Vášeň pro luxus a krásu
Okázalost dávají interiérům už samotné místnosti s vyskými stropy. Otevřený krb na čelní stěně obývacího pokoje s ozdobně vyřezávanou římsou je nezbytným doplňkem dobové atmosféry. Autorem obrazu nad krbem je francouzský malíř 18. století Jean-Baptiste Lallemand.
Okázalost dávají interiérům už samotné místnosti s vyskými stropy. Otevřený krb na čelní stěně obývacího pokoje s ozdobně vyřezávanou římsou je nezbytným doplňkem dobové atmosféry. Autorem obrazu nad krbem je francouzský malíř 18. století Jean-Baptiste Lallemand.
Okouzlující prostor obývacího pokoje je facinující kombinací vybavení různého původu. Uprostřed nábytku ve stylu Ludvíka XVI. zaujmou stolky z „andělské“ kolekce návrháře Jeana-Michela Franka, který patřil k nejvlivnějším tvůrcům pařížské haut-monde v letech 1930 až 1940.
Kromě uměleckých děl lze v interiéru najít například francouzskou komodu s nádherným kováním ze zlaceného bronzu a horní deskou z masivního dekorativního mramoru.
Ručně vázaný koberec ushak z ovčí vlny se svým typickým dekorem pochází z roku 1800. Převažuje na něm modrá barva, která odkazuje k duchovnu, značí samotu, vzduch, vodu a nekonečnost.
Mezi autentickými dobovými skvosty lze najít například sofa ve stylu Ludvíka XIV. nebo křesla pocházející z koupelny Marie Antoinetty na zámku de Fontainebleau. Na stěně visí například portrét markýze de Beringhen od Henriho Camilla, pod stropem visí mosazný holandský lustr.
Vstupní hala a chodby, z nichž jsou přístupné jednotlivé místnosti, mají černo-bílou podlahu s obkladem z přírodní břidlice. V některých místnostech jsou na stěnách textilní tapety.
Průhled z pracovny do jedné ze dvou kuchyní v domě. Je určena výhradně pro zábavu Robertova partnera Jeffreyho, který je nadšený amatérský kuchař.
Kuchyně je vybavena špičkovými spotřebiči značky Monogram®. Jsou charakteristické autentickou kvalitou a výkonem, určenými pro náročné gurmány. Svítidla jsou od renmované značky Restoration Hardware.
V dramaticky stylizované jídelně vítá hosty mohutný krb, nad nímž visí italské barokní zámecké zrcadlo ze 17. století. Mezi obrazy po stranách lze rozeznat například Katedrálu v Remeši od francouzského malíře z počátku 20. století Maurice Utrilla.
Mahagonový jídelní stůl, nad nímž visí lustr ze 17. století, je replikou ve stylu Queen Anne, italské židle ze stejného období jsou potažené sametem od firmy Scalamandré. Francouzská okna zdobí závěsy vyšívané stylem Lesage.
Vstup do domu symetricky doplňují vysoké kamenné „vázy“ z vápence, pocházející z konce 18. století, a nízké betonové květináče z roku 1920.
Do obývacího pokoje v horních partiích domu vede dřevěné schodiště. Zábradlí dekorují ozdobné hlavice a spirálovité sloupky ve francouzském venkovském stylu.
Foyeru dominuje stylové elegantní zrcadlo s měděným rámem, vyrobené na zakázku místním řemeslníkem. V jeho ploše se odráží socha stojícího božství Hari-Hara, pocházející z Kambodže. Stolek a křesla jsou ve stylu Ludvíka XV.
V pokoji pro hosty zaujme například neogotická židle se zeleným sedákem nebo křeslo se zakřivenou zadní opěrkou, obojí ve stylu Ludvíka XVI. Autorem obrazu nad krbem Jean-Baptiste Lallemand.
Knihovnu zdobí sloupy z roku 1820, mezi nimiž se vyjímá sofa Emilio Terry s vyšívanými polštáři ze sametu značky Hollan & Sherry silk. Plocha pracovního stolu je čalouněná červenou přírodní kůží, sedák židle je ze sametu stejné barvy.
V hlavní koupelně zaujme japonský, původně psací stůl, a velmi dekorativní francouzský konzolový stolek z osmnáctého století. Bohatě zdobená podnož nese vrchní desku z mramoru, na níž je umístěno moderní umyvadlo.
Hlavní ložnici dominuje dvojlůžko z 18. století od Georgese Jacobse. Nebesa byla na zakázku vyrobena v textilní továrně v Chelsea, záclony z jemné bavlny jsou z C & C Milano.

