Architektura s doteky štětce Pieta Mondriana
Prosklený plášť umožňuje prohlédnout rezidencí z jedné strany na druhou. Podzimem zabarvené koruny stromů prostupují dovnitř a umocňují životní styl klientů propojený s přírodou.
Prosklený plášť umožňuje prohlédnout rezidencí z jedné strany na druhou. Podzimem zabarvené koruny stromů prostupují dovnitř a umocňují životní styl klientů propojený s přírodou.
Architektonický koncept vychází z funkcionalismu, který připomínají strohé geometrické tvary, pásová okna, asymetrie ve střídání prosklených horizontál a vertikál nebo pravidelný rastr prosklení garážových vrat.
Zlaté barvy odrážejícího se zapadajícího slunce ve skleněné fasádě ještě podtrhuje oheň plynového krbu na terase.
Objem ve tvaru kvádru prostupuje hlavním křídlem a svými přesahy v horizontálním i vertikálním směru dodává architektuře dynamiku. Železobetonová konstrukce umožňuje optický klam, že skleněná křehká stěna nese masivní betonovou zeď.
Dva na sobě nezávislé objemy rozlehlé rezidence propojují skleněné mosty. Jako osvěžující dělicí pás působí vodní plocha.
Křídla budovy prostupují ve výši 1. patra barevně rozlišené kvádry, které dodávají architektuře dynamický ráz.
Bílé plochy teracové podlahy a stěny ve stejném tónu zatepluje na míru vyrobený nábytek ze dřeva wengé a běleného dubu. Vpravo lounge chair od Eera Saarinena.
Iluzi Mondrianových obrazů v celém interiéru evokují barvy červená, žlutá a modrá, které se opakují ve většině jeho prací.
Černé kovové rámy vytvářejí nejenom výrazný geometrický rastr ve vertikální rovině, ale i v podobě horizontálních lávek a mostů.
Masivní dřevěná deska tvoří barový pult navazující na pracovní ostrůvek. Kuchyňské spotřebiče kryje čelní stěna vestavěné skříně v zateplené barvě exotického dřeva.
Stroze zařízené místnosti, členění oken, to vše připomíná městský loft. Společenský salon navíc zdobí nápis evokující slavnou značku pneumatik Good Year.
Salonek zdobí křesla ve stylu Jeana-Marie Massauda. Vestavěné skříně jsou dýhované vzácnou dřevinou wengé.
Koupelna majitele je zařízena jako relaxační místnost. Z vany od značky Boffi se odkrývá pohled do korun velikánů.
Ložnice s funkcionalistickými pásovými okny působí designově čistě. O to více v ní vyniká ostře modré křesílko v lomených kubistických liniích.

Technicistně vyhlížející stavba byla navržena jako prostor, který spojuje místo pro život s malebným okolím.

Rezidence, kterou vám představujeme, se nachází ve městě Glen Echo ve státě Maryland, jen několik desítek kilometrů od hlavního města Spojených států, Washingtonu.

Bezprostřední blízkost řeky Potomac a vlhké podnebí přejí bujné vegetaci, která prominentní čtvrť obklopuje.

Rezidence je umístěna na mírně se svažujícím zalesněném pozemku s nádhernými výhledy na řeku Potomac. Samotná stavba byla do svažitého terénu citlivě zakomponována tak, aby byla zachována většina vzrostlých dubů, které ji obklopují.

Dva hlavní trakty budovy, vytvářející tvar velkého písmene T,  jsou ve výši prvního patra prostoupeny kvádry, jejichž přesahy ve vertikálním i horizontálním směru dávají minimalisticky vyhlížející stavbě dynamiku.

Tyto dva hlavní objemy jsou navzájem propojeny skleněnými mosty, které překlenují zrcadlící se vodní plochu. Různé materiály a barvy použité na fasádě zintenzivňují vztah jednotlivých částí domu.

Prosklené fasády nasměrované na terasu s bazénem posilují spojení se zalesněnou krajinou.

Minimalismus exteriéru se ve stejné míře projevuje i v interiéru. Jeho strohost rozehrávají decentní doteky barev, které jakoby vystupovaly z obrazů Pieta Mondriana. Také členění kovových okenních rámů připomíná geometrické vzory jeho pláten.

Obrazy krajiny vstupují dovnitř skleněným pláštěm a jejich sytá podzimní barevnost ladí s exotickými dřevinami uplatněnými na obkladech stěn a na nábytku.

Bílá podlaha z teraca kontrastuje s černě lakovanými ocelovými prvky a zároveň sjednocuje designové působení celého bytu.

Dům byl navržen jako prostor, který spojuje místo pro život s malebným okolím tak, že architektura vědomě ustupuje krajině, jež ji obklopuje.

Vstup do rezidence je z parkovací plochy nebo přímo z garáží, odtud procházíme do přijímacího salonu s barem, který je součástí moderní kuchyně.

Že se jedná o prostor na vaření, poznáme pouze podle mycího centra umístěného v jednom z pracovních ostrůvků, ostatní spotřebiče jsou ukryty za posuvnými dveřmi ve vestavěných skříních.

Prostor působí jako strohý městský loft, což podtrhují kovová okna členěná na malé čtvercové tabule či velký nápis evokující slavnou značku pneumatik Good Year.

Ze salonu pak po skleněné lávce procházíme nad vodní plochou do hlavního společenského křídla, otevřeného prosklenou stěnou na terasu s nekonečným bazénem.  Jeho součástí je reprezentativní jídelna, kterou od odpočinkové části odděluje masivní stěna s  nikami, jež nepřesahuje celou šířku místnosti a ponechává na obou stranách volný prostor.

Čelní stěna salonu je vyrobena na zakázku ze vzácného dřeva wengé, jehož barva zlatavého okru ladí s podzimním zabarvením korun dubů, jejichž obraz prostupuje dovnitř transparentním pláštěm a vytváří pocit sounáležitosti s přírodou.

První patro je určeno pro soukromý život rodiny. Ve vstupním křídle jsou umístěny čtyři ložnice, každá s příslušenstvím a malou šatnou. Nad společenskou zónou je umístěna ložnice majitele se dvěma šatnami a relaxační místností.

Solitérní vana od Boffi, umístěná u skleněné stěny, umožňuje koupel s výhledem na nedalekou řeku a zároveň pocit vznášení nad korunami stromů.

Text: Alena Kodlová, Foto: Robert M. Gurney

ARCHITEKTONICKÝ NÁVRH: ROBERT M. GURNEY, ARCHITECT, 5110 1/2  Macarthur BLVD NW Washington, DC 200 16, www.robertgurneyarchitect.com