















Mnohostranné dílo uznávaného mezinárodního architekta a interiérového návrháře Roberta Couturiera je vlastně estetickým dialogem mezi elegancí starého světa a moderním designem.
Jméno Couturier se stalo synonymem pro kontinentální a mezinárodní styl, okořeněný vtipem a vkusem.
Ve svém úchvatném domě v regionu Litchfield County v americkém státě Connecticut tráví návrhář Robert Couturier se svým partnerem, historikem architektury Jeffreym Morganem, každý volný víkend.
Stavba v koloniálním stylu, obklopená kouzelnou bukolickou zahradou, vyrostla na sedmihektarovém pozemku, který partneři našli úplnou náhodou při nedělní odpolední procházce se svými čtyřmi psy.
„Byli jsme hluboce zasaženi nádherou toho místa, ležícího uprostřed spousty borovic, které lemují celé údolí, stejně jako výhledem na nedaleké jezero. Když jsme zjistili, že je na prodej, okamžitě jsme se rozhodli ho koupit,“ vzpomíná Robert.
Při stavbě a zařizování svého dvoupodlažního venkovského domu se Couturier samozřejmě nemohl odchýlit od funkčního konceptu, jaký preferuje při práci pro své klienty.
Jde o zajímavé spojení historie a nejradikálnější moderny, které jsou podle jeho názoru tou nejlepší kombinací. „Jsem velmi náročný na estetiku,“ tvrdí. „Soustředím se na to, aby prostory, které tvořím, byly autenticky dokonalé.
Baví mě navrhovat interiéry, které volně mísí různorodé prvky.
A můj druhý domov v Kentu je nejlepším příkladem této vášně.“ Jeho neomylná intuice a mistrovský smysl pro výsledný efekt mu umožňují lehce a samozřejmě spojovat dohromady různé éry a styly, například komodu Ludvíka XVI. s lampou, jejíž rok narození je 1960. Právě poněkud dobrodružný přístup k vytváření vtipného obytného designu Couturiera proslavil.
Jeho úspěch pramení z toho, že se vždy snaží dosáhnout základní mety: Každý domov by měl podle něho stimulovat všech pět lidských smyslů, nikoliv pouze zrak.
Věren své pověsti, vdechnul i vlastní venkovské rezidenci luxusní podobu, v níž lze díky soudobým technologiím pohodlně žít.
Přestože je plná autentických drahocenných starožitností, evropských uměleckých děl a rodinných portrétů, kombinovaných s dokonalými eklektickými kousky, nic tu není považováno za tak vzácné, aby se nesmělo plně, každý den využívat.
V souhře a harmonii tu koexistují záblesky minulosti, přítomnosti i budoucnosti. „Je to naše snové místo, kde zažíváme hluboký pocit pohodlí a intimity, klidu a bezpečí.
Představuje onen potřebný protiklad rychlého, chaotického světa, plného frenetického stresu a napětí, který nás obklopuje v New Yorku,“vysvětluje návrhář svou filozofii. „Tady odpočíváme uprostřed věcí, které milujeme.
Nechceme však být, a ani nejsme, jejich otroky, žijeme tu bok po boku, svobodně a otevřeně.“ Vybavení domu představuje vkusný mix francouzského nábytku z 18. století a historizujících, nově vyrobených modelů, interiéry oživuje zářivá barevnost v tónech zelené, červené a zlaté, jež dokonale ladí s ručně vyšívanými bílými záclonami, těžkými závěsy, textilními tapetami i sametem na potazích komfortních pohovek a křesel.
Originální styl dotvářejí podlahové krytiny, jež jsou zčásti z přírodního dřeva, zčásti pak z působivě kladené dlažby kombinující prvky z černé a bílé břidlice.
Ohromující interiéry doplňují drahocené obrazy, sochy a plastiky, perské koberce, damaškové a hedvábné tkaniny a čalouny, tapisérie a gobelíny, stejně jako mramor a zlacený bronz, křišťál či vzácné dřeviny v mnoha variantách. Autentičnost obytných prostor umocňují vhodně zvolená dobová svítidla.
TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Photofoyer