Hned po vstupu hlavním i dveřmi do střední části
rezidence, jež slouží jako společenská zóna, se
příchozímu otevře úchvatný výhled na pobřeží
a vody Tichého oceánu.
Velkoryse
pojatému členitému společenskému
prostoru, jehož rozloha je poplatná
množství akcí, které tu mohou
probíhat, dominuje monumentální
těleso masivně obezděného
otevřeného krbu.
Vyznění centrální obytné zóny
významně ovlivňuje otevření prostoru
do střešní konstrukce s přiznanými
tmavými trámy, ostře kontrastujícími
s bílými stěnami.
Původní
styl interiérů byl dílem designéra
Johna Halla, s nímž architekt Neff
spolupracoval na řadě projektů.
Současný majitel vnitřní prostor
modernizoval v souladu s požadavky
na soudobý komfort, idea však zůstala
zachována.
Členité otevření stropní
konstrukce jsou nejen dokonale
funkčním prvkem, ale přispívá rovněž
k dekorativnosti jinak jednoduchého
interiéru, ztvárněného v neutrální
barevnosti.
Zmodernizovaná kuchyň
s podlouhlým půdorysem je umístěna do jednoho
z bočních křídel. I tento prostor s podlahou
z přírodního kamene, který byl použit rovněž
k realizaci pracovních desek, nabízí výhled
na mořskou hladinu splývající s modří nebe.
Žádná z luxusních rezidencí,
postavených pro kalifornskou smetánku, se
neobejde bez domácího kina. K tradiční výbavě
patří pohodlné polstrované sedačky, obvykle
čalouněné sametem.
Rovněž v takzvaném rodinném
pokoji, umístěném v levém křídle rezidence,
dotváří hřejivou pohodu krb s otevřeným ohništěm.
Prostor díky zarámovaným fotografiím ve stylu
Helmuta Newtona, opřeným jen tak o stěnu, slouží
také jako svého druhu umělecká galerie
Čelní stěna, směřující
na venkovní terasu s posezením, je kompletně
prosklená. Do interiéru tak propouští spoustu
denního světla a dokonale propojuje vnitřní i vnější
obytný prostor.
Uspořádání
terasy s černou dlažbou
se vyznačuje téměř
dokonalou symetrií.
Zrcadlový efekt je daný
dvěma identickými
pohovkami ve tvaru L
a čtyřmi páry protilehlých
odkládacích stolků
ve formě dřevěných
špalků.
Zvolenou
pravidelnost dodržuje
i dvojice vzrostlých
cypřišů, ideálně s nimi
lícuje rovněž posezení
kolem kulatého krbu
na další terase v nižší
úrovni, k níž se sestupuje
po několika schodech.
Dalších několik schodových stupňů
vede k bazénu, zapuštěnému do travnatého terénu. Podél dvou
stran vodní nádrže je několik dřevěných palub s lehátky.
Realizaci zahrady u Straus Home svěřil Wallace Neff
proslulému krajinářskému architektovi Thomasi Churchovi.
Také jeho pojetí pozemku kolem rezidence se podařilo při
rekonstrukci zachovat
Jako galerie funguje
i spojovací chodba mezi jednotlivými obytnými zónami.
Obdobně jako ve většině ostatních prostor, i tady pokrývá
podlahu vysoce leštěná dlažba
V ložnicích bylo pro podlahu zvoleno
dřevo, které dodává odpočinkové zóně na hřejivosti.
Spánkový komfort zaručuje čalouněná kontinentální postel,
odpovídající soudobým ergonomickým nárokům.
Další ložnici, propojené s navazující koupelnou, dominuje
vintage plakát z roku 1926, lákající k magické show tehdy
populárního iluzionisty Cartera. Zaujme i červená dřevěná židle
LCW z kolekce Plywood Group, kterou vytvořili Charles & Ray
Eamesovi roku 1946.
Součástí rekonstrukce
bylo i vyhloubení suterénu, kam byla kromě lázeňské a mediální
místnosti a dvou vinných sklepů umístěna také šatna. Podzemní
prostory jsou přístupné po schodišti a výtahem.
V jedné z osmi koupelen je patrná
kombinace jednoduchosti tvarů a dekorativnosti obkladů
z přírodního kamene v kontrastní barevnosti. Prostor
s odděleným sprchovým koutem opticky zvětšují zrcadla
na stěně nad umyvadly.
Rovněž z jídelny, vybavené jednoduchým stolem
s kovovou podnoží a topem z bezpečnostního skla, se
nabízí nádherný výhled až k zamlženému obzoru s konturami
vzdálených Normanských ostrovů. Stůl obklopují designové židle
celočalouněné kůží
Z mnoha
částí ikonické rezidence Straus
Home lze vycházet přímo
do zahrady. Platí to rovněž pro
tuto ložnici, kterou s venkovním
prostorem spojují posuvné
prosklené dveře.
Romantickou
atmosféru s výhledem
na hladinu Tichého oceánu
a okouzlující západy slunce
umocňuje posezení kolem
kulatého venkovního ohniště.
