Poslední z Wrightova stolu
1 Integrovanou součástí domu se stává venkovní vydlážděné nádvoří. Tento svět je skryt za zdí s kruhovými průzory, poskytující soukromí bazénu ve tvaru srpku měsíce, jenž pokrývá téměř polovinu plochy „zahrady“.
1 Integrovanou součástí domu se stává venkovní vydlážděné nádvoří. Tento svět je skryt za zdí s kruhovými průzory, poskytující soukromí bazénu ve tvaru srpku měsíce, jenž pokrývá téměř polovinu plochy „zahrady“.
2 Půdorys je sestaven ze systému kružnic s různými poloměry. Severozápad je věnován obsluhujícím chodbám navazujícím na venkovní galerii a na jihovýchod jsou soustředěny obytné pokoje s výhledem dolů do údolí.
3 Pozemek se nachází v klidné rezidenční oblasti zvané Palm Canyon. Krajina tu připomíná spoře osídlenou poušť, přesto je však místo vzdálené jen dvacet minut od centra milionové metropole arizonského hlavního města.
4 Na příjezdovém nádvoří byly během let vysazeny dva stromy. V tomto podnebném pásu v kombinaci se skalnatým podložím se však daří spíše sukulentům. Kamenná pevnost atmosféru vyprahlé a rozpálené krajiny přijímá a hraje v souladu s místními podmínkami.
1 V domě má hlavní slovo obývací pokoj. Výhled je maximalizován pásovým oknem podél jihovýchodní fasády s parapetem v úrovni očí člověka, sedícího na vestavěné lavici. Tato místnost je rovněž jako jediná přímo propojena s venkovním nádvořím.
2 Kuchyně je řešena jako malá kruhová místnost s vestavěným dřevěným nábytkem na míru. Oblíbený pracovní ostrůvek je umístěn do středu, tato pozice nabízí výhodu dostupnosti odkládací plochy v kterékoli části kuchyně.
3 Ze zadní strany jsou k domu přidruženy ještě dvě místnosti, které původně sloužily jako obchod a technické zázemí. Navazují na vstupní halu a původní obchod, dnes zařízený jako TV salon, byl rovněž přístupný z exteriéru.
4 Pracovna ve věži nad kuchyní je velkorysý pokoj s dřevěným nábytkem a půlkruhovými okny. Skříňky a poličky z ohýbaného dřeva nabízejí dostatek úložného prostoru, a pracovní plocha oblého stolu tak může zůstat volná.
5 V domě jsou celkem tři koupelny, přičemž dvě z nich nyní náleží soukromým ložnicím. Vana v hlavním apartmá přiléhá ke stěně rozdělující místnost na dvě poloviny. Podél obvodových zdí vzniká místo na vestavěné šatní skříně a pracovní či toaletní stolek pro paní domu.
6 Původně byl „krk“ mezi obývacím pokojem a hlavní ložnicí tvořen kaskádou čtyř jednolůžkových pokojů, jenž byly symetricky zrcadleny od středové osy. Nyní je zde ponechán pouze jeden z nich a zbylé se sloučily do dvou větších apartmá.
7 Aby dům mohl fungovat na jedné úrovni i v tak příkrém svahu, jaký poskytuje tato parcela, bylo třeba jej v některých částech vyzdvihnout na vysokých podnožích. Město na obzoru je obyvatelům ještě o kousek blíž díky atypickému balkonu, který vystupuje z domu nad nejvyšší částí podnože.
8 Okna, pokrývající téměř celou jihovýchodní fasádu, jsou stíněna pomocí látkových rolet. Pás neotvíravých skleněných tabulí u stropu však zůstává ve všech místnostech volný. Přehřívání interiéru zabraňuje rovněž široký přesah střechy, kopírující krajní linii půdorysu.
9 Celkově dům zaujímá plochu 265 m2, rozložených na skalnatém pozemku o rozloze cirka 0,5 hektaru. Původně byl dům nabídnut trhu za 2,65 milionu dolarů, nakonec však prodej proběhne bez základní vyvolávací ceny v aukci.

Návrh domova pro manžele Lyekesovy dokončil Frank Llyod Wright těsně před svou smrtí. Po jeho odchodu koncept dovedl do finální podoby John Rattenbury a projekt se nakonec zrealizoval roku 1967. Rezidence bude letos v říjnu vydražena v aukci.

Během své dlouhé kariéry navrhl Frank Llyod Wright přes 1000 projektů, z čehož 532 bylo realizováno.

Osm z jeho staveb, mezi které patří Falling Water House, Unity Temple nebo Solomon R. Guggenheim Museum, je zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO. Frank Llyod Wright je považován za jednoho z největších architektů dvacátého století.

Lyekes House je rodinný dům, zasazený do prostředí rozpálené skalnaté krajiny ve středu arizonského hlavního města. Palm Canyon je údolí stoupající směr k vrcholkům přírodní rezervace Pheonix Mountain Preserve.

Místo disponuje výhledem na pravidelně uspořádané bloky mrakodrapů velkoměsta a je ohraničeno mírnými svahy údolí.

Charakter stavby nese rukopis posledních let autorovy tvorby, jenž je inspirován organickými křivkami, kruhy a půlkruhy. Půdorys vychází ze systému několika kružnic s různými poloměry a nepravidelně umístěnými středy.

Dva základní kruhy představující hlavní místnosti v domě, tedy ložnici majitelů a obývací prostor, jsou spojené oblým „krkem“ s galerií a sérií malých pokojů a koupelen.

Na interiér navazuje kruhová zahrada s bazénem, a nakonec opět kruhové nádvoří zakončující příjezdovou cestu.

Stavba je přízemní, pouze pracovna má privilegované postavení ve věži nad kuchyní. Dům byl původně navržen jako pětipokojový.

Majitelé, kteří jej na sklonku století koupili po Lyekesových, však za pomoci Johna Rattenburyho provedli několik úprav a rozšíření, které byli schváleny nadací Frank Lloyd Wright Foundation.

Původní malé jednolůžkové pokoje ve střední části se po přestavbě propojily do dvou prostorných ložnic. Hlavní apartmá zůstalo zachováno v duchu originálního návrhu a dům dnes tedy nabízí tři soukromé pokoje.

Centrem dění je společenská zóna s panoramatickým pásovým oknem podél zaoblené stěny. Výhled do údolí je díky konvexní fasádě širší a obsáhlejší.

V dalších plánech od pomyslného středu dispozice obkružují ohnisko další místnosti sloužící jako zázemí, studovna, terasa a vstupní hala propojující vnitřní a venkovní galerii.

Dům od jedinečného architekta bude letos v říjnu opět v prodeji během aukce Heritage Auctions.

TEXT: Karolína Hausenblasová, FOTO: TopTenRealEstate.com