William T.Georgis u sebe doma
The fireplace is made from Persian marble. Painting by Julian Schnabel, Hat Full of Rain, 1996, oil on canvas. The table lamps left are custom made “birch bark” ceramic by Peter Lane. The mirror is 18th Century Italian Baroque gilt wood mirror. The sofa is custom made and upholstered in Gretchen Bellinger, La Scala & Carmen fabric. Coffe table with brass legs and Negro Marquina marble top ...
Interiér apartmánu loftového typu rozčlenil architekt do jednotlivých obytných zón pomocí textilních závěsů a také zrcadlové mobilní skládací stěny, která do prostoru vnáší hravý nepokoj
Skleněná stěna vede na terasu a vnitřní parčík, uzavřený do bloku dnes obytných domů z bílých cihel. Odvážně do ní zakomponoval klasický krb. Disco koule je původně z Foreign Wars meeting hall v Eastonu v Pensylvánii
Konzolový stolek patří k jídelně, starožitné židle s modrým sametovým potahem, stolek a pohovka do zóny odpočinkové. Obě části jinak otevřeného prostoru lze zcela oddělit černošedým textilním závěsem
Je patrné, že skleněnou stěnu opatřil autor projektu modrým závěsem, slouží jako stínění před sluníčkem a dopřává bytu intimitu i při večerním osvětlení interiéru
Starožitný jídelní stůl pochází z 19. století, jídelní židle navrhla Dorothy Schindele pro společnost Modern Color kolem roku 1950, čalouněné jsou černou teletinou. Italský klasicistní konzolový stolek je 18. století, zdobený zlacením a s horní deskou z onyxu. Lampa vlevo na konzole má základ ze zeleného bakelitu a pergamenové stínidlo (1950). Keramická váza je od Shizue Imai z konce 20. stolet...
Velkoplošný obraz Hat Full of Rain je malován olejem na celtovině (1996, rozměry 180 x 144 palce, tedy asi 457 x 366 cm), autorem je Julian Schnabel. Stolní lampy jsou vyrobeny na zakázku z keramické „březové kůry“ (Peter Lane), zakázková pohovka potažená luxusním rudým mohérem La Scala od Gretchen Bellinger
Krb je vyroben z perského mramoru. Ve tmavé zrcadlové stěně za ním se odráží protilehlá část interiéru s mohutnou konzolovou příčkou. U pohovky stojí konferenční stolek s mosaznými nohami a mramorovou deskou (Negro Marquina) od Paula McCobba. Podlahu pod ním pokrývá koberec z bílého sestříhaného rouna. Židle navrhl William T. Georgis, čalouněné jsou sametovým hedvábím s dezénem Zebra
Italské barokní zrcadlo pochází z 18. století, dřevěný rám má zlacený. Pohovka na zakázku má čalounění z rudého mohéru La Scala od Gretchen Bellinger, polštáře mají povlečení z látky z kolekce Carmen téže značky. Konferenční stolek s mosaznými nohami a černou mramorovou deskou navrhl americký modernistický designér a architekt Paul McCobb
Oválný stůl z palisandru od T. H. Robsjohn-Gibbingse najdeme v pracovně domácího pána, používá se k různým účelům. Zdobí jej holandské cínové svícny ze 17. století. Otočné židle Catifa navrhlo studio Lievore Altherr Molina (Alberto Lievore, Jeannette Altherr a Manel Molina) pro italskou značku Arper. V nice je umístěn sádrový odlitek fragmentu koně z Diova chrámu u Olympie (originál bychom našl...
Kuchyňský ostrůvek má desku z černého Corianu. Podlaha je vyrobena z dubového, tmavě mořeného dřeva. Plastiky na desce jsou od Richarda Duponta (Them, ateliérové studie 2005–7), lité z probarvené polyuretanové pryskyřice. Plátno namaloval Alex Katz (Bill, 2006, olej na plátně), jedná se o portrét Williama T. Georgise
Policovou knihovnu navrhl architekt William Georgis. Modravé závěsy (zcela vzadu) si vybral z kolekce Carnegie´s Simphonie od Creation Bauman. Před mini stojí sádrový odlitek torza renesančního Krista při ukřižování (originál je vystaven v Metropolitním muzeu umění v New Yorku)
Čalouněnou pohovku navrhl americký herec a interiérový designér William „Billy“ Haines, polštáře zdobí kožešiny ze skunka (Dualoy Leather) a stěnu nad ní preparovaná hlava kanadského losa
Knihovna-pracovna se nachází v patře. Stolní lampa z leštěné oceli a stínidlem od Creation Bauman vznikla kolem r. 1950. Policový nábytek je vlastní prací Williama T. Georgise. U konferenčního stolku se skleněnou deskou jsou přistaveny jednoduché stoličky čalouněné černou kůží aligátora (pocházejí z 50. let minulého století)
Schodiště vedoucí do patra, nalepené na stěnu, pokrývá vlněný kobercový běhoun od značky Einstein Moomjy
Schodiště vedoucí do patra, nalepené na stěnu, pokrývá vlněný kobercový běhoun od značky Einstein Moomjy
Ústí schodiště v patře zdobí cizelérsky intarzovaný konzolový stolek a půvabné holandské tepané bronzové zrcadlo z 19. století. Za ním pak začíná koupelna
Sklo, kámen, nerez a černá dlažba charakterizují dokonale moderní až minimalistickou koupelnu v decentní přírodní barevnosti. Keramické vázy vyrobil na zakázku Peter Lane opět se zvláštním povrchem, připomínajícím březovou kůru
Původní Potato chip chair vznikla kolem roku 1958 (Eamesovi, Herman Miller), tato je očalouněná jemnou bílou kůží. Vana z černé žuly vznikla podle návrhu Williama T. Georgise na zakázku
K pánské ložnici v patře příjemně přiléhá prostorný terasový balkon. Skleněnou stěnu vedoucí do parčíku stíní závěsy z purpurového těžkého hedvábí. Stěnu vpravo ozdobil architekt uměleckým dílem od Kim MacConnela (-ové?). Navrhl také z leštěné nerezové oceli čelo a postel. Podlahu pokrývá vlněný koberec v dezénu srsti ocelota a leoparda. Kovový nábytek (noční stolky) z let 1978-1979 navrhl Scot...
K pánské ložnici v patře příjemně přiléhá prostorný terasový balkon. Skleněnou stěnu vedoucí do parčíku stíní závěsy z purpurového těžkého hedvábí. Stěnu vpravo ozdobil architekt uměleckým dílem od Kim MacConnela (-ové?). Navrhl také z leštěné nerezové oceli čelo a postel. Podlahu pokrývá vlněný koberec v dezénu srsti ocelota a leoparda. Kovový nábytek (noční stolky) z let 1978-1979 navrhl Scot...
Stěnu této ložnice oživil architekt plastikou Lover od Jacka Piersona (2007, hliník, plast, cín a barva). Benátská postel z 19. století má čalouněné čelo v antickém dezénu Fortuny. Postel zdobí starobylý čaloun i dekor na polštářích

