Centrální
multifunkční prostor je
plný kontrastů. Materiály
jednotlivých solitérů
rezonují v kontextu s bílým
základem. Stěny dotváří
kazetové obložení, které
pod okny kryje radiátory,
stropy jsou doplněny
profilovanými rohovými
lištami.
Centrální
multifunkční prostor je
plný kontrastů. Materiály
jednotlivých solitérů
rezonují v kontextu s bílým
základem. Stěny dotváří
kazetové obložení, které
pod okny kryje radiátory,
stropy jsou doplněny
profilovanými rohovými
lištami.
STRANA: NAHOŘE:
Od krbu je výhled na
celou multifunkční
obytnou zónu s jídelním
stolem a kuchyňskou částí
v pozadí. V popředí
pohodlný designový ušák
dánské značky MOOOI.
Pohledový
beton je jednou
z určujících hmot
centrálního obytného
prostoru. V největší míře
se objevuje na
kuchyňském ostrůvku
a předsunuté bylinkové
zahrádce, která odráží
zálibu rodiny ve vaření.
Ryze technicistní materiál, jakým pohledový beton bezesporu
je, posloužil rovněž ke ztvárnění netradičních kulatých konferenčních stolků mezi
ušákem a pohovkou.
Zřetelným výrazovým prvkem v kuchyňské části
multifunkčního obytného prostoru je skříň s vestavnými spotřebiči, jejíž vzhled
má evokovat dojem almary. Robustnost kusu s povrchy z mořené biodesky
rozbíjí střídavá orientace kresby na dvířkách.
Celkový pohled na společenskou zónu bytu dokládá vytříbený smysl
designérek pro harmonii a styl, díky němuž se jim podařilo sladit secesní rámec
s převážně soudobými výrazovými prostředky.
Projekt se pro autorky
interiérů stal srdeční záležitostí, což se promítlo i na jeho
výsledné podobě. Vybavení nábytkem a dekorativními
předměty je kombinací dánského designu, věcí
vyrobených na zakázku a zakoupených v obchodě
LOOOOX.
Nadčasové židle Gubi 5 v různých
barvách, jež obklopují jídelní stůl, patří k dánským
designovým ikonám. Značka pracuje s důrazem na
estetiku, inovaci, funkčnost a kvalitu, část sortimentu
Gubi se orientuje na osvědčený design od roku 1930 až
do současnosti.
Kulisová“ výmalba na části stěn
v interiéru nahradila původní záměr využít efektu
oškrábaných omítek. V rámci cílených kontrastů byl
instalován černý viktoriánský litinový krb s bio vložkou.
Masivní vrchní desku na zakázku
vyrobeného jídelního stolu vybraly návrhářky kvůli výrazné
kresbě a přiznaným prasklinám materiálu, domořeného
do tmavého odstínu. Rozměrné moderní svítidlo Aim
(Flos) od Ronana a Erwana Bouroullecových s pěti zdroji
a se soustavou kabelů evokujících liány umožňuje
variabilní směrování světelných kuželů.
Celá stěna pracovny je
osazena rozměrnou knihovnou s policemi rozdílné hloubky, jež
reagují na odlišné formáty knih. Pod oknem je umístěn malý
sklápěcí konzolový pracovní stolek.
Šatna přímo navazuje na vstupní halu
a koupelnu. Její trojúhelníkový tvar byl maximálně vyplněn
vestavnými skříněmi. Aby prostor nepůsobil monotónně, zůstaly
některé části nábytku z materiálu evokujícího tkaninu otevřené
a nasvětlené. Úchytky z kůže a mosazi jsou švédské
provenience.
Podlaha haly je obložena mramorovou mozaikou,
která svým vzhledem evokuje původní krytinu. Čelní stěnu zdobí
velké zrcadlo se solitérní židlí a věšákem. Sklolaminátová svítidla
s roztřepenými kraji jsou od italské firmy Karman.
Dětský/hostinský pokoj orientovaný do dvora
má přístup na balkon. Roh místnosti vyplňuje vestavná skříň
s knihovnou a integrovaným krytem radiátoru.
Koupelnu s volně stojící černo-bílou
retro vanou netradičně osvětlují dvě směrovací čtecí lampy Gras
ze série DCW od Dopo Domani.
Jeden kout ložnice vyplňuje vestavná šatní skříň ve
stejném designu jako „almara“ v kuchyni. Stěnu za postelí zdobí
výrazná malba. Vtipným dekorativním detailem je stropní svítidlo
tvořené holou žárovkou, jež „vrhá“ stín křišťálového lustru. Efekt
je dosažen aplikací samolepky.
