Domov jako orientální svatyně
Dostatek denního světla, které se odráží od převážně bílých stěn, proudí do interiéru mnoha velkorysými okny včetně střešních, která byla do nástavby nově instalována. Tvarově a velikostí odpovídají výplním v původním objektu.
Luxusní mezonetový byt vznikl ve vyhlášené rezidenční čtvrti, kde jsou k bydlení využity zejména staré, původně průmyslové objekty nabízející charizmatické velkorysé prostory.
V interiéru se objevují kromě původních přiznaných konstrukčních prvků rovněž nové, ovšem v daném industriálním duchu. Patří k nim také nepřehlédnutelné schodiště ze syrových ocelových komponent s rustikálními nášlapy a mezipodestou z masivního dřeva z recyklovaných střešních nosníků.
Dostatek denního světla, které se odráží od převážně bílých stěn, proudí do interiéru mnoha velkorysými okny včetně střešních, která byla do nástavby nově instalována. Tvarově a velikostí odpovídají výplním v původním objektu.
Pozoruhodným nápadem majitelů bytu bylo pohledově využít půvabů stropní konstrukce představované opotřebovanými dřevěnými trámy spojenými kovovými vazníky, jež zůstaly částečně odkryty.
Efekt interiéru dodává také členité řešení stropu a otevření jeho části do střechy. Moderní minimalistická kuchyně je součástí multifunkčního společenského prostoru.
Artefakty z rozsáhlé sbírky východního umění, která vznikala dvacet let, byly pro vytváření dispozic a finální řešení obytných prostor určující. V kontrastu s minimalistickými bílými stěnami se jim dostává zasloužené pozornosti.
Posezení před krbem, jehož obestavba je povrchově upravená pohledovým betonem, vévodí pohodlná moderní čalouněná sedačka. Část obvodové stěny těží z efektu původního cihelného zdiva.
Podlaha z recyklovaných dřevěných prken protepluje interiér stejně jako původní trámoví. Hřejivou atmosféru dodávají loftu rovněž pečlivě vybrané kusy starožitného nábytku.
V celém rozsáhlém obytném prostoru není místečka, kde by nebylo některé z milovaných uměleckých děl z Michaelovy a Edwinovy sbírky. Kromě kamenných soch a plastik jde také například o vázy či lampy ze vzácného modro-bílého čínského porcelánu.
Sádrokartonový obklad stropu byl na několika místech úmyslně ukončen tak, aby byly vidět atraktivní struktury původních nosníků a krokví.
Této chodbě vévodí impozantní socha Buddhy, vážící půl tuny. Sedí na robustním teakovém stolu a ze dvou stran ji „hlídá“ dvojice kamenných psů z 18. století.
Ukázka dokonalého umění skloubit současnost s minulostí různého stáří: soudobý minimalismus spojený se syrovostí industrialismu jsou úchvatným rámcem pro východní filozofii představovanou například sochou ležícího Buddhy.
Krb je téměř v každé místnosti loftového bytu, tedy také v ložnici, jíž dominuje obrovská postel s teakovými nebesy. Živý oheň vyrovnává vnitřní teplotu zejména v průběhu zimních měsíců, které bývají v New Yorku dost chladné.
V otevřené kuchyni se dvěma ostrůvky je moderní nábytek z brazilského dřeva, jež dobře ladí jak s pracovními plochami z nerezu a kompozitu, tak i se starožitným nábytkem. Nenápadnou eleganci podtrhuje břidlicová podlaha u kuchyňské linky, která v jídelně přechází v povrch ze starých prken.
Přímo z ložnice je přístupná velkorysá luxusní koupelna se dvěma sprchami, z nichž jednu obohacuje balijská zahrada, a dvěma vanami. Geometrické linie špičkové sanitární keramiky a ostatního vybavení evokují jednoduchost asijských míst určených ke koupání.
V otevřené kuchyni se dvěma ostrůvky je moderní nábytek z brazilského dřeva, jež dobře ladí jak s pracovními plochami z nerezu a kompozitu, tak i se starožitným nábytkem. Nenápadnou eleganci podtrhuje břidlicová podlaha u kuchyňské linky, která v jídelně přechází v povrch ze starých prken.
Přímo z ložnice je přístupná velkorysá luxusní koupelna se dvěma sprchami, z nichž jednu obohacuje balijská zahrada, a dvěma vanami. Geometrické linie špičkové sanitární keramiky a ostatního vybavení evokují jednoduchost asijských míst určených ke koupání.
Přímo z ložnice je přístupná velkorysá luxusní koupelna se dvěma sprchami, z nichž jednu obohacuje balijská zahrada, a dvěma vanami. Geometrické linie špičkové sanitární keramiky a ostatního vybavení evokují jednoduchost asijských míst určených ke koupání.
Přímo z ložnice je přístupná velkorysá luxusní koupelna se dvěma sprchami, z nichž jednu obohacuje balijská zahrada, a dvěma vanami. Geometrické linie špičkové sanitární keramiky a ostatního vybavení evokují jednoduchost asijských míst určených ke koupání.
Okouzlující střešní zahrada ve stylu „Santa Barbara“ poskytuje komfortní prostor pro venkovní relaxaci. Centrální zastřešenou část obklopují otevřené terasy, z nichž je panoramatický výhled na okolní čtvrť Greenwich Village.
Do zahrady se vychází z mezipatra interiéru, který je využit k umístění podkrovní knihovny. Centrální zastřešená část poskytuje dostatek soukromí pro klidný odpočinek.
Dřevěná pergola s romantickým osvětlením zastřešuje venkovní jídelnu, kde se konzumují zejména pokrmy připravené na špičkovém nerezovém plynovém grilu.
O pohodu na střešní zahradě se stará impozantní betonový krb s vložkou s nerezovým rámem. Podlaha v této části venkovního prostoru je z režné cihlové dlažby. Bohatá zeleň roste v masivních květináčích z betonu.

