Život (nejen) v hodinové věži
Industriální styl tohoto loftového prostoru podtrhují přiznané ocelové konstrukční prvky, betonová podlaha i režné cihlové zdivo. Napříč místností se táhnou lana, ovládající chod věžních hodin.
V nejvyšší úrovni věže, přímo mezi obrovskými prosklenými ciferníky, kde ručičky jasně signalizují pomíjivost času, vzniklo jakési svébytné meditační centrum.
Industriální styl tohoto loftového prostoru podtrhují přiznané ocelové konstrukční prvky, betonová podlaha i režné cihlové zdivo. Napříč místností se táhnou lana, ovládající chod věžních hodin.
Centrem nejvyššího patra věže je srdce funkčního hodinového mechanismu. Strojovna funguje jako jakási relaxační kavárna se zrcadlovými koktejlovými stoly a několika stylovými křesly.
Jednotlivé čtyři úrovně věže jsou propojeny industriálním schodištěm z ocelových profilů s nášlapnými plochami z perforovaného plechu. Celek doplňuje zábradlí z kulatých trubek.
Obývací pokoj na nejnižší obytné úrovni věže je propojen s jídelnou a rodinným pokojem ve střešním domě skládacími prosklenými stěnami v dřevěných rámech. Policový nábytek byl vyroben na zakázku.
Historickou atmosféru místa, kde původní budova v roce 1907 vyrostla, připomínají dobové černobílé fotografie na stěnách. Z prostoru lze díky posuvným proskleným stěnám vyjít na venkovní terasu, zastíněnou pergolou.
Do třetího levelu věže se jeho tvůrci rozhodli umístit zábavní centrum. Je vybaveno výsuvným promítacím plátnem, takže funguje v případě potřeby jako domácí kino s pohodlným posezením, díky hracímu automatu Dirty Harry se může proměnit i v „hráčské doupě“. Z barevné palety v různě intenzivních tónech šedé příjemně vybočuje červeň přiznaného cihlového zdiva stěn, na jedné z nichž se vyjímá ikoni...
Do třetího levelu věže se jeho tvůrci rozhodli umístit zábavní centrum. Je vybaveno výsuvným promítacím plátnem, takže funguje v případě potřeby jako domácí kino s pohodlným posezením, díky hracímu automatu Dirty Harry se může proměnit i v „hráčské doupě“. Z barevné palety v různě intenzivních tónech šedé příjemně vybočuje červeň přiznaného cihlového zdiva stěn, na jedné z nichž se vyjímá ikoni...
Do třetího levelu věže se jeho tvůrci rozhodli umístit zábavní centrum. Je vybaveno výsuvným promítacím plátnem, takže funguje v případě potřeby jako domácí kino s pohodlným posezením, díky hracímu automatu Dirty Harry se může proměnit i v „hráčské doupě“. Z barevné palety v různě intenzivních tónech šedé příjemně vybočuje červeň přiznaného cihlového zdiva stěn, na jedné z nichž se vyjímá ikoni...
Ve druhém věžním podlaží našla místo velkorysá domácí pracovna. I dnes její uživatelé oceňují příliv přirozeného denního světla, proudícího dovnitř velkoformátovými okny. Kontrastem k přiznaným konstrukcím a technickým rozvodům je moderní nábytek oblých tvarů. Nepřehlédnutelným designovým prvkem modelem je pak křeslo Barcelona, které v roce 1929 navrhli Ludwig Mies van der Rohe a Lilly Reichová...
Ve druhém věžním podlaží našla místo velkorysá domácí pracovna. I dnes její uživatelé oceňují příliv přirozeného denního světla, proudícího dovnitř velkoformátovými okny. Kontrastem k přiznaným konstrukcím a technickým rozvodům je moderní nábytek oblých tvarů. Nepřehlédnutelným designovým prvkem modelem je pak křeslo Barcelona, které v roce 1929 navrhli Ludwig Mies van der Rohe a Lilly Reichová...
Ve druhém věžním podlaží našla místo velkorysá domácí pracovna. I dnes její uživatelé oceňují příliv přirozeného denního světla, proudícího dovnitř velkoformátovými okny. Kontrastem k přiznaným konstrukcím a technickým rozvodům je moderní nábytek oblých tvarů. Nepřehlédnutelným designovým prvkem modelem je pak křeslo Barcelona, které v roce 1929 navrhli Ludwig Mies van der Rohe a Lilly Reichová...
