Moderní současnost v historickém rámu
Této části společenské zóny rozhodně dominuje ikonické křeslo Lounge Chaire, které v roce 1956 začala podle návrhu dua Charles a Ray Eamesových vyrábět nábytkářská firma Herman Miller. Model je populární dodnes.
Plynové krby jsou v domě hned dva. Tento je integrován do nábytkové stěny, jejíž bílé čelní plochy spolu s televizí oživuje. Stejný úkol mají dřevěné niky, využité k umístění dekorativních a uměleckých předmětů.
Minimalistický vestavný nábytek je jedním ze zdrojů nadčasovosti celého interiéru. Dřevo použité v nikách se odráží na materiálu podlahové plochy, tvořené světlými prkny s výraznými tmavými suky.
Na obývací pokoj navazuje venkovní terasa, přístupná doširoka otevíranými posuvnými stěnami, jejichž skleněné plochy lemují matné kovové rámy. Zahradní nábytek z teaku vybízí za pěkného počasí ke stolování pod širým nebem.
Bílé schodiště, vedoucí do klidové zóny, lemuje původní kovové zábradlí v kontrastní černé barvě. Přísun denního světla do tohoto prostoru zajišťuje částečné prosklení střechy.
Této části společenské zóny rozhodně dominuje ikonické křeslo Lounge Chaire, které v roce 1956 začala podle návrhu dua Charles a Ray Eamesových vyrábět nábytkářská firma Herman Miller. Model je populární dodnes.
Pro zádveří zvolili návrháři kombinaci tmavě šedé barvy a zářivě žlutooranžových cementových dlaždic, ručně vyráběných americkou firmou Brothers Cement Tile Corp. Vzory jsou inspirovány kubánskými dekory.
V pracovně zujímá veškeré stěny dřevěný, namodro natřený policový systém, vyrobený na zakázku. Okno poskytuje výhled do zahrady.
Schodiště přechází v horním patře v jakousi galerii, vedoucí k místnostem klidové zóny. Střešní okno zdůrazňují geometrické formy stropního zdiva, takže výsledný efekt pracuje s hrou světla a stínu.
Kuchyň je po obou stranách vybavena jednoduchými korpusy s čelními dvířky v tmavě šedé barvě. Kromě integrované mycí zóny je součástí sestavy také vinotéka a multifunkční trouba.
Nad jídelním stolem s dřevěnou horní deskou visí lustr v industriálním stylu. Stejně jako ostatní svítidla jej dodala značka Innermost Lighting. Za stěnou s obrazem, evokujícím rozčeřenou vodní hladinu, je hygienické zázemí.
Kuchyňský ostrůvek s dřevěnou konstrukcí kryje mramorová horní deska, jejíž přesah funguje jako barový pult. Židle DSW s plastovým sedákem a nohama z javorového dřeva jsou další ikonou padesátých let, jde o práci Charlese a Ray Eamesových pro značku Vitra.
Jméno Charlese Eamese je důležité i pro firmu Calico, jejíž výrazná tapeta byla použita na WC. Jeho myšlenkou „produkt dělají detaily, které výrobku dodají i životnost“ se mladí majitelé společnosti řídí od začátku.
Převážně bílou koupelnu oživuje výrazně modrá dlažba. Stěny pokrývá jednoduchý obklad ve stylu cihlového zdiva. Kromě vany je součástí hygienické zóny nejen velkoryse prosklený sprchový kout, ale rovněž umyvadla integrovaná do horní desky z přírodního mramoru.
Převážně bílou koupelnu oživuje výrazně modrá dlažba. Stěny pokrývá jednoduchý obklad ve stylu cihlového zdiva. Kromě vany je součástí hygienické zóny nejen velkoryse prosklený sprchový kout, ale rovněž umyvadla integrovaná do horní desky z přírodního mramoru.
Komfort venkovní terasy s pohodlným zahradním nábytkem a bohatou zelenou kulisou v pozadí je k dispozici rovněž u hlavní ložnice.
Hluboká námořnická modř je v ložnici zdrojem potřebného chladu, přirozeně uklidňuje a snižuje tep, čímž nejlépe ze všech barev připravuje tělo na usnutí. Podle výzkumu Centra spánku v Edinburghu se lidé v modrých ložnicích budí šťastnější a odpočatější.

Citlivá práce s letitými detaily a původním vybavením se vyplatila. Interiér domu z devatenáctého století díky ní získal nejen potřebný uživatelský komfort, ale také okouzlující charisma.

Vnitřní obytné prostory jsou definovány vestavěnými grafickými kompozicemi, živým trojrozměrným zpracováním a vhodně zkombinovanými barvami.

Úchvatně optimistická nálada, panující v této domácnosti, dýchne na příchozího už v hale, jejíž podlahu a část stěny pokrývají umně poskládané, zářivé oranžovo-žluté dlaždice od společnosti Brother Cement Tile.

Odborně a s láskou zrestaurované původní detaily jsou patrné i na zdobených hlavních dveřích, jimiž se vstupuje do navazujícího interiéru. Jejich nový tmavě šedý nátěr dává vyniknout dekorativním vyřezávaným prvkům, působivě rozdělujícím plochu dveřního křídla.

Další vizuální zážitek představuje schodiště, vedoucí do klidového patra. Díky vyústění jeho horní podesty v galerii se do obou úrovní domu dostává částečně prosklenou střechou záplava denního světla.

Dostačuje i pro jídelnu, zajímavou mimo jiné efektním závěsným lustrem geometrických tvarů, vybraným, stejně jako ostatní osvětlovací tělesa v bytě, z portfolia značky Innermost Lighting. Za nebesky modrou polostěnou se pak ukrývá střídmě vybavená toaleta, jejíž stěny pokrývá luxusní tmavomodrá tapeta Night Indigo od Calico s poněkud psychedelickým dekorem.

Originální, na místě nalezené prvky využili zkušení návrháři z BFDO Architects PLLC rovněž v přízemní společenské zóně, kde zaujmou mimo jiné původní dveře z olovnatého skla, umístěné jako čelní plochy nových, na zakázku vyrobených vestavěných skříní.

Dobře s nimi souzní těleso plynového krbu s obestavbou s bílými keramickými obklady Chevron. Vybavení celého prostoru vhodně doplňují elegantní prvky z poloviny minulého století.

Jsou mezi nimi rovněž ikonické kousky od světoznámých designérů, jako jsou třeba Charles a Ray Eamesovi, které dobře vypadají v kombinaci s nábytkem vyrobeným na zakázku.

Celý byt svou precizní jednoduchostí výborně zapadá do dobového kontextu, daného řadovou zástavbou Brooklynu z devatenáctého století, která byla v době svého vzniku určena pro příslušníky měšťanského stavu.

Dnes ovšem tyto nadčasové objekty s typickou fasádou z tmavě hnědého newyorského kamene získaly několikanásobně na ceně a projevují o ně zájem i ti movitější.

TEXT: Alena Mülleroá, FOTO: Francis Dzikowski/OTTO