Na jihu Moskvy vyrostl poměrně nedávno dům, jehož interiéry dokládají dokonalý vkus a smysl pro světově proslulý design. Jeho vnitřní i vnější ztvárnění zaujalo i tvůrce celostátního ruského magazínu Archiwood, kteří projektu věnovali dokonce titulní stránku.
Projekt je dílem architekta Dmitrije Dolgoje a jeho Studia KD, které se specializuje právě na příměstské rezidence, o skutečně vytříbené interiéry plné designových skvostů se postaral Murat Sahtarek se svým ateliérem Archi Te Kto.
Výsledkem spojení sil těchto dvou tvořivě velmi zdatných týmů je vzdušná třípodlažní rezidence, stojící uprostřed zalesněného pozemku, jejíž velkorysý obytný prostor vyzařuje smysl pro profesionalitu, komplexnost a systematický přístup k procesu navrhování a realizace.
Ostatně to není poprvé, a zřejmě ani naposledy, co tito odborníci na atraktivní a zároveň vysoce funkční bydlení tvořili ruku v ruce. Daří se jim totiž svými pracemi pravidelně bodovat nejen u náročných klientů, ale i na stránkách odborných publikací.
Finální realizace má podobu dokonale funkčního klidného interiéru s jednoduchými liniemi, prostého zbytečné zdobnosti, bez jakýchkoliv „kudrlinek“, který nabízí odpovídající úroveň pohodlí vyšperkovanou díly věhlasných i méně známých designérů.
Za všechny jmenujme alespoň proslulé křesílko s podnožkou Barcelona, jehož autorem je ikonický návrhář Mies van der Rohe, nebo světoznámé křeslo LC4 od Le Corbusiera. Hlavní myšlenkou bylo propojit vnitřní a vnější filosofii projektu, interiéry s exteriéry.
Proto také obytnému prostoru dominují teplé přírodní barvy a materiály. „Maximálně jsme se soustředili například na neobvyklou povrchovou úpravu nebo zajímavé formáty a detaily, na perfektní ruční práci, na soulad dekorací. Vše by mělo navzájem souviset a vyprávět jeden provázaný příběh,“ vysvětluje Murat Sahtarek.
Sladěný konstrukční a realizační tým našel ve všech ohledech podporu svých záměrů u klienta, který je nebral jako „ničitele“, nýbrž naopak jako osvícené realizátory svých vlastních představ a požadavků.
Nesnažili se ho totiž tlačit k čemukoliv, co by jim přineslo další zisk, ale zaměřili se pouze na to, co je skutečně krásné a pohodlné, co bude zdrojem jeho každodenního estetického potěšení.
Tvůrci měli dost prostoru na uplatnění svých zkušeností, zcela v kontextu s realitou tvořenou technickými parametry jednotlivých materiálů, zvolených forem, funkčnosti a ergonomie, jejichž souvislosti by měl mít dobrý architekt v malíčku.
Vedle znalosti značkových produktů je důležitá také určitá tvrdohlavost a ambicióznost, s níž designér hledá ten správný kus nábytku, koberec či osvětlení, které budou navzájem dokonale ladit. Nesmí to brát jako zátěž, nýbrž jako nástroj své práce, součást kreativního a systematického procesu probíhajícího v souladu se stanovenými lhůtami a rozpočtem.
Zářným příkladem této filosofie, která šetří klientovu kapsu, může být třeba zábradlí, které vzniklo svařením odpadu ze schodišťového pláště.
Další samozřejmou přidanou hodnotou projektů týmu ve složení Archi Te Kto a Studio KD je optimalizace provozních nákladů. Rezidence je doslova nabitá moderními technologiemi, jež se při minimálních investicích automaticky starají o dodávku, ohřev a čištění vody.
Text: Alena Müllerová, Foto: Photofoyer