To, že věž s hodinami je tak úžasná, nijak nesnižuje působivost zbylých součástí střešního penthousu. Vyvedeny v chladné barevné paletě bílých a šedých odstínů evokují moderní maskulinní styl. Dům se štíhlým půdorysem stále funguje v kontextu se svou minulostí, a to například díky bíle natřeným ocelovým nosníkům stropní konstrukce.
To, že věž s hodinami je tak úžasná, nijak nesnižuje působivost zbylých součástí střešního penthousu. Vyvedeny v chladné barevné paletě bílých a šedých odstínů evokují moderní maskulinní styl. Dům se štíhlým půdorysem stále funguje v kontextu se svou minulostí, a to například díky bíle natřeným ocelovým nosníkům stropní konstrukce.
Rodinnému pokoji dominuje oboustranný krb s mohutným komínovým tělesem, jímž prochází osvětlovací lišta. Pečlivě sladěný mix drsného městského průmyslového stylu a luxusních povrchů těží z přílivu denního světla, proudícího dovnitř jak střešními okny, tak také velkoryse prosklenou fasádou se systémem posuvných dveří, které umožňují přístup na venkovní terasu. Čistotu a vzdušnost interiéru umocň...
Rodinnému pokoji dominuje oboustranný krb s mohutným komínovým tělesem, jímž prochází osvětlovací lišta. Pečlivě sladěný mix drsného městského průmyslového stylu a luxusních povrchů těží z přílivu denního světla, proudícího dovnitř jak střešními okny, tak také velkoryse prosklenou fasádou se systémem posuvných dveří, které umožňují přístup na venkovní terasu. Čistotu a vzdušnost interiéru umocň...
Přízemní jídelna, oddělená od navazujícího obývacího pokoje ve věži skládacími prosklenými dveřmi, je vybavena stolem a lavicí jednoduchých linií s kovovou podnoží a horní deskou z masivního dřeva. Sezení doplňují křesla čalouněná světlou kůží, která materiálově koresponduje s přírodní usní na podlaze. Prostor, ohraničený částečně oboustranným krbem, opticky násobí zrcadlo nad komodou u stěny.
Ryze moderní nábytek v ostrůvkové kuchyni svými tmavě šedými dvířky s vysoce lesklým povrchem dodržuje zvolené barevné schéma obytného prostoru. Tato funkční zóna je opticky vymezena rovněž volbou podlahové krytiny v podobě světlé keramické dlažby.
Záměrně přiznaná členitost otevřeného střešního krovu a viditelné stavební náležitosti industriálního charakteru, byť opatřené bílým nátěrem, fungují v interiéru jako dekorativní prvky.
Vybavení ložnice respektuje parametry jednoduchého komfortu a vytříbeného designu. Podlahu v zájmu hřejivosti klidové zóny pokrývá celoplošný vlněný koberec.
Pro druhou z celkem dvou ložnic padla volba na tmavou šeď. Ve formě sametu byla použita k čalounění postele s vysokým prošívaným čelem i pohodlného křesla, posloužila i při ztvárnění komody se šesti zásuvkami. Tóny šedé hrají prim rovněž na velkoformátovém uměleckém plátně.
Ikonická hodinová věž, jež neodmyslitelně patří k panoramatu historického i současného San Francisca, se na nachází na východním okraji města v sousedství South Beach.
Terasa s jídelním stolem krytá pergolou navazuje na obývací pokoj, situovaný do první úrovně hodinové věže.
Rozlehlé venkovní plochy kolem Clocktower Penthausu nabízejí široké možnosti využití. Tato například sehrává roli venkovního obývacího pokoje s krbem. Dlouholetý majitel bytu Tom Burkhart popisuje městské výhledy, které tato nemovitost nabízí, jako „pohyblivé umění“, jehož je zábavné být součástí.
Dohlédnout lze rovněž na budovu společnosti Salesforce, která po svém dokončení rozvířila bouřlivou debatu obyvatel města. Jako nejvyšší v San Franciscu totiž změnila jeho dosavadní vzhled.
Penthouse, který ve třicátých letech minulého století vyrostl na střeše průmyslové budovy někdejší významné tiskařské společnosti, vypadá díky věži s hodinami tak trochu jako sakrální stavba.
Velkorysé venkovní terasy, rozkládající se na několika úrovních, spojených kovovým schodištěm, jsou obrovským benefitem tohoto špičkového rezidenčního projektu. Za budovou ční věž One Rincon Hill, představující známý rezidenční komplex San Francisca.