Mnohostranné dílo uznávaného mezinárodního architekta a interiérového návrháře Roberta Couturiera je vlastně estetickým dialogem mezi elegancí starého světa a moderním designem.

Jméno Couturier se stalo synonymem pro kontinentální a mezinárodní styl, okořeněný vtipem a vkusem.

Ve svém úchvatném domě v regionu Litchfield County v americkém státě Connecticut tráví návrhář Robert Couturier se svým partnerem, historikem architektury Jeffreym Morganem, každý volný víkend.

Stavba v koloniálním stylu,  obklopená kouzelnou bukolickou zahradou, vyrostla na sedmihektarovém pozemku, který partneři našli úplnou náhodou při nedělní odpolední procházce se svými čtyřmi psy.

„Byli jsme hluboce zasaženi nádherou toho místa, ležícího uprostřed spousty borovic, které lemují celé údolí, stejně jako výhledem na nedaleké jezero. Když jsme zjistili, že je na prodej, okamžitě jsme se rozhodli ho koupit,“ vzpomíná Robert.

Při stavbě a zařizování svého dvoupodlažního venkovského domu se Couturier samozřejmě nemohl odchýlit od funkčního konceptu, jaký preferuje při práci pro své klienty.

Jde o zajímavé spojení historie a nejradikálnější moderny, které jsou podle jeho názoru tou nejlepší kombinací. „Jsem velmi náročný na estetiku,“ tvrdí. „Soustředím se na to, aby prostory, které tvořím, byly autenticky dokonalé.

Baví mě navrhovat interiéry, které volně mísí různorodé prvky.

A můj druhý domov v Kentu je nejlepším příkladem této vášně.“ Jeho neomylná intuice a mistrovský smysl pro výsledný efekt mu umožňují lehce a samozřejmě spojovat dohromady různé éry a styly, například komodu Ludvíka XVI. s lampou, jejíž rok narození je 1960. Právě poněkud dobrodružný přístup k vytváření vtipného obytného designu Couturiera proslavil.

Jeho úspěch pramení z toho, že se vždy snaží dosáhnout základní mety: Každý domov by měl podle něho stimulovat všech pět lidských smyslů, nikoliv pouze zrak.

Věren své pověsti, vdechnul i vlastní venkovské rezidenci luxusní podobu, v níž lze díky soudobým technologiím pohodlně žít.

Přestože je plná autentických drahocenných starožitností, evropských uměleckých děl a rodinných portrétů, kombinovaných s dokonalými eklektickými kousky, nic tu není považováno za tak vzácné, aby se nesmělo plně, každý den využívat.

V souhře a harmonii tu koexistují záblesky minulosti, přítomnosti i budoucnosti. „Je to naše snové místo, kde zažíváme hluboký pocit pohodlí a intimity, klidu a bezpečí.

Představuje onen potřebný protiklad rychlého, chaotického světa, plného frenetického stresu a napětí, který nás obklopuje v New Yorku,“vysvětluje návrhář svou filozofii. „Tady odpočíváme uprostřed věcí, které milujeme.

Nechceme však být, a ani nejsme, jejich otroky, žijeme tu bok po boku, svobodně a otevřeně.“  Vybavení domu představuje vkusný mix francouzského nábytku z 18. století a historizujících, nově vyrobených modelů, interiéry oživuje zářivá barevnost v tónech zelené, červené a zlaté, jež dokonale ladí s ručně vyšívanými bílými záclonami, těžkými závěsy, textilními tapetami i sametem na potazích komfortních pohovek a křesel.

Originální styl dotvářejí podlahové krytiny, jež jsou zčásti z přírodního dřeva, zčásti pak z působivě kladené dlažby kombinující prvky z černé a bílé břidlice.

Ohromující interiéry doplňují drahocené obrazy, sochy a plastiky, perské koberce, damaškové a hedvábné tkaniny a čalouny, tapisérie a gobelíny, stejně jako mramor a zlacený bronz, křišťál či vzácné dřeviny v mnoha variantách. Autentičnost obytných prostor umocňují vhodně zvolená dobová svítidla.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Photofoyer