento prostor s přilehlou zahradou.
Kámen, dřevo a sklo jsou hlavními komponenty interiéru. Galerie spojující komunikační prostory s pokoji pro hosty působí až futuristickým dojmem.
Oheň v závěsném krbovém topeništi vnáší pocit tepla do otevřeného prostoru haly, otevřené na výšku dvou podlaží.
Televizní místnost je přizpůsobená sledování dokumentárních filmů, které jsou většinou zaměřeny na podmořské hlubiny.
Pracovna je řešena v ryze pánském stylu. Stůl v barvě mahagonu s asymetricky umístěnou masivní podnoží doplňuje ergonomicky tvarovaná židle v šedém tónu.
Vestavěná knihovna v pracovně v dubové dýze ladí s jemným kamenným obkladem v šedém tónu. Stejný odstín byl zvolen pro vertikální stínicí žaluzie.
Hlavní devizou rezidence je prosvětlený prostor, variabilně propojitelný se zahradami, které ho obklopují. Každý z prvků, tedy i schodiště, je řešen tak, aby působil lehce a vzdušně.
Ložnice působí zatepleným dojmem, dřevěné podlahy jsou sladěny dveřmi z téhož exotického materiál. Povlečení v bílé barvě souzní s fialovým čalouněním a doplňky z aksamitu.
Toaletka a noční stolek v šedém tónu rozsvěcují chromové komponenty. Jako dynamizující prvky působí zrcadlo i nástropní svítidlo, opisující kružnici.
Poblíž bazénové haly je umístěna finská sauna. Police v předsíni osvěcují moderní LED zdroje.
Komunikační prostor tvoří páteř mezi společenskou částí a technickým zázemím. I v těchto místech uplatnil architekt kontrast dřevěných a kamenných ploch.
Koupelnu v pánském stylu prozrazuje už samotné barevné řešení. Černá misková umyvadla nese deska z leštěné pryskyřice. Doplňky včetně koberečků jsou v modré barvě.
Celý jeden blok rezidence je věnován relaxaci. V létě lze odsunout skleněné stěny a otevřít bazénovou halu do zahrady s rozlehlou trávníkovou plochou.
Obklady v temných tónech působí elegantním dojmem, vzhled koupelny umocňuje skleněný sprchový kout s nerezovou hlavovou sprchou.
Prostorná šatna pojme garderobu majitele, takže obytné místnosti nezatěžují zbytečné skříně. Střešní okno vnáší dovnitř dostatek denního světla, takže je možné zvolit vždy správnou barvu oblečení.
Dotek luxusu vnáší do koupelny židle se zlatým čalouněním a nasvícená nika se skleněnými policemi.
Obklady i zařizovací předměty jsou zvoleny s maximálním citem pro detail. Sloupové umyvadlo s nerezovou baterií působí designově čistě.
Vysoký platan nahlíží do bazénové haly, zároveň stíní trávníkovou plochu navazující na zastřešenou chráněnou terasu. Prosklené stěny umožňují průhled do japonské zahrady na opačné straně domu.

Obří mořské akvárium tvoří srdce prostorné a vzdušné vily. Stavbu rozdělenou do několika bloků prostupují zahrady v různých stylech.

Luxusní lokalita Komorów, vzdálená pouhých deset kilometrů od Varšavy, se stala útočištěm cestovatele a úspěšného podnikatele Janusze.

Milovník potápění a podvodního světa korálových útesů si zde nechal postavit moderní dům vybavený inteligentními technologiemi. Výsledkem jeho práce je například delfinárium v Egyptě.

V miniaturizované podobě může ve svém domě uplatňovat svůj koníček v mořském akváriu, které odděluje ložnici od obývacího pokoje.

Pro Janusze je nová rezidence místem odpočinku mezi vyčerpávajícími obchodními cestami, to zdůvodňuje přítomnost vnitřního bazénu, sauny i uklidňující zahrady v japonském stylu, která je umístěna mezi rezidenční a rekreační zónou.

Vzhledem k rozměrům (zastavěná plocha je 450 m2), komplexnímu technologickému řešení a vysokým požadavkům na standard investice stavba domu trvala tři roky.

Autorem architektonického konceptu a konečné podoby domu je Pawel Naduk ze Studia 77. Počáteční představa majitele byla postavit rozlehlý bungalov. Ale protože parcela má pouze 200 m2, muselo dojít ke korekcím.