Na centrální
společenský prostor navazují
v postranních křídlech rezidence
také soukromější zóny, které lze díky
proskleným posuvným stěnám oddělit.
Jde například o dámský budoár
s pracovnou, přístupnou po několika
schůdcích. Vybavení tvoří buď modely
renomovaných značek, k nimž patří
například Heritage Furniture, nebo
vyrobené na zakázku tak, aby vyhovovaly
požadavkům klienta
Na centrální
společenský prostor navazují
v postranních křídlech rezidence
také soukromější zóny, které lze díky
proskleným posuvným stěnám oddělit.
Jde například o dámský budoár
s pracovnou, přístupnou po několika
schůdcích. Vybavení tvoří buď modely
renomovaných značek, k nimž patří
například Heritage Furniture, nebo
vyrobené na zakázku tak, aby vyhovovaly
požadavkům klienta
Jeho návrhy okouzlovaly slavné, bohaté a mocné napříč generacemi. Projektantská kariéra Wallace Neffa trvala dlouhá desetiletí, od dvacátých let minulého století až do roku 1982, kdy zemřel.
Na svém kontě má tento ikonický tvůrce řadu hvězdných rezidencí v jižní Kalifornii, a to včetně sídla Pickfair, jež navrhnul pro proslulý herecký pár Mary Pickfordovou a Douglase Fairbankse.
Ačkoli bylo v roce 1990 srovnáno se zemí, dodnes je považováno za předobraz domů v typicky kalifornském stylu, s otevřenými stropy, nádvořími a bujnou vegetací, pronikající do interiéru velkoryse prosklenými partiemi.
Svému autorovi přineslo takovou slávu, popularitu a přízeň, že bydlení v jím navržených rezidencích začalo být celebritami považováno za otázku prestiže.
Patřili k nim například Charlie Chaplin, Darryl Zanuck, Bob Newhart, Madonna, Diane Keaton, stejně jako Brad Pitt s Jennifer Aniston a mnozí další. Posledním majstrštykem slavného architekta je velkolepá hacienda s výhledem
na Pacifik, kterou si od něho jako rodinné víkendové útočiště nechal v roce 1970 v žádané enklávě
Montecito v okrese Santa Barbara navrhnout dědic obchodního řetězce Macy‘s Robert K. Straus.
Stavba s půdorysem v podobě písmene H umožňuje maximální využití všech benefitů pozemku, situovaného vysoko na hřebeni útesu nad Tichým oceánem s mlhavým výhledem na vzdálené Normanské ostrovy.
Jednopodlažní dům o rozloze čtrnácti tisíc čtverečních metrů je členěn tak, že na centrální obytný prostor navazují z obou stran intimní zóny s ložnicemi.
Pohled na mistrovské architektonické dílo, využívající dramatického kontrastu obílených cihlových zdí a příjezdové cesty pokryté černou dlažbou, se příchozím otevře hned poté, co se z Hope Ranch‘s Marina Drive ocitnou za branou do areálu. Další
ohromení následuje po vstupu do interiéru: Už od dveří je totiž možné se skrze celou střední partii vily, přes velkoryse prosklenou fasádu, kochat velkolepým výhledem na oceán.
Obrovskou společenskou zónu s krbem v nadstandardní velikosti, otevřenou do střešního krovu s přiznaným trámovím, zalévá množství světla, procházejícího dovnitř celoprosklenou čelní stěnou.
V obou bočních křídlech se skrývá pět ložnic s koupelnami, kinosál, kuchyně a jídelna s výhledem na oceán, rezidence samozřejm má umístil do zlomu v terénu, takže je v podstatě skryté za venkovním bazénem s přelivnými hranami.
Velkou část pozemku směrem k oceánu pak zaujímá otevřená terasa s kulatým ohništěm a dostatkem prostoru pro odpočinek i stolování pod širým nebem.
Současný vlastník, který do koupě nemovitosti v roce 2007 investoval 7,5 milionu dolarů, podrobil sídlo kompletní rekonstrukci a modernizaci. Během
deseti let jejího trvání spolupracoval s historiky, takže se mu podařilo citlivě zachovat původní Neffův styl, zároveň ale dodal rezidenci nezbytné parametry moderního luxusního komfortu.
Aktuálně ji nabízí k prodeji za nezveřejněnou částku, ovšem popularita komunity Montecito, někdy označované jako „Beverly Hills North“, v posledních letech prudce vzrostla, a s ní také ceny na místním realitním trhu.
Rodiště takových hvězd, jako jsou kupříkladu Oprah Winfrey a Ellen DeGeneres, je totiž se svým mírným podnebím, plážemi světové úrovně a přírodními krásami táhnoucími se od oceánu k horám oblíbenou kulisou filmového průmyslu, v níž se od počátku 20. století natáčelo víc než tisíc snímků.
V úvahu je nutno brát i skutečnost, že covidová pandemie citelně zvýšila poptávku po luxusních domech a hodnota podobných nemovitostí v Montecitu se i v důsledku toho více než zdvojnásobila. Potenciální kupec tak
bude muset počítat s tím, že dům podobné velikosti, jen pár kroků od Straus House, se nedávno prodal.