Rozměrné prosklené
plochy se dají zcela otevřít okolní
vegetaci, která je organickou součástí
interiéru. Ikonické křeslo od manželů
Eamesových z roku 1970 přímo vybízí
k příjemnému posezení v náruči zahrady
Architektura
domu je navržena tak, aby okolní městský
park doslova vstupoval do interiéru
stavby, a byl tak jeho nedílnou součástí.
Výrazným prvkem je betonová
střešní deska, která dům vizuálně půlí
a dává mu jeho charakter. Zároveň
zastiňuje přízemní prostory a v patře
vytváří prostorné zelené terasy
Rozměrné prosklené
plochy se dají zcela otevřít okolní
vegetaci, která je organickou součástí
interiéru. Ikonické křeslo od manželů
Eamesových z roku 1970 přímo vybízí
k příjemnému posezení v náruči zahrady
Půdorys,
připomínající tvar písmene U,
přirozeně vytvořil vnitřní dvorek,
který architekti naplnili bohatou
zelení, jež se stala součástí
interiéru domu.
Díky
proskleným stěnám je design
interiéru z velké části určen právě
okolními rostlinami, které ho rámují.
: Interiérový design zůstává
záměrně minimalistický. Základní
barevné i materiálové schéma
vychází z neutrálních a zemitých
tónů
: Potřeba přinést
zeleň zpět do urbánního městského
prostředí vedla architekty k navržení tohoto
zahradního domu.
Interiér je záměrně jednoduše a prakticky řešený tak, aby nijak nerušil
všudypřítomnou vegetaci, kterou nechávají
plně vyznít velkorysé prosklené plochy stěn.
Minimalistický interiér
je tvořen jen z betonu, bílé barvy a dřeva. To, co je podstatné,
totiž není interiér sám, ale zeleň,
která do něj vstupuje a utváří jeho
jedinečný charakter.
Architekti
pracovali s myšlenkou klíčovosti
zahrady pro lidské zdraví a duševní pohodu, kterou dovedli k dokonalosti. Vila je doslova
blahodárnou oázou v prašné
městské poušti.
Dominantou
společenských prostor je
podsvícená knihovna. Hřbety knih,
které jsou v ní uložené, tvoří jediný
výraznější dekor v celé místnosti.
Jediným barevným akcentem
ve společenských prostorech
přízemí jsou sytě žluté barové
stoličky v kuchyni. Jejich odstín
evokuje zahradu v intenzivním
květu, a odkazuje tak opět
k hlavní myšlence stavby.
Zahradní dům
splňuje svou základní myšlenku
– být městskou zelenou oázou
– v každé části interiéru, kterou
formují rostliny
Veškerý vnitřní mobiliář je tvarově
i materiálově jednoduchý a účelný. Nic zde
není navíc, a zároveň zde ani nic nechybí.
Rezidence je díky
možnému propojení s vnitřním dvorkem
neuvěřitelně vzdušná a působí velmi
odlehčeným dojmem. Dům má zcela
transparentní schránku, umožňující jeho
maximální otevření do okolí.
Velkorysé minimalistické
schodiště tvoří hlavní propojovací koridor domu. Díky proskleným
stěnám okolo dovnitř proudí dostatek světla, a proto se zde také daří
vnitřním rostlinám, které dělají z tohoto místa jakousi zimní zahradu.
Architektura zahradního domu je tvarově velmi
jednoduchá, čímž vzniká adekvátní prostor pro okolní park, jehož je
dům součástí.
V prvním patře se nacházejí terasy, na nichž je
umístěno čtyřicet druhů květin a rostlin, které jsou vhodné
pro to, aby je opylovaly včely a další velmi důležitý hmyz.
Terasy zároveň poskytují výhled na sousední veřejný park,
s nímž je pozemek propojen bez jakéhokoli plotu.
Zahradní dům si klade za cíl
vytvořit přirozené mikroklima, které umožní do městského
prostředí návrat místních druhů ptáků a včelstev, což přispívá
ke zmírňování dopadů ekologické krize.
