Diskrétní luxus džusového krále
Ve svahu západního Hollywoodu je zakomponovaná přízemní rezidence, která slouží pro odpočinek a také vystavení originálních plastik světoznámých umělců. Jemně zešikmené linie střešních říms rozbíjí mohutné komínové těleso z kyklopského zdiva.
Ve svahu západního Hollywoodu je zakomponovaná přízemní rezidence, která slouží pro odpočinek a také vystavení originálních plastik světoznámých umělců. Jemně zešikmené linie střešních říms rozbíjí mohutné komínové těleso z kyklopského zdiva.
Býčí hlava ve skleněné nádrži zpevněné ocelovými pásy a naplněné roztokem formaldehydu patří mezi kontroverzní díla Damiena Hirsta.
V hustém listoví za domem jsou vybavena místa pro stolování a lenošení. Akrylová židle houpající se ve větru nabízí příjemný odpočinek.
Kromě bazénu pozemek osvěžuje několik dalších vodních ploch. Bílá vápencová terasa nechává vyniknout vodomilným rostlinám.
Kovová plastika Jeffa Koonse působí, jako by byla průhledná. Je to jenom vizuální klam, povrch má zrcadlově lesklou plochu a odráží okolní zeleň.
Přes hladinu bazénu se otevírá pohled do zadní části zahrady, kde je ve stínu stromů vytvořený prostor pro příjemné stolování.
Bazén je o více než metr níže než hlavní terasa. Dům, který má spíše charakter rozlehlého bungalovu, se zdá z pohledu od mola vyšší.
Fontánka čeřící vodu osvěžuje horký subtropický vzduch. Do vody se sestupuje pohodlným římským schodištěm.
Nepravidelný tvar bazénu působí svěžím dojmem. Tento pocit umocňuje bujná zeleň v okolí pozemku.
Otevřený altán chrání majitele a jeho hosty před palčivými paprsky. Stupňovité molo je z kontrastních materiálů, hladkých vápencových dlaždic a palubek z exotického dřeva.
Na terase je pro odpočinek umístěná prostorná lavice z vápence. Měkké čalounění a spousta polštářů poskytují maximální pohodlí.
Citlivý přístup architekta ponechal stavbě půvab vily z padesátých let. Konstrukční úpravy jí však dodaly možnost maximálního otevření skleněnými stěnami bez viditelných podpor.
Elegantní odpočinkový kout je laděný v oblých tvarech a jemných pískových tónech. Kontrastní plastiky, lustr a polštáře v černé působí osvěžujícím dojmem.
Vnitřní krbové těleso z kyklopského kamenného zdiva má stejný strukturální charakter jako venkovní krb. Spojuje tak interiér s exteriérem.
Jídelna působí noblesním dojmem. Stůl s oválnou mramorovou deskou na mohutné mosazné podnoži stylově ladí s pohodlnými čalouněnými židlemi.
Ložnice majitele je řešena v přírodních materiálech. Pohodlná dubová postel s čalouněným čelem je sladěná s obklady stěn i s podlahou.
Chloubou designéra je barový pult z onyxu prosvícený světelnými zdroji. Křehké barovky umocňují kouzlo jedinečného uměleckořemeslného díla.
Koutek určený pro odpočinek je zasvěcen evropskému designu. Pohovka podle Miese van der Rohe (Knoll) je doplněna známým křeslem Egg od Arne Jacobsena (Fritz Hansen).
Vstupní část je oproti obytnému prostoru nezvykle o čtyři stupně vyvýšená. Koridor z přírodního kamene vystupuje zevnitř ven v podobě chráněného vstupu.
Lustr od Claude Ferreho zdobí mimo jiné Casino Royal v Monte Carlu. Stínidla lze sklopit, svítidlo tak zcela změní vzhled.
Kamenná zeď jako spojující prvek mezi interiérem a exteriérem.
Designér zachoval půvab rezidence z poloviny 20. století. Subtilní rámy a velkorysé prosklení jí neubraly na přitažlivosti, spíše naopak.

Na svazích bohatých předměstí Los Angeles, která sahají od západního Hollywoodu až k oceánu,

se tyčí nová okázalá sídla. Ale několik náročných zákazníků preferuje zakoupení staršího modernistického domu opředeného příběhy předešlých majitelů.

