Jak fascinující může být pracovní místo
Důležitou roli v celém konceptu hrály barvy. Ne náhodou je ve velké míře využita uklidňující modrá, povzbuzující a empatická světle růžová, tropické tapety... Vše plynule přechází v bílé tóny, vodní plochy a funkční osvětlení.
Jedním z výslovných přání zaměstnanců bylo vytvoření mnohem většího počtu prostorů pro komunikaci a měnící se pracovní kulturu.
Vysoký, a především hodně dlouhý jídelní stůl s barovými židlemi nedovolí zaměstnancům vytvářet oddělené skupinky, takže jsou stále součástí celku. V případě potřeby zde ovšem nechybí soukromý prostor v podobě „kosmického boxu“.
Opět snímek z centrální jídelny, která se rázem může proměnit v audio-video prostor. Cílem je navodit atmosféru uvolněnější oproti klasické „učebně“, známé z většiny firem.
Jediný prostor hlavní recepce může vypadat oproti ostatním poněkud stroze. Nicméně i tady doplňují bílou příjemné pastelové barvy. Skvěle ladí se zajímavým řešením podlahy v podobě mozaikové kamenné dlažby a mramoru.
Jedním z nejpoutavějších prvků budovy jsou gigantické zářící lampiony, jež jsou součástí haly s prosklenou fasádou, navazující na kavárnu a firemní jídelnu.
Koncept materiálů, barev a výzdoby stěn vychází z hlavní snahy vytvořit představu tropického ostrova. Proto na mnoha místech převládají odstíny písku, vody a florální motivy.
Každé ze tří pater je rozděleno do dvou samostatných jednotek. V průběhu přestavby došlo k optickému propojení všech původně samostatných oddělení pomocí velkých prosklených stěn.
Mezi speciální místa tohoto druhu patří „Winter Garden Meeting Point“ a „Sunset Café“, moderní prostor s velkým jídelním stolem, plnící i roli zasedací a konferenční zóny.
Jedním z cílů investora bylo v celém kancelářském prostoru vytvořit řadu odpočinkových zón, které budou pro kolegy i zákazníky příjemným komunikačním i zábavním místem.
Velkým problémem ve staré budově bylo vnitřní klima, kde zejména v létě panovalo nepříjemné horko a suchý vzduch. Vzhledem k nemožnosti výměny stropní klimatizace se architekti rozhodli ekologizovat celou plochu pomocí nového systému větrání a bujné vegetace.
Celkem 2100 zelených pokojových rostlin zlepšuje kvalitu ovzduší, vyvolává dobrou náladu, snižuje úroveň stresu, a naopak zvyšuje výkon a kreativitu. Navíc došlo k omezení hladiny hluku.
Důležitou roli v celém konceptu hrály barvy. Ne náhodou je ve velké míře využita uklidňující modrá, povzbuzující a empatická světle růžová, tropické tapety... Vše plynule přechází v bílé tóny, vodní plochy a funkční osvětlení.
Mezi partnery, spolupracující na projektu, patřily například společnosti Byt 91 (textilní design), GKR Germany (veškerá zeleň) či Světelný design Pfarré.
Doplnění šedého stropu z kovových profilů o barevné akcenty přispívá k vytvoření dokonalé prostorové hloubky a zlepšení duševní rovnováhy zaměstnanců.

Ippolito Fleitz Group má za sebou řadu úspěšných projektů, ale konečnou podobu realizace zbrusu nového ústředí společnosti Roman Klis Design považují autoři i sám investor za „Maledivy designu“.

Dalo by se říci, že ze strany investora šlo o velmi odvážný krok. Projekty takového rozsahu jsou totiž převážně doménou velkých měst typu Londýna, Berlína či New Yorku.

Ovšem budova firemního sídla Roman Klis Design včetně netradičně pojatého interiéru se nachází v provinčním městě Herrenberg v jihozápadním Německu, a takovému prostředí se většina kreativních značek vyhýbá.

Jejich cílem je naopak budovat svá ústředí v centrech metropolí, kde mohou dát na odiv své bohatství.

Designérské studio Ippolito Fleitz Group na návrhu spolupracovalo s Porsche Consulting a zjednodušeně by se dalo říci, že architekti vycházeli z prostorového myšlení, jež pomocí strategie nazývané „nudging“ podporuje produktivitu práce a správné fungování lidské psychiky.

Ve stručnosti jde o psychologii ovlivňující chování zaměstnanců bez stanovení pravidel, zákazů, či dokonce nátlaku.

Velký podíl na výsledném efektu má i sám Roman Klis, který s autory od začátku úzce spolupracoval a dával řadu podnětů, které prvky chce do pracovního prostředí aplikovat.

Vždyť on sám je designér a jeho firma, kterou založil už v roce 1995, úspěšně působí na poli firemní identity, a dokonce se pyšní oceněním zaměstnavatel roku.

Jeho tým stál například za vzhledem etiket značek, jako jsou Nesquik od Nestlé, Nescafé, Maggi, Nido, Catrice, Essence a mnohé dalších. I přes svou přátelskou a kreativní povahu je však Klis podnikatel a vždy od svých kolegů vyžaduje perfektně odvedenou práci.

Jeho mottem je správně zvolená strategie, která přímo směřuje k úspěchu. Čím je tedy nové sídlo tak zajímavé a jakou pozitivní energií působí na zaměstnance, že se v práci necítí jako v práci a jejich produktivita strmě stoupá?

Jde o tři klíčové faktory: nudging, sílu zelených rostlin a princip yippee. O nudgingu byla řeč už v úvodu.

Dodejme jen, že během projektových příprav byl odborníkem na toto téma Dr. Freibichler z Porsche Consulting. Další důležitou roli v celém konceptu sehrály pokojové rostliny.

Najdete jich tady neuvěřitelných 2100 kusů, a to v různých formách a způsobech osazení (klasické truhlíky, zelené stěny i závěsné nádoby). Konkrétní fakta, plynoucí z měření v objektu, potvrdila správnost záměru.

Došlo totiž nejen ke zvýšení vlhkosti z 18 na 44 procent, ale navíc bylo zaznamenáno i výrazné snížení nemocnosti zaměstnanců na neuvěřitelnou polovinu. V neposlední řadě se tu pracovalo s principem tzv. Yippee.

Velmi zjednodušeně ho lze vysvětlit jako kompletní proměnu budovy bez jakýchkoli zásahů do stávající struktury.

TEXT: Markéta Vobroučková, FOTO: Photo © Philip Kottlorz