Betonová deska stropu je stěžejním vizuálním
i technickým prvkem stavby. Díky ní je v přízemí příjemný stín
a v patře místo pro další zahradu.
Potřeba navrátit stromy a zeleň do městské krajiny vedla k realizaci této konceptuální vily, nacházející
se přímo v parku města Nicosia na Kypru. Vegetace doslova prorůstá vilou a zaplavuje její čistý bílý
interiér bohatstvím barev a tvarů.
Ačkoli nápad přivést blahodárnou přírodu zpět do center prašných betonových měst není nikterak průlomový (evropská města s touto ideou pracují již více než dekádu), autoři kyperského zahradního domu nově experimentovali také s hranicí mezi soukromým a veřejným.
Vila je výjimečná i vzhledem k tomu, že urbanistické plánování ve městě Nicosia léta opakovaně selhávalo. A jistě i díky této novostavbě se problematika začala posouvat zcela jiným a lepším směrem. Nejen obyvatelé měst přirozeně potřebují
ke zdravému fyzickému i psychickému životu dostatečně velké zelené venkovní plochy, balkony, střechy nebo veřejné parky.
Požadavek volně projít z domu do vnějšího prostředí, a navíc také přátelsky fungovat se sousedy – dát si společně kávu či grilovat, se v současnosti stává ještě důležitějším.
Zahradní rezidence v srdci města svým architektonickým rozvržením napomáhá obojímu. Podporuje sdílené prostory a sociální dialog mezi rezidenty stejně tak jako vnitřní dialog obyvatelů domu s přírodou.
Dům se neskrývá za plotem, nýbrž je integrální součástí přilehlého veřejného parku. Jedna jeho strana je plně prosklená, a formuje tak veškerou okolní zeleň.
Architektura navržená studiem Christos Pavlou Architecture klade důraz na potenciál soukromé městské zahrady vytvářející mikroklima, které zlepšuje životní podmínky měst, a tím také zpomaluje globální oteplování.
Půdorys stavby vychází z písmene U, které přirozeně vytváří volný středový prostor. Ten je následně využit k tomu, aby mohla parková vegetace prostoupit dům a obejmout interiér, který se dá díky rozměrným proskleným oknům zcela otevřít exteriéru. Dům se tak stává součástí parku, a park se naopak stává součástí domu.
Design interiéru se zcela podřizuje okolnímu prostředí. Základní materiálový i barevný rozvrh vychází z neutrálních a zemitých tónů. Podlahy jsou dřevěné, stěny zůstávají bílé. Také vnitřní mobiliář byl vybrán v paletě bílých nebo krémových odstínů.
Výrazným prvkem interiéru i exteriéru je stropní betonová deska, jež dům vizuálně půlí, vytváří terasy v prvním patře a sceluje vnitřní prostory v přízemí do jednoho kontinuálního celku.
Svými přesahy navíc zajišťuje zastínění přízemních pobytových částí domu, což se v klimatických podmínkách středomořského Kypru jeví jako nezbytná součást každé stavby.
Minimalistický interiér nijak nekonkuruje dominantnímu exteriéru, vstupujícímu až do středu domu, naopak mu nechává volný prostor k dokonalému vyznění ve své přirozenosti.
Speciálně navržený půdorys stavby zajišťuje to, že šedesát procent rozlohy domu v přízemí tvoří zahrada. V prvním patře je pak umístěna zelená terasa, poskytující prostor pro umístění čtyřiceti druhů rostlin a květin.
Vegetace byla vybrána tak, aby byla vhodná k opylování včelami.
Utvoření místa pro přírodu ve městě přináší nejen krásnou urbánní zahradu, ale podporuje také návrat místních druhů ptáků a včelstev, čímž se přirozeně zajišťuje lokální biodiverzita, ba co víc, podněcuje se také zdraví místních obyvatel a jejich duševní pohoda.