Eugenio Lopez Alonso, jehož rodina vlastní firmu dominující na mexickém trhu s džusy, si vybral rezidenci s výraznými kamennými zdmi a nízko posazenými střechami. Zaujalo ho pevné zakomponování stavby ve svažitém terénu,stejně tak osvěžující listnatý porost v horní části parcely. Pověřil architektonickou firmu Marmol Radziner Architects a designéra Vance Burkeho, aby ranč přetvořili ve vzdušné, otevřené obydlí, určené pro zábavu, setkávání s přáteli a prezentaci uměleckých sbírek.

Architekti z firmy Marmol Radziner si udělali reputaci restaurováním významných rezidencí, pod nimiž jsou například podepsáni Richard Neutra, R. M. Schindler a John Lautner, kde vše muselo zůstat věrné originálu.

V případě domu mexického milovníka umění měli volnější ruku, zadání bylo vylepšit konstrukci a přivést do domu přirozené denní světlo, přitom zachovat jeho půvabný a skromný charakter.

Bylo třeba stavbu zbavit pláště a zesílit ocelové nosníky, aby docílili širšího rozpětí. Vznikl tak komfortní prostor

pro otevření domu na jižní terasu. Hrubé přírodní kamenné zdivo bylo očištěno a doplněno novými kameny z původního naleziště v Palos Verdes. V domě byla zavedena nová elektroinstalace,

nutná pro moderní zabezpečovací systém a další vymoženosti třetího tisíciletí.

Kamenný rizalit (vystupující část budovy) prostupuje zvenčí do interiéru, hrubá struktura zdiva se opakuje ještě na několika místech v domě. Architekti otevřeli jeho dispozici, jednotlivé zóny volně navazují, jsou odděleny spíše pocitově, pouhými náznaky.

Například jídelnu od odpočinkové části dělí stěna, tvořená konzolovitými boxy z leštěného kovu. Z kuchyně je přístup do televizní místnosti vlevo, vpravo pak do jídelny s barem a velké společenské místnosti prodloužené do exteriéru prostornou terasou.

Hrubé kyklopské zdivo krbové stěny se odráží v leštěné podlaze z bílého teraca. Tento kontrast

působí velmi svižným a neotřelým dojmem. Barevná paleta šedých a pískových tónů tvoří dokonalé pozadí vystaveným uměleckým dílům, moderním plastikám světoznámých umělců.

Mezi nimi je i býčí hlava ve skleněné nádrži s roztokem formaldehydu od Damiena Hirsta.

Pěstěný trávník džusového krále zdobí také nejnovější akvizice, monumentální plastika se zrcadlovým efektem od neméně kontroverzního Jeffa Koonse. Autor interiéru nepatří v oboru k začátečníkům. Chloubou

Vance Burkeho je barový pult z onyxu, jehož prosvícením vyniká transparentnost vzácného kamene. Křehké barovky umocňují kouzlo jedinečného uměleckořemeslného díla.

Návrhář piloval své umění v legendární firmě York Parish-Hadley, také pracoval s Juddem Johnsonem, který instaloval eklektickou

sbírku umění Andyho Warhola. Vzpomněl si na radu Alberta Hadleyho:

„Dejte jim to, o čem se jim nikdy nesnilo, a vždycky to chtěli.“ Eugenio Lopez si vybral Burkeho poté, co obdivoval jeho elegantní byt na Manhattanu a venkovní obývací prostory jeho domu v Los Angeles.

Klient byl aktivním účastníkem v procesu navrhování, ale nijak do práce designérů nezasahoval.

Chloubou nízkého bungalovu nazývaného Ranch House Redux je rozlehlá zahrada. Směrem na jihozápad kopíruje svah několik teras podpíraných kamennými zídkami, které svou strukturou odrážejí kyklopské zdivo uplatněné na obvodovém plášti vily. Jednotlivé plochy osvěžují jezírka a především

nepřehlédnutelné kousky z majitelovy sbírky. Dominantní, nepravidelně tvarovaný bazén je obklopen pohodlným odpočinkovým nábytkem, dominuje mu oblé molo s kruhovou čalouněnou pohovkou. V hustém listoví za domem jsou vybavena místa pro stolování a odpočinek. Akrylová židle houpající

se ve větru je jako stvořená pro líné letní odpoledne. Majitel a jeho hosté mají vždy několik možností, jak trávit volný čas. O obklopení plastik avantgardních umělců se chce říci spolu s básníkem: No nedivte se, v takové krásné společnosti…

Text: Alena Kodlová, Foto: Arcaid

Architektonický návrh: Marmol Radziner Architects,

www.marmol-radziner.com