Pozemek této velikosti je docela prostorný k výstavbě jedno- nebo dvoupatrového domu, ale pro rozlehlý bungalov s vnitřním bazénem, garáží a bytem pro hospodyni nestačil.

Bylo by nutné minimalizovat plochu a funkce zahrady, což bylo nepřijatelné jak pro Janusze, tak pro architekta, pro které je zeleň důležitým prvkem v konceptu budovy. S touto ideou navrhl architekt bungalov atriového typu se střední patrovou částí.

Dům je rozdělen do několika individuálních bloků, což mu dovoluje splynout s okolní zelení, každá z jeho stran je obklopena jiným typem zahrady.

Průčelí směrem do ulice směřuje do březového parku, patio je obrácené do odpočinkové zahrady s velkým trávníkem a chráněnou terasou, strana bazénu a ložnice sousedí se zahradou v japonském stylu.

Díky obrovským proskleným plochám máte v interiéru pocit, že zeleň je zde všudypřítomná.

Interiér je v souladu s okolním prostředím pojat v přírodní barevnosti. Podlahy z medově hnědého dřeva jsou sladěny s obklady sloupů, kuchyňským ostrůvkem i schodišťovými stupni z dřevěného masivu.

Sedací souprava v bílé kůži, soustředěná kolem světle šedého koberce, jakoby pluje prostorem.

Spolupráce interiérové návrhářky Justyny Banachowske se zahradní architektkou Irenou Oleckou se projevuje například v červených akcentech, které prostupují vnitřním prostorem i exteriérem.

Červená komoda v obývacím pokoji se odráží v doplňcích na kuchyňském ostrůvku a geometrických květináčích, které jsou umístěny uvnitř i na zahradě.

V domě je aplikována řada high-tech technologií – automaticky řízené vytápění, osvětlení, klimatizace, větrání s rekuperací, stínění, zabezpečení nebo audiovizuální systém.

Na první pohled zaujme velkoplošné televizní obrazovka, která se stisknutím ovladače automaticky vysune z komody. V chladnějších dnech zahřeje efektní kovový krb, zavěšený pod stropem.

Zvláště dekorativně působí v zimních podvečerech, kdy se za prosklenými stěnami snáší na břízy v zahradě sníh.

Otevřené kuchyni dominuje pracovní ostrůvek s masivní žulovou deskou. Indukční varnou plochu doplňuje dřez se sklopnou baterií, který lze podle potřeby zakrýt posuvným krytem.

Kuchyňská linka v pozadí má čelní plochu z dubové dýhy, kombinované s černým matným lakem. Stůl, oddělující kuchyni od obývacího pokoje, je koncipován pro deset lidí. Majitel rád hostí svoji dceru s vnoučaty, stejně tak své synovce.

Pokud je příznivé počasí, odsunutím skleněných panelů se rázem interiér prodlouží o krytou terasu, kde je umístěn další jídelní stůl pro komornější společnost. Jedním ze stěžejních úkolů pro architekty a následně pro stavbaře bylo instalovat do zdi mezi ložnicí a obývacím pokojem čtyři metry široké oceánské akvárium o objemu 6500 litrů.  Uvnitř akvária je malé bludiště přepážek, aby nebylo možné nahlížet z pokoje do ložnice, zároveň ale dát rybám šanci plavat z jedné strany na druhou bez jakýchkoliv problémů.

Jednou z podmínek majitele bylo, aby všechny funkce v domě byly realizovány v přízemí, aby nebylo nutné zbytečně chodit do patra. Kromě společenské zóny se v přízemí nachází také ložnice se šatnou a prostornou koupelnou.

V prvním poschodí jsou umístěny místnosti, které se využívají jen občas – pokoje pro hosty s příslušenstvím, nebo malé kino s pohodlnými polohovacími křesly. Pohyb v domě se tedy uskutečňuje většinou v jedné rovině.

Možná proto i hlavní výtvarné téma je charakterizováno vodorovnými liniemi. Nejzřetelněji se projevuje na sochařsky ztvárněné zdi v hale. Autorem stěny z různě barevných žulových kostiček, složených do kontrastních horizontál, je sochař  Rafał Kapuscinski .

TEXT: Alena Kodlová, FOTO: Photofoyer