Odpočinková zóna nabízí skrze
posuvnou skleněnou stěnu výhled do
zeleně, kterou je osazeno patium. Pohovka
(Indera) nabízí chvíle uvolnění u nízkého
černého lakovaného stolku zhotoveného na
míru. Na pozadí zeleně vyniká dřevěná
skulptura od Larse Zecha, připomínající
andělská křídla. Další, indigově modrou,
umístil v pracovně
Jakmile překročíme
práh apartmánu, vstoupíme do intimně potemnělého
interiéru, uzavřeného do černých
stěn, důmyslně až teatrálně osvětleného.
Černé, šedé a bělavé plochy oživují kovové
odlesky hedvábí textilních doplňků. Barevnost
tomuto světu dodává jasně červená
plastika Jurassic Age (Sui Jianguo 2006;
bronz, ocel, průmyslová barva)
Zářivě červené
umělecké plastiky umístěné v salonu na
sebe právem soustřeďují pozornost,
podtrženou ještě odrazy v zrcadlových
plochách
Černě lakovaný jídelní stůl odráží
světelné záblesky, stejně jako zrcadlová
plocha na stěně s konzolovým stolkem.
Kamenné plastiky završují zajímavou
kompozici této zóny. Vázy organických tvarů
umístěné v nice se jemně odrážejí, díky
osvětlení, od pozadí vyloženého parketovým
vzorem z běleného dřeva. Tento prvek
najdeme v interiéru ještě několikrát. Celou
niku lze překrýt světle šedým sametovým...
Společenská a odpočinková část
má dva protipóly, jeden s bílou a druhý
s černou stěnou. V„bílé“ části opřel Ono
o stěnu z nízkého černě lakovaného nábytku
řadu menších a jedno větší zrcadlo, které
odráží portrét z protější „černé“ stěny. Další
originální nápad
Společenská a odpočinková část
má dva protipóly, jeden s bílou a druhý
s černou stěnou. V„bílé“ části opřel Ono
o stěnu z nízkého černě lakovaného nábytku
řadu menších a jedno větší zrcadlo, které
odráží portrét z protější „černé“ stěny. Další
originální nápad
Odpočinková zóna nabízí skrze
posuvnou skleněnou stěnu výhled do
zeleně, kterou je osazeno patium. Pohovka
(Indera) nabízí chvíle uvolnění u nízkého
černého lakovaného stolku zhotoveného na
míru. Na pozadí zeleně vyniká dřevěná
skulptura od Larse Zecha, připomínající
andělská křídla. Další, indigově modrou,
umístil v pracovně
Jídelna s otevřenou
nikou a výhledem na
konzolový stolek.
Kolem jídelního stolu
jsou umístěny
pohodlné židle v černé
(delší strana stolu)
a šedivé (krátká strana
stolu). Na zataženou
niku s vázami (vpravo)
navazuje vysoký
příborník, za ním pak
vidíme schody do
patra
Jídelna s otevřenou
nikou a výhledem na
konzolový stolek.
Kolem jídelního stolu
jsou umístěny
pohodlné židle v černé
(delší strana stolu)
a šedivé (krátká strana
stolu). Na zataženou
niku s vázami (vpravo)
navazuje vysoký
příborník, za ním pak
vidíme schody do
patra
Plocha nad
jídelním stolem,
uzavřená do bílé
kazety podhledu, je
pokryta zlatou fólií,
která vnáší do prostoru
teplé světlo. V zóně
jídelny je dubová
podlaha pokryta
decentním šedým
vlněným kobercem
(Bruder). Vpravo
Pokojový
charakter kuchyně navazující na
jídelnu podtrhují stříbřité závěsy, za
kterými lze zcela skrýt většinu
kuchyňského vybavení
Průhled do kuchyně, která
navazuje na jídelnu. Zařízena je ve
stejném stylu. Nechybí tady ani menší
stůl určený k běžnému dennímu
stolování, pouze zmenšená verze
velkého jídelního
Detail kuchyně v černé
a stříbřitém kovu prozrazuje použití další zrcadlové plochy
i zde
Nahlížíme do jedné z ložnic, umístěné
v patře loftového apartmá, jejíž delší stěna je celoskleněná;
lze ji zastínit závěsem
Ložnici domácího pána zdobí zlacená orchidej
a plátno od Oliviera Bozia. Polštářky jsou opět v kovových
odstínech, povlaky na postele si Ono vybral od Madury
ložnice je samozřejmě také
koupelna, opět v černo-bílé barevnosti. Bílá umyvadlová
skříňka je exkluzivně zarámovaná tmavým dřevem, stěny
i podlaha pokryty tmavou, překvapivě dřevěnou mozaikou
Také vanu, umístěnou do rohu, nechal Ono
obložit téměř černou mozaikou ze strukturovaného, vodě
odolného dřeva, aby podtrhl neobvyklost a pánský charakter
koupelny
Pohled do pracovny v patře. Kromě
černých, šedých, bílých a zlatých tónů se tady prosazuje
navíc indigová modř. Praktickou drobností je držátko ze
zadní strany opěradla židličky – není třeba sahat na
semišový povrch. Nábytek z černě lakovaného dřeva
rozsvěcuje zlatavá deska police a zlacená orchidej
Zátiší odpočinkového salonu v přízemí oživuje světlo
svící, které se odráží v tmavých zrcadlových plochách, stejně jako
výzdoba protější stěny a kousku zahrady venkovního atria
Chodba v patře ukrývá za dveřmi potaženými kůží
ložnice, pracovnu a končí koupelnou domácího pána. I zde jsou na
podlahách použity palubky z běleného dubu
Atrium se spoustou zeleně je vybaveno lehkým
vyplétaným nábytkem. Na parketách z tepelně opracovaného jasanu
(Oscar Ono flooring) umístil autor svůj exteriérový nábytek Manuti
Cit pro barvy, perspektivu, symetrii
a symboliku si Oscar Ono vybrousil na slavné
École du Louvre. Jeho dráha coby návrháře
interiérů začala v roce 2003, kdy byl dokončen
a představen veřejnosti jeho první velký
projekt – kulturní centrum DART v centru
Barcelony, věnované současnému umění, na
ploše 1000 m2. Dnes je jeho invence všeobecně
uznávána a také ceněna.
