Toyota na veletrhu CES odhalila svůj záměr vybudovat prototyp „města“ budoucnosti na úpatí japonské hory Fuji na území o ploše 175 akrů.
Woven City, v překladu propletené město, bude tvořit plně propojený ekosystém, poháněný pomocí vodíkových palivových článků.
Ve městě koncipovaném jako „obytná laboratoř“ budou trvale žít obyvatelé a výzkumní pracovníci, kteří zde budou testovat a vyvíjet různé technologie, například v oblasti autonomních systémů, robotiky, osobní mobility, chytrých domácností a umělé inteligence v reálném prostředí.
„Vybudování kompletního města na zelené louce – dokonce i v takto malém měřítku – je jedinečnou příležitostí k rozvoji technologií budoucnosti, včetně digitálních operačních systémů pro infrastrukturu města.
Díky vzájemnému propojení a komunikaci lidí, budov a vozidel prostřednictvím dat a senzorů budeme moci testovat technologii propojené umělé inteligence ve virtuálním i reálném prostředí a tím maximalizovat její potenciál,“ uvedl Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.
Toyota má v plánu osídlit Woven City zaměstnanci s jejich rodinami, manželskými páry na odpočinku, maloobchodníky, hostujícími vědci i partnery z jiných firem. Pro začátek se počítá s 2000 lidí, přičemž toto číslo má narůstat s dalším rozvojem města.
Toyota prodlouží otevřenou pozvánku ke spolupráci s dalšími partnery z komerční i akademické sféry a přizve zájemce z řad vědců a výzkumníků z celého světa, aby se rovněž zapojili se svými projekty v tomto jedinečném inkubátoru v podobě reálného prostředí.
„Vítáme všechny zájemce o zlepšování našeho budoucího způsobu života, aby využili výhod tohoto jedinečného výzkumného ekosystému a připojili se k nám v rámci úsilí vytvořit lepší způsob života a zajistit mobilitu pro všechny,“ uvedl Akio Toyoda.
Návrh města Woven City svěřila Toyota dánskému architektovi Bjarkemu Ingelsovi, zakladatel a kreativní ředitel společnosti BIG. Tým jeho spolupracovníků v BIG se může pochlubit řadou prestižních projektů – od návrhu mrakodrapů v San Francisku a Vancouveru přes World Trade Center č.
2 v New Yorku až po novou centrálu firmy Google.
Součástí generálního plánu města je i určení způsobu využití jednotlivých komunikací s rozdělením do tří kategorií: pouze pro rychlejší vozidla, pro pomalejší prostředky osobní mobility v kombinaci s chodci, resp.
pro pěší korzování chodců podobně jako v parku. Všechny tři typy ulic jsou vzájemně protkány tak, aby tvořily organickou síť, která napomůže k rychlejšímu testování autonomních technologií.
Město je navrženo jako plně udržitelné s budovami převážně ze dřeva kvůli minimálním dopadům na životní prostředí s využitím tradičních japonských truhlářských postupů v kombinaci s automatizovanými výrobními technologiemi.
Střechy budou pokrývat fotovoltaické panely pro výrobu elektřiny ze slunečního záření; ta se bude využívat společně s energií vyrobenou pomocí vodíkových palivových článků.
Toyota má v plánu začlenit do celého města i přírodní prvky, včetně přirozené vegetace a pěstování rostlin pomocí hydroponie.
Obydlí budou vybavena nejmodernějšími asistenčními technologiemi, například prvky automatizace domácností na pomoc v každodenním životě.
Domácnosti budou využívat prostředky umělé inteligence na bázi senzorů, které budou sledovat zdravotní stav obyvatel, plnit základní potřeby a přispívat ke zlepšení všedního života.
Projekt bude příležitostí jak bezpečně a přesvědčivě nasadit technologie konektivity v integrované a spolehlivé podobě.
K cestování obyvatel po městě budou sloužit jen plně autonomní vozidla s nulovými emisemi, pohybující se po hlavních dopravních tepnách.
Přepravu a dodávky zboží napříč celým městem zajistí autonomní vozidla Toyota e-Palette, která poslouží i jako flexibilní mobilní prodejny.
Pro setkávání členů komunity budou k dispozici parky v jednotlivých obvodech, velký centrální park pro odpočinek a rovněž centrální náměstí. Zahájení výstavby města je naplánováno na počátek roku 2021.