Koncepce otevřených místností a propojení s přírodou prostřednictvím velkých prosklených průčelí je sice horkým současným trendem, ovšem v architektuře rozhodně není žádnou novinkou. V minulém století představovala americký archetyp své doby.
Jedním z průkopníků tohoto stylu byl Rakušan Richard Joseph Neutra (1872–1970), který patřil k nejslavnějším architektům dvacátého století.
Své odborné znalosti získával mimo jiné například na Technische Hochschule ve Vídni, kde byl studentem i u nás známého klasika moderní architektury a čelného představitele purismu Adolfa Loose.
Svými modernistickými domy sehrál Neutra klíčovou roli při utváření kalifornské tvůrčí scény padesátých a šedesátých let.
Jeho stavby dodnes inspirují generace návrhářů, ať už štíhlými pohledovými liniemi s plochými převislými střechami a velkými plochami oken a vodních prvků, které propojují architekturu s okolím, nebo zajímavým uspořádáním místností v dispozici budov.
V sedmdesátých letech v Evropě vyrostlo jenom několik domů, navržených tímto ikonickým architektem. Jedním z nich byl Kemper House postavený v období 1961–1967.
Pro rodinu Kemperových tehdy navrhl Neutra tři odstupňované, volně propojené stavby, situované na pozoruhodném pozemku na kopci v Gelpetalu.
Pouhých sedm let po dokončení zakázky však byla rezidence předána novým majitelům, kteří přestavbou zcela změnili původní charakter objektu.
Když se slavná vila objevila v roce 2016 v nabídce realitního trhu, Manfred a Sarah Heringovi neváhali a hned ji koupili. A okamžitě se také rozhodli vrátit jí někdejší podobu a slávu.
Jako majitelé společnosti Early 911S, která se zabývá restaurováním klasických vozů Porsche, moc dobře věděli, jak náročný proces to bude.
„Během rekonstrukce jsme se každý den něco naučili,“ vysvětluje Manfred Hering. „Velkou pomocí pro nás byly staré plány a snímky z doby výstavby vily, mnohé jsme pochopili i při návštěvách nedalekého Pescherova domu od Richarda Neutry, který zůstal z velké části v původním stavu,“ dodává.
Podobně jako u starých vozů Porsche, kde bylo vždy prioritou zrestaurovat je po technické stránce tak, aby jezdily jako nové, musel i dům znovu získat kvality, dané mu před desítkami let do vínku.
Což zahrnovalo výměnu poškozených částí a aktualizaci technologií. Tam, kde nebylo možné zachovat původní prvky kvůli poškozeným materiálům nebo prvkům, jež se odchýlily od originálu, pomohlo dodání věrohodné patiny.
Díky archivu fotografa architektury Karla Hugo Schmölze a pečlivému odstraňování vrstev se ale podařilo mnohé zachránit, například stěnu mezi obývacím pokojem a jídelnou, která je z jedné strany vyrobena z palisandru a ze druhé z jasanu.
Obnovena byla také travertinová podlaha uvnitř i venku, stejně jako Neutrova horizontální pásová okna. Ta posloužila zároveň jako předloha pro nově vyrobené skleněné tabule.
Velkou výzvou bylo přizpůsobit důležité části stavby dnešním technickým požadavkům, zejména pokud jde o velké pevné zasklení a posuvné prvky s extrémně tenkými rámy a sloupky.
Právě tady se naplno projevila až zarážející podobnost s restaurováním klasických automobilů, a to především v tom, že receptem na úspěch je vynalézavost a spolupráce se správnými partnery.
Společnosti Alubau Puhlmann a Schüco společně vytvořily speciální konstrukci, založenou na systému Schüco ASS 48, která splňuje požadavky na velkoformátové jednotky a zároveň usnadňuje ruční ovládání posuvných dveří pomocí štíhlých klik.
Volba padla na dvojité zasklení a dvoukolejnicové provedení posuvných prvků, pro tepelně izolovaný posuvný systém musely být vyvinuty zcela nové profily.
Důležité bylo rovněž zajistit, aby pevné a pohyblivé prvky byly dostatečně odolné proti povětrnostním vlivům a měly uzamykací body.
Jejich bezkontaktní snímače jsou integrovány do úzkých vnějších rámů, zatímco pro těsnicí profily byla použita 3D tiskárna z vývojového oddělení výrobce.
Josef Heisterkamp ze společnosti Alubau Puhlmann k tomu říká: „Výsledek určitě stojí za těch mnoho jednotlivých kroků, které bylo nutné udělat.
Specifikace požadovaného vzhledu a snadného ovládání v kombinaci s možnostmi, které nabízejí moderní technologie, dělají z projektu mistrovské dílo.“
Dnes, po pěti letech usilovné práce, vypadá Kemper House stejně hrdě a elegantně jako v době svého vzniku, a to včetně zachování zásadních kvalit Neutrových staveb v podobě nadčasových půdorysů a propojení místností.
Na ploše 380 čtverečních metrů se tu nachází veškerý komfort potřebný pro pohodlný moderní život – od místnosti pro au-pair až po pánský pokoj.
Srdcem domu je znovu velký otevřený obytný prostor, orientovaný do zahrady, transparentní průčelí, vytvořené od podlahy ke stropu velkými posuvnými skly ruší hranice mezi interiérem a exteriérem.
Typické jsou Neutrovy pergoly s „pavoučíma nohama“ neboli podpěrnými střešními nosníky, které vystupují z fasády a rozšiřují obytný prostor do přírody.
Zatímco kuchyně s přilehlými technickými místnostmi v přízemí je orientována do vnitřního dvora a březového háje, soukromé prostory s ložnicemi a koupelnami se nacházejí v prvním patře.
Pouze bývalý krytý bazén našel nové využití jako showroom pro prezentaci nejlepších modelů z firemní kolekce vozů Porsche.
Plocha pozemku je účelně využita stupňovitě uspořádanými stavebními konstrukcemi a umístěním bazénků, které zrcadlí oblohu a okolní přírodu.
Když se klientů zeptáte, jestli by udělali něco jinak, kdyby dům stavěl Richard Neutra pro ně, jejich odpověď je jednoznačná: „Dům je dokonalý právě takový, jaký je. I po šesti desetiletích od svého vzniku vyniká promyšleným půdorysem a propojením s přírodou.
Je pro nás skutečným útočištěm před ruchem nedalekého města.“ Ostatně na tom, že se povedlo tuto historickou památku navrátit k funkčnímu životu v plné síle a potřebné kondici, mají velkou zásluhu právě Manfred a Sarah Heringovi.
Nejen že dokázali pochopit architektovu ideu, ale po celou dobu rekonstrukce v domě bydleli, aby mohli dohlížet na její průběh, ovlivnit každé jednotlivé rozhodnutí a dotáhnout obnovu tohoto skvostu ke zdárnému konci.
TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Frank Peterschroeder, Schüco