Samostatná koupelna
je situována tak, aby měla přístup
denního světla. Pult s umyvadly
a bateriemi Gessi navazuje na velkou
walk-in sprchu s kouřovým prosklením.
Celou jednu stěnu pokrývá kazeta se
zrcadlem ve starém dřevěném rámu.
Zajímavým
designovým prvkem v koupelně je kulaté
zrcadlo Gubi Adnet Cirkulaire s rámem
a závěsem z hnědé kůže. Lze ho koupit
i u nás za cenu cca 22 500 Kč.
Ložnice vyplňuje jeden z cípů
trojúhelníkového bytu. Postel vznikla ze
starého modelu klientů přečalouněním
a úpravou čela, jemuž přibyla po obou
stranách „křidýlka“. Oblá nika posloužila
k umístění koutu s umyvadlem, solitérní
vana stojí v arkýři, jenž nabízí výhled ven.
Tak by bylo možné výstižně charakterizovat okouzlující výsledek rekonstrukce obytných prostor v secesním domě, jejichž půdorys má netradiční podobu trojúhelníku.
Někdejší velkorysé dispozice, které byly za dob normalizace necitlivě rozděleny na dvě samostatné bytové jednotky, se podařilo znovu spojit.
Než však projekt dospěl ke své současné podobě a dokonalé souhře, bylo nutné zdevastovaný prostor rozsáhle zrekonstruovat. Cíl byl jasný: Propojit secesních
styl se současným designem, na maximum využít genia loci starého domu a možností moderního obytného komfortu. A protože většina původních stavebních prvků byla poškozena, bylo nutné je obnovit a doplnit.
Srdcem výsledného trojúhelníkového půdorysu o rozloze 150 čtverečních metrů je velký obytný pokoj s kuchyní a jídelnou, navazující na pracovnu. Do jednoho cípu je situována ložnice s integrovanou koupelnou, v protilehlém, orientovaném do dvora, se našlo místo pro dětský (zatím ale hostinský) pokoj a další koupelnu.
Součástí dispozic je rovněž šatna. Do bytu se vstupuje širokou chodbou s přísunem denního světla přes skleněné dveře dětského pokoje. V celém interiéru převládá bílá, a to jak na stěnách, tak na masivních dřevěných podlahách i nábytku.
Dává prostoru optickou rozvolněnost a vzdušnost, navíc umožňuje vyniknout kontrastním černým prvkům, stejně jako výrazné malbě na části stěn v obývacím pokoji, vstupní hale a ložnici. Designérské duo Ing. arch.
Radka Valová a Ing. arch.Magda Palečková ze studia OOOOX sice mělo původně v úmyslu vsadit na efekt oškrábané omítky, kvůli nutnosti instalace nových rozvodů elektřiny však bylo nutné najít náhradní řešení.
Myšlenku „plesnivých zdí“ neopustily a kýženého efektu nakonec dosáhly právě pomocí zmíněné malby.
Významným pohledovým prvkem multifunkčního prostoru – zejména v jeho kuchyňské části – je beton objevující se na stolcích a nábytkových čelech, ale zejména na středovém ostrůvku osazeném sestavou varných modulů a výsuvnou cirkulační digestoří.
Jídelně dominuje stůl s úctyhodnými rozměry 3,1 x 1,1 m s vrchní deskou vyrobenou ze tří kusů masivního dřeva amerického ořechu, jež zaujme kresbou a přiznanými prasklinami. V efektu mu zdatně sekunduje „liánovitý lustr“ s pěti nastavitelnými stínidly
z dílny Ronana a Erwana Bouroullecových.
Útulnost obývacího pokoje podtrhuje kout se čtecí lampou a ušákem, protější stěna je určena pro video- a audiotechniku. Nepřehlédnutelným dekorativním a zároveň také funkčním prvkem je černý viktoriánský litinový krb s bio vložkou.
Širokými skleněnými dveřmi, posuvnými do pouzdra zabudovaného ve stěně, navazuje na obytný pokoj pracovna s velkou knihovnou a malým konzolovým stolkem, odkud je přístup i do šatny a dalšího zázemí bytu včetně hlavní ložnice s koupelnou.
Dokonalý finální soulad celého interiéru je výsledkem vzájemného porozumění autorky designu s klienty, odráží rovněž jejich vstřícný přístup k rekonstrukci a zájem o design. Jejich volba obrazů se stylizací fauny àla loveckých portrétů dotváří dojem salonu.
Drobné doplňky, jako jsou polštáře, přehozy a vázy, pocházejí ze sortimentu LOOOOX.