Český chatař má o svém pobytu v přírodě určité představy, často jsou proto venkovská sídla značně kontroverzní a bořící ono propojení s okolním prostředím. Jak se k této eventualitě postavit, si můžeme ukázat na příkladu z drsného norského severu.
Na první pohled se může zdát, že někdo zapomněl v lese čtyři velké krabice a poskládal je do křížového tvaru. Zdání klame. Atelier Oslo tu vytvořil příjemné místo různých forem relaxace, nesoucí vcelku prostý název Cabin Norderhov.
Samotné umístění je voleno tak, aby majitelé této „chaty“ měli výhled na okouzlující panorama jezera Steinsfjørden.
Část je natočena tak, aby přijímala maximum slunečního svitu, ale celá stavba je dostatečně kompaktní a navíc usazená v mírném svahu, takže může úspěšně odolávat poměrně silným severním větrům.
Jako základní stavební materiál bylo zvoleno dřevo – lamelová konstrukce je doplněna plátovými, 4 milimetry silnými březovými frézovanými segmenty, na nichž jsou ještě umístěny čedičové desky poloviční síly.
Samotná podlaha je ukotvena ocelovými tyčemi ve vrtech přímo do skalního podloží, takže se obejde bez klasických základů. Jedinou výjimkou je malá betonová prohlubeň pod místností s krbem, aby toto prostředí netrpělo nestabilitou.
Originalitu konstrukce zvyšují velkorysé prosklené plochy, využité pro obývací prostor a jídelnu, díky nimž působí celá stavba vzdušně, navíc poskytují už zmíněný jedinečný výhled do okolního kraje.
Tvůrci v jejich případě volili takový postup, že z interiéru stěny přecházejí přímo do skleněné plochy, linie tedy není rušena žádným rámem. I přes relativně jednolitou plochu je i tento prostor řešen mimoúrovňově.
Majitelé si nechali Norderhov postavit v kouzelném prostředí lesa Krokskogen nedaleko města Hønefoss.
V tichém prostředí originálního příbytku, určeném především pro rekreační účely, tak mohou nerušeně vychutnávat zdánlivě nedotčené kouzlo okolní severské přírody, do které jejich obydlí citlivě zapadá.
A kdo ví, třeba k nim na večerní posezení u krbu zaskočí i pověstní a bájní trollové.
TEXT: Robert Pavelka, Foto: Lars Petter Pettersen, Atelier Oslo