Na hraně mezi volným a užitým uměním
Uranové tavené sklo stojí za plastikou Fragment z roku 2022, jejímž autorem je sochař a designér Rony Plesl. Objekt ze série Translucent, inspirované přírodními fragmenty, jako jsou žhnoucí uhlíky, břidlicové úlomky nebo čedičové varhany, pracuje s reálným otiskem struktury ohořelých kusů dřeva. Velikost 56 x 30 x 30 cm.
Dokonalému řemeslu vzdává hold Simulacrum z roku 2024. Dílo čerpá inspiraci ze středověkých plastik, skrze které jeho autor Richard Štipl zkoumá vznik lidského myšlení. V tomto případě odkazuje k jeskynní malbě a Platonově podobenství jakožto alegorii představující stav světa a jeho obyvatel. Modré tavené sklo a dubové dřevo, rozměr 161 x 60 x 55 cm.
Objekt Svícen je původním návrhem Milana Knížáka z roku 1983, kdy se – bez kontaktů na sklářské dílny a továrny – nemohl kvůli svému postoji vůči režimu plně zapojit do uměleckého trhu. Jde o jednu z variant tzv. multiváz, u nichž autor předpokládal více možností využití. Plastika z roku 2023 je inspirována českým kubismem. Křišťálové tavené sklo, 31 x 66 x 71 cm.
Artefakt Bicykl z roku 2022 oslavuje nádherné tvarosloví a dokonalé proporce cyklistického rámu. Záměrem jeho autora Ronyho Plesla, jednoho z nejznámějších českých sklářských výtvarníků, je ukázat, jak dokonalým uměleckým objektem a sochařským dílem může být i běžný užitný předmět, jakým je jízdní kolo. Uranové tavené sklo, rozměry 75 x 15 x 95 cm.

V nově otevřeném výstavním prostoru SIN Studio Gallery na pražském Jungmannově náměstí 758/21 jsou k vidění prvotní spolupráce s uměleckými osobnostmi, jako je Milan Knížák, Rony Plesl, Krištof Kintera, Ondrash &

Kašpárek, Richard Štipl a Pasta Oner. Některá z originálních děl, vytvořených pro SIN, vám představujeme.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Hynek Hampl, Anna Pleslová, Vojtěch Veškrna

www.sinstudiogallery.com