Moderní rezidence u rovníku
Projekt moderní Rezidence Cumbayá od samého počátku zohledňoval své okolí. V bezprostřední blízkosti stavby proto architekti zachovali maximum zeleně. Respekt k místní vegetaci pro ně představoval výzvu i cíl.
Majitel domu má velkou zálibu v drahých vozech a motorkách. Jejich dnes už poměrně početnou sbírku má pečlivě uschovanou a pomocí integrovaného bezpečnostního systému také velmi dobře zabezpečenou v garáži pod domem.
Terén stavební parcely je svažitý. Architekti se ho rozhodli ponechat v původní podobě, bez zásadního vyrovnávání.
Osvětlení se během stavby stalo velkým tématem. Výběru a rozmístění architekti věnovali vysokou pozornost. Efektní bodová světla ozařují nejen vnitřní prostory, které září do noci, ale vybavili jimi i příjezdovou cestu a schodišťové stupně vedoucí ke vstupním dveřím.
Masivní betonový skelet odlehčují prosklené stěny. V této minimalistické kombinaci se perfektně vyjímají masivní vstupní dveře ze dřeva.
Vjezd do suterénních garáží, kde sídlí vedle sbírky drahých automobilů a motorek také posilovna a skladovací prostory.
Luxusní automobily mají v Rezidenci Cumbayá své místo jisté. Architektonické studio Diego Guayasamin Arquitectos stvořilo pro majitelovu motoristickou vášeň exkluzivní prostory v podzemí.
Bazénová terasa je francouzskými okny a posuvnou skleněnou stěnou propojená jak se společenskou zónou domu, tak i s kuchyní. Kromě bazénu se na ní nachází i venkovní posezení a venkovní kuchyně, vybavená na odpolední barbecue party.
Hra s liniemi, geometrickými tvary a průhledy odkazuje k lokální stavitelské tradici. Velmi citlivě ji architekti zapracovali do interiérů i exteriéru stavby.
Bílá barva fasády je pro ekvatoriální podnebí, typické pro rovníkovou oblast, kde dosahují denní teploty v průměru 30 až 40 °C, více než vhodná.
Zahrada za domem majitelům zajišťuje dokonalé soukromí v jinak poměrně husté zástavbě. Z jižní a východní strany terasu s bazénem kryje samotná rezidence, ze severu a západu zase vysoké zdi a stromy na hranicích pozemku.
Interiérový design se drží moderní umírněnější linie. Sází na minimalismus, geometrii, odlehčené materiály a otevřený prostor. Doplňky v sytě červeném odstínu s bílým základem perfektně kontrastují.
Prosklený výtah značky Mitsubishi spojuje suterén domu s jeho prvním patrem i s domácí pracovnou v nejvyšším podlaží. O klid na práci a inspirativní výhledu tu není nouze.
Garáže v suterénu připomínají expozici drahých vozů a motorek. Pán domu je jejich velkým milovníkem a stihl jich už nasbírat pěknou řádku.
Centrální umístění si v interiéru domu vydobyla společenská místnost, kombinující funkci obývacího pokoje, jídelny a baru. Vedou odtud celkem tři chodby, z nichž každá směřuje do jednoho z přilehlých křídel. První patří ložnici, druhé kuchyni a třetí multimediálnímu pokoji.
Půdorys domu kopíruje tvar písmene T. Stavební pozemek svými křídly rozděluje na dva oddíly – na zcela soukromou zahradu za domem a na vstupní část, aspoň opticky zacloněnou vysokými stromy.

Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem.

Tři podlaží, tři obytná křídla a 900 metrů čtverečních podlahové plochy. Takové dispozice charakterizují moderní novostavbu, jemně zrcadlící prvky lokální architektonické tradice, která byla dokončena v únoru 2016 v jihoamerickém Ekvádoru.

Přesněji ve venkovské oblasti Cumbayá, ležící východně od hlavního ekvádorského města Quito. Kromě blízkosti rovníku, který je od Quita vzdálený pouhých 22 kilometrů, patří ke specifikům této lokality i vysoká nadmořská výška.

Samotná ekvádorská metropole se totiž rozkládá ve svahu stále aktivního vulkánu, takže i přilehlá Cumbayá, od níž je odvozeno jméno rezidence, leží ve výšce 2200 metrů nad mořem.

Během posledních několika let se do Cumbayá v doprovodu svých rodin stěhuje stále více finančně zajištěných rezidentů. Jejich zjevným cílem je vybudovat si rodinné zázemí mimo centrum velkoměsta, které ovšem zůstává snadno dostupné.

Rezidence Cumbayá vychází z návrhu architektonického studia Diego Guayasamin Arquitectos, které ho vytvořilo speciálně pro pozemek s rozlohou 2500 čtverečních metrů. Stavba parcelu logicky člení na dvě přibližně stejně velké části. První z nich je veřejnější.

Ta je dostupná i dobře viditelná od příjezdové cesty. Druhý úsek pozemku je výrazně soukromější a tvoří ho zahradní část, vymezená a zároveň i bezpečně krytá dvěma pravoúhlými křídly betonového obra.

Architekti zvolili sektorovou segmentaci tvarově nepravidelného pozemku hned z několika důvodů. Primárně vycházeli z již existující zástavby v okolí rezidence, která je poměrně hustá.

Na těsně přilehlých parcelách ze severní, východní i západní strany stojí další vily a rodinné domy. Podobná situace se opakuje také na jižní straně, kde pod příjezdovou komunikací pokračuje typická městská bloková zástavba.

Umístění i dispoziční řešení stavby ovlivnil také svažitý terén, do něhož architekti dům částečně zapustili.

Suterén představuje základnu pro dohromady tři výškové úrovně rezidence.

Investor, který je zároveň vášnivým sběratelem luxusních vozů a motorek, si v něm nechal stvořit parkovací stání, které svým designovým pojetím připomíná spíš výstavní halu pro početný vozový park než obyčejnou podzemní garáž. Kromě garáží se do zapuštěného podlaží vešly také posilovna a skladiště.

S prvním nadzemním patrem je suterén propojen prostřednictvím proskleného atria, jímž do podzemí vniká dostatek denního světla. Hlavní obytný prostor se skládá ze čtyř zón.

Srdcem domova a centrem všeho společenského dění v domě je multifunkčně pojatá místnost, spojující obývací pokoj s jídelním koutem.

Interiér místnosti je díky zvýšeným stropům vzdušný a je možné ho otevřít směrem na zahradní terasu s přilehlým bazénem, saunou a posezením u grilu.

Zbylé tři zóny připadají hlavní ložnici, opatřené vlastní šatnou a koupelnou, kuchyni a dalšímu obývacímu pokoji.

Každá z těchto zón se rozkládá v jiném ze tří křídel domu. Celé druhé nadzemní podlaží zastává jedinou funkci, a to domácí pracovny, kam je možné vystoupat po schodišti, nebo se sem nechat vyvézt pomocí výtahu.

Text: Klára Beščecová , Foto: Sebastián Crespo pro DIEGO GUAYASAMIN ARQUITECTOS