Rezidence Penthouse, v současné době považovaná za korunovační klenot budovy Clocktower, představuje rozlehlý otevřený prostor, ideální nejen pro pohodlné bydlení, ale i pro práci z domova a společenská setkávání.

Velkorysá dispozice, zaujímající plochu přes tři tisíce čtverečních metrů, je typickým loftovým průmyslovým projektem.

To, co dnes představuje ucelený obytný prostor nebývalého charakteru, vyrostlo vlastně na střeše původní budovy, postavené v roce 1907. Když se v roce 1921 stala sídlem firmy Max Schmidt Lithography Company, největší tiskařské společnosti na americkém západním pobřeží, stojící za návrhy a výrobou mnoha klasických kalifornských etiket na ovoce a plakátů pro Panamskou mezinárodní expedici, rozhodl se její majitel pan Schmidt postavit na ploché střeše nástavbu.

Tady, vysoko nad ruchem města, vznikly rozlehlé prostory orámované skleněnými stěnami, poskytující díky přílivu přirozeného světla naprosto ideální podmínky pro práci grafiků.

Později k budově přibyla ikonická čtvercová hodinová věž s obrovskými ciferníky otočenými do všech stran, viditelnými ze širokého okolí.

Celý historicky zajímavý komplex, který byl v roce 1993 přepracován architektem Davidem Bakerem a ve spolupráci s developery McKenzie, Rose a Halliday transformován na 127 elegantních loftových bytů a kanceláří, sice kdysi při budování Bay Bridge vzal málem zasvé, naštěstí se ho ale podařilo zachránit a plánované demolici zabránit.

Horní nástavba továrny se tak mohla před čtvrt stoletím proměnit ve skutečně originální obytný prostor, vzbuzující dnes na realitním trhu doslova senzaci.

Jak by ne, vždyť zahrnuje také hodinovou věž, která funguje jako vysoce atraktivní čtyřúrovňová zóna s obývacím pokojem dole, kanceláří ve druhém patře, hernou a domácím kinem ve třetím podlaží a nejvýše položeným meditačním prostorem v sále mezi obřími ciferníky, pod táhly stále funkční strojovny s hodinovým mechanismem.

V dokonale sladěné kompozici se tu pod vysokými stropy prolínají dřevěné, betonové a cihlové podlahy a stěny, stejně jako odkryté ocelové konstrukční prvky.

Výsledné vzdušnosti celého interiéru nahrávají už zmíněná velkoformátová okna, propouštějící dovnitř dostatek denního světla.

„Běžný“ život s klidovým a hygienickým zázemím, rodinným pokojem, špičkově zařízenou kuchyní a jídelnou se pak odehrává v navazujícím sousedním „domě na domě“, propojeném s věží skládacími prosklenými dveřmi.

I jeho dispozice, otevřená do střešních krovů, zaručuje dostatek denního světla, jež umožňuje vyniknout svěžím interiérům, vybaveným v poněkud rozdílném stylu.

Zatímco do věže musel být především úložný nábytek vyroben téměř výhradně na zakázku, tady bylo možné vybírat z tradiční klasické, na trhu běžně dostupné produkce.

Z obýváku ve věži, rodinného pokoje i ložnic a jídelny lze navíc pohodlně vycházet francouzskými okny na rozlehlé venkovní terasy, obklopující celou nemovitost.

Díky své rozloze nabízejí velkorysé plochy k odpočinku, tichému rozjímání, stolování i příjemné zábavě.

Třešničku na dortu této originální historické nemovitosti, usídlené v srdci městské čtvrti South Beach na adrese Secon Street 461, pak představují exkluzivní panoramatické výhledy na kalifornskou metropoli San Francisco, a to do všech světových stran.

Dohlédnout odtud lze na záliv s písčitými plážemi, městské centrum, park Oracle, vidět je i na Sutro Tower-Twin Peaks a kopec Bernal Hill.

Destinace samotná pak nabízí spoustu příležitostí ke společenskému životu, gurmánským i sportovním zážitkům, stejně jako návštěvám galerií a kulturních akcí obecně. To všechno si donedávna užívali Tom a Carol Burkhartovi, kteří kdysi žili přímo přes ulici.

Po dlouhých letech, strávených ve svém oživlém snu, se tuto skutečně neobvyklou rezidenci rozhodli přes silné citové pouto prodat.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Open Home Photography