Ráj duchovna a východní spirituality byste asi v módní newyorské čtvrti Greenwich Village nehledali. Přesto tam, v prostorách bývalé továrny, vyrostl půvabný domov nejen pro Michaela Jowetta a Edwina Hoa.

Než našli tenhle velkorysý loft, absolvovali prohlídku více než stovky bytů. Žádný z nich však nesplňoval to, co od nového bydlení pro sebe a rozsáhlou sbírku artefaktů, pocházejících z jihovýchodní Asie, Indie a Číny, očekávali.

Pak narazili na „zlatou žílu“ v podobě stavby s dokonalými inspirativními proporcemi, žádoucí architektonickou strukturou a velkými okny, a bylo jasno:

Tohle je ono ideální zázemí jak pro ně, tak i pro obdivuhodnou uměleckou kolekci orientálních předmětů, nashromážděnou v průběhu dvaceti let společného života.

Začínali v podstatě téměř „na zelené louce“. Než se sem mohli nastěhovat, bylo nutné udělat spoustu poměrně rozsáhlých stavebních úprav.

Své poklady proto uložili do skladiště a přestěhovali se do bojových podmínek staveniště, aby mohli dohlédnout na vybudování obytných prostor podle svých představ.

Protože už pár podobných přestaveb na svém kontě měli, spolehl se Michael na svůj instinkt a nabyté zkušenosti, aniž by potřeboval služby architekta nebo interiérového designéra.

Jeho pojetí revitalizace zahrnovalo zachování charakteru autentických prvků původní konstrukce, a to včetně části cihelného zdiva, trámů a industriálních oken. Všechny je nápaditě, a hlavně citlivě zakomponoval do nově vytvořených dispozic.

Prozaická textura cihel, starého dřeva, betonu a opotřebovaného kovu ve spojení s moderním minimalismem jsou dokonalým estetickým rámcem pro rozsáhlou galerii soch, váz, obrazů a dalších artefaktů, jež tady doslova stojí na piedestalu.

Jsou sice součástí bydlení, ale prezentovány s péčí, která hraničí s náboženským uctíváním. Ve skutečnosti působí obytný prostor, který vznikal v průběhu šesti měsíců, téměř jako svatyně.

Paleta použitých barev a povrchových úprav je široká: od lesklého červeného laku přes střízlivý matný šedý kámen k modrobílé keramice, zářící zlaté fólii a bohatým tónům orientálních koberců.

Vše v dokonalé kontinuitě, svázáno recyklovanými dřevěnými podlahami a měkkými bílými stěnami.

Citlivé souznění minulosti a současnosti velkorysého mezonetového bytu těží nejen ze zachovaných, ale i nových industriálních prvků, k nimž bezesporu patří syrová konstrukce schodiště svařená z nosných ocelových „úček“ s přiznanými šrouby, s níž nečekaně skvěle souznějí stupně z masivního dřeva z původních trámů.

Vybavení kuchyně a koupelny je v kontrastu s převážně starožitným nábytkem ryze minimalistické. Neutrální materiály v podobě skla, chromu, nerezové oceli a kamene zjemňuje bohatě tónované dřevo.

Osvětlení představované téměř výhradně zabudovanými bodovkami je dalším z prostředků, jež mají znovu upozornit především na sbírkové poklady.

Během dne sem četnými – i střešními – okny proudí dostatek denního světla, jež proměňuje interiér v oázu klidu, zatímco v noci se scéna bytu díky pečlivě umístěným a dokonale propočítaným světelným zdrojům dramaticky proměňuje.

Intimní zóna bytu je přirozeným pokračováním velkorysých dispozic; týká se to i dvou sprchových koutů, které jsou všechno, jen ne malé.

Jeden z nich se dokonce může pochlubit střešním oknem a zahradou v balijském stylu, která vzbuzuje dokonalý pocit dalekého východního ráje přeneseného do centra jedné z nejrušnějších světových metropolí.

Stejným dojmem působí také impozantní střešní zahrada, která nabízí výhled na tepající velkoměsto do všech stran: na sever, jih, východ i západ. Její součástí je i malá zatravněná plocha, jež je ideálním místem k opalování nebo ke čtení knihy.

„Chtěl jsem tu vytvořit takovou malou oázu ve stylu kalifornské Santa Barbary,“ usmívá se Michael. „S přenesením stylu velkých domů, jaké jsou obvyklé v Los Angeles, do bydlení v New Yorku mi malou radou pomohl přítel architekt,“ přiznává. „A pokud mohu soudit, povedlo se nám báječně spojit to nejlepší z obou světů.“

TEXT: Alena Müllerová  FOTO: Red Cover Photoshot