Podpisem Oscara Ono je určitý typ...
Úspěšný francouzský interiérový designér vystudoval dějiny umění a archeologie na slavné École du Louvre v Paříži a na jeho realizacích je to více než patrné.
Interiéry navržené Oscarem Ono jsou stylově dokonale čisté, vyvážené, nepostrádající onen pověstný pařížský šarm. O tom, ve kterém sám bydlí, to platí snad dvojnásob.
Přitom na konci malého vnitřního dvorku, jakých je v Paříži řada, nic nenasvědčuje tomu, že se tu skrývá Oskarův loft – snad kromě několika bambusů na terase. V malém atriu umístil autor na parkety z tepelně opracovaného jasanu (Oscar Ono flooring) svůj exteriérový nábytek Manuti.
I když jsme v centru města, lze si tedy užívat krásných letních večerů s nebem nad hlavou. Jakmile překročíme práh, vstupujeme do jeho typického
světa; tmavého, ale důmyslně osvětleného, intimního i teatrálního. Zatímco salon těží z velkých prosklených ploch, ostatní místnosti oživují hojně užité lampy a bodová osvětlení nejrůznějšího druhu.
Oscar Ono také umně využívá reprodukcí (nebo částí) pláten klasických mistrů. Tyto portréty v nadživotní velikosti zvláštním způsobem poznamenávají celý prostor. V salonu se nachází kopie fresky z monumentální (sedmnáctimetrové) klenby kostela sv.
Ignáce z Loyoly, vytvořené Andreou Pozzem v roce 1685. Na podlaze jsou použity široké palubky ze šedého dubu z dílny Oskara Ona, na koberci
Bruder vám pohodlná pohovka (Indera) nabízí chvíle uvolnění. Je tu také černě lakovaný konferenční stolek, zhotovený na míru, a dřevěná skulptura od Larse Zecha. V jídelně osvětluje prostor také strop zlacený fólií (od La Maison de la Dorure).
Barevnost tomuto světu v černé, šedobílé a zlaté dodává jasně červený dinosaurus od Sui Jiangua (Jurassic Age, bronz, ocel a průmyslová barva, 2006). V lakovaném povrchu nábytku se pak odrážejí břidlicové mísy (Oscar Ono).
Konzola a zrcadlo byly zhotoveny tomuto prostoru na míru a stropní osvětlení si Oscar Ono vybral od firmy Lirio. V prodloužení této „přijímací“
místnosti pokračuje kuchyně s elektrospotřebiči skrytými za zástěnou, běžné denní stolování pojal
jako tête-à-tête, pro dva.
Na poschodí umístil autor soukromější část loftu – ložnice, pracovnu a koupelnu. Pracovnu v sobě
odráží a zvětšuje ji velké zrcadlo (Lirio). Koberec si Ono vybral od Brudera, křeslo, pohovku a konferenční stolek od Indery.
Při vstupu do místnosti dodává scéně teatrální nádech portrét na plátně (Alyos), převzatý z obrazu Georgese de la Tour Falešný hráč karet. Za zmínku stojí také povrchový materiál dveří a stěn – kůže v designu Oscara Ono.
Povlaky na postele v ložnicích jsou od Madury, plátno na stěně ložnice majitele je od Oliviera Bozia. Nábytek v koupelně (Decotec) evokuje 20. a 30. léta minulého století. Keramické dlaždice překvapivým způsobem nahrazují dřevěné. Ani v tomto koutku nechybí odlesk umění, ze stěny na toaletě na nás shlíží Odaliska od Francoise Bouchera z roku 1745…
„Už od nejútlejšího věku jsem v bytě rodičů přestavoval nábytek. Matka z toho šílela,“ říká umělec.
„Myslím, že jsem k tomu byl předurčen, že to bylo něco, s čím jsem se narodil. Vždycky jsem chtěl dělat toto povolání, vytvářet nějaké prostředí a vyjadřovat svůj smysl pro estetično.
Interiéry, které vytvářím, se všechny od sebe liší v závislosti na místě, na jeho dějinách, na zákazníkovi. Využívám vše, hlásím se k eklekticismu… Inspiraci a záchytné body hledám ve svých vzorech z dějin umění:
u Caravaggia, Georgesa de la Toura, vlámského malířství, Eugènea Delacroixe, starém Řecku a starém Římě, ale i v současné grafice nebo na svých cestách,“ prozrazuje na sebe autor. „Používám
červenou barvu, která je mým fetišem, a tmavé barvy, jako jsou šedá, antracitová, kaštanová, černá pro vytváření tlumených prostředí;
dbám na detaily, mísím materiály, současného ducha a nadčasovost s prvky klasiky prostřednictvím starého malířství a barokních prvků. Rád dodávám věcem teatrální nádech; všechny moje realizace vyprávějí nějaký příběh, a hlavní kusy je uvádějí na scénu.
Propracovávám nasvícení místa: dokonalé a měnící se osvětlení je od mé práce neoddělitelné…“
Každý kout tohoto apartmánu nás přesvědčuje, že se Oskarovi Ono podařilo zařídit svůj loft vskutku velmi osobitým, zajímavým, a také originálně módním způsobem.
TEXT: Jaromíra Slavíková; citace Oscar Ono, FOTO: Photofoyer