Módní mix stylů bez zábran v podání newyorského odborníka na exkluzivní rezidenční bydlení.

Své vlastní architektonické studio založil William T. Georgis před dvaceti lety v New Yorku. Úspěch a věhlas mu zajistily elegance a kreativita, se kterými navrhuje kromě komerčních projektů také exkluzivní rezidenční bydlení.

Jeden z nich, v historické části Manhattanu, si zařídil také pro sebe. Architektonicky má charakter loftu: místo oken jsou téměř všude skleněné složené či posuvné stěny, ve vstupní části dvoupodlažního apartmánu ponechal architekt dvojnásob vysoké stropy.

Zadní část je rozdělena podlažím na společenskou a intimní zónu bytu, jeho čelní skleněná stěna vede na terasu a vnitřní parčík, uzavřený do čtvercového bloku z cihlových domů.

Zrestaurovány jsou původní tmavé dřevěné podlahy z palubek, pokryté v místech odpočinku kožešinovými či vlněnými plošnými koberci; pouze v koupelně domácího pána najdeme velkoplošnou černou dlažbu.

Vyrovnaný kontrast černé a bílé jako by rámoval pestrý obraz interiéru v červených a modrých tónech s doteky přírodního dřeva, kůže, kamene, skla a záblesky kovu.

Představuje interiér typicky pánský, přesto rozkošnický, z něhož dýchá svébytná nonšalance, ale také patřičný smysl pro pohodlí.

Společenský a odpočinkový prostor se vzájemně a funkčně prolínají, následuje ostrůvek v roli baru, pracovního pultu i příležitostného stolu, u něj je do niky a částečně pod schodiště do patra zasunutá tvarově až minimalistická bílá kuchyně.

Od klidové zóny lze pak oddělit velkou jídelnu pomocí černého sametového závěsu od stropu až k podlaze. Stejně tak je možné k vyčlenění prostoru využít vysoký dělený zrcadlový panel, který do interiéru vnáší další až záhadnou dimenzi.

Vybavení obývací části s krbem nezapře ruku svého autora a majitele. Starožitné kousky dokonale restaurované se mísí do autorského nábytku navrženého architektem, inspirovaného často designem 50. let minulého století;

stejně tak stěny zdobí na jedné straně italské barokní zrcadlo ve vyřezávaném zlaceném dřevěném rámu, na straně druhé pak moderní plátna. Podobně pestrou paletu stylů z různých období nabízejí také doplňky, včetně uměleckých i historických artefaktů.

Přesto, že se jedná o eklektický interiér, nezapře charakteristické rysy návrhářského rukopisu Williama Georgise, pro které si jeho interiérový design oblíbili zejména američtí milovníci ležérní a kreativní elegance s notnou dávkou osobitosti.

Tady je doma, proto má tento apartmán jeho vlastní duši…

William T. Georgis

Newyorský architekt a designér interiérů vystudoval Stanfordovu univerzitu (1980) a architekturu na Univerzitě v Princetonu (1983).

Svou firmu založil v roce 1992. S dalšími pěti architekty a návrháři interiérů je autorem řady obytných i komerčních projektů zejména v Southamptonu, New Yorku, vilových domů v Pied-a-terre v Jižní Americe, hotelu Carley na Manhattanu, ale i uměleckých muzeí, výzkumných institucí, renovoval galerii Soho a čínskou restauraci na Manhattanu a rekonstruoval Lever House v New Yorku.

V letech 1999, 2007, 2009 a 20012 byl zařazen do mezinárodního průvodce o stovce nejlepších projektů (100 AD, Architectural Digest).

V současnosti pracuje na domech v Southamptonu, na Manhattanu, včetně vzorového bytu, podílí se na práci galerie Tiffany a Metropolitního muzea v New Yorku. Začínal v roce 1984 jako architekt u Roberta Venturiho, Scotta Brauna, Roberta Sterna.

Kromě interiérového designu navrhuje také ložní prádlo (Martex), nábytek (Business Hickory), porcelán a stříbro (Swid Powell, Munari) či koberce tibetského tipu (Tufenkian).

Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách v National Academy of Design, Metropolitan Museum of Art v New Yorku, Art Institute v Chicagu či Denver Art Museum v Coloradu.

TEXT: Jaromíra Slavíková, FOTO: GMC Gerber/Zapaimages