V duchu indických tradic v moderním stylu
Společenské části rezidence Lakeshore dominuje onyxová stěna s výrazným dekorem. Dokonale ladí s barevností a strukturou dřeva použitého k obkladu stropu a mohutného komínového tělesa otevřeného krbu.
Skleněné schodiště, jehož vyznění těží z kombinace čirých a satinovaných prvků, spojuje společenskou a intimní část rozlehlé rezidence. Příjemným kontrastem k němu je obklad stěny dřevinou makore s integrovaným LED osvětlením.
Impozantní dominantou vstupní haly je kopule z bílého vietnamského mramoru, podepřená čtyřmi kulatými sloupy. Stejný materiál byl použit i k výrobě části horizontálních panelů vzdušně předělujících interiér, jež ladí se dřevem vstupních dveří.
Chlad bělostného přírodního kamene vstupní haly a skleněných materiálů použitých na schodišti a v podhledu galerie protepluje dřevěný obklad stěn.
Členitost rezidence umožnila vznik několika klidných venkovních zákoutí, jež vedle účelného, vytříbeného a funkčního designu poskytují také komfortní odpočinkové prostory.
Impozantní obklad stěny u schodiště tvoří různě velké dřevěné panely sestavené z prvků rozdílných hloubek, což se projevuje výslednou dekorativní dynamikou. Podporuje ji také možnost programování barevnosti zapuštěných LED svítidel.
Prostorná venkovní lodžie vznikla na základě požadavků investora, který toužil po rozsáhlém relaxačním zázemí. Nápadité houpací lavice zavěšené pod stropem vznikly na základě návrhů studia Miró Rivera Architects.
Strop v obývacím pokoji je řešen dřevěným obkladem v kombinaci s efektními speciálními sklolaminátovými panely Eurospan s textilním potahem.
Jídelní stůl navržený architektonickým studiem zdobí vrchní deska z modrého brazilského křemence Macaúba. Její dekor vynikne především v kontrastu se světlými stěnami potaženými textilní tapetou z produkce firmy Maharam.
Intimní zázemí s ložnicemi je umístěné v horních partiích rezidence pod mírně zkosenými stropy. Také tady je nepřehlédnutelně výrazný podíl dřeva, tentokrát hruškového. Jeho medový zlatavý odstín se vyjímá nejen na konstrukci a čele lůžka, ale i na ostatním nábytku a obkladech stěn. Proplétaný čelní panel odděluje navazující koupelnu.
Bílá široká schodiště, obklopující rezidenci, jsou zdobená sochami. Představují modernizovanou nápodobu takzvaných ghát, po nichž věřící sestupují k očistné lázni do posvátných vod indických řek a jezer.
Pracovna pána domu je jeho odlehlým útočištěm. Velkoplošná okna ze tří stran zásobují místnost denním světlem a poskytují výhled do okolní zahrady, jejíž podobu vytvořil zkušený architekt Peter Walker.
Část střechy členité rezidence svým tvarem připomíná motýlí křídla. Hmotu vzdušného objektu ukotvují rozsáhlá široká schodiště směřující z jedné strany k vodní ploše, z druhé pak do mírného svahu pozemku.
Oáza obklopená vodou, to je křídlo, v němž je umístěna modlitebna a domácí kancelář. Třemi štěrbinovými okny ve fasádě bílého kvádru, jenž je nejvyšší částí rezidence, dopadá světlo přímo na oltář.
Vodní prvky v mnoha formách jsou důležitou součástí tradiční hinduistické architektury, proto i tvůrci rezidence Lakeshore (Jezerní břeh) věnovali tomuto živlu v projektu náležitou pozornost.

Rezidenci Lakeshore si na břehu jezera v americkém Houstonu nechal postavit klient pocházející z Indie. Do výsledného vzhledu domu se proto promítly prvky typické pro architekturu původní vlasti majitele.

Projekt velkorysé, zajímavě členité vily, jejímž důležitým posláním je rovněž pojmout četné návštěvy pospolité rodiny, se neobešel bez abstrahovaných charakteristických znaků indického stavebního stylu.

Odrážejí se například prostřednictvím složité kamenné kopule ve foyer, jež je se svými podpůrnými sloupy reminiscencí na tradiční hinduistické chrámy, nebo konstrukce podlahy podle vzorů inkrustací nalezených v řadě indických budov (například v Taj Mahal), stejně jako nezbytných vodních prvků.

Už při vstupu do vily jsou zřejmé tři hlavní materiály, jež byly při stavbě a vybavení interiérů použity: bílý kámen, tak typický pro velké historické komplexy v investorově domovině, teplé africké dřevo makore a čiré či satinované sklo.

Rezidence je členěná do společenských a intimních prostor, jež vzájemně propojuje impozantní skleněné schodiště.

Jeho průhledné a průsvitné komponenty propouštějí dovnitř denní světlo, jež do haly proniká také díky stylizovanému, jakoby vyplétanému baldachýnu kamenné kopule z bílého vietnamského mramoru.

V příjemném kontrastu k bělostnému kameni a sklu je obklad z dřevěných, různě členitých panelů s integrovanými LED svítidly. Jejich barevnost lze naprogramovat, a podpořit tak dynamiku výsledného designu této části rezidence.

Dekor a typická barevnost dřeva ostatně prostupují do všech interiérů. Důležitou roli hrají samozřejmě i ve společenské zóně domu, která klasicky zahrnuje kromě obývací části také jídelnu.

Velkorysá místnost s panoramatickým výhledem na jezero je nábytkem opticky rozdělena na dva prostory: ten kolem krbu před impozantní onyxovou stěnou je určen pro větší společnost, druhý, s pohovkou orientovanou opačným směrem, slouží ke sledování televize.

Pozornost si určitě zaslouží také nápadité řešení stropu, který je kombinací dřevěného obkladu se speciálními textilními panely Eurospan.

Dřevo je nedílnou součástí i soukromých prostor s ložnicemi, jež jsou situovány do horních partií rezidence s mírně zkosenými stropy.

Působivý nábytek, ať už jde o lůžko, noční stolky či „proplétanou“ stěnu v záhlaví postele, byl vyroben ze zlatavého hruškového dřeva, vesměs podle návrhů architekta. V tradiční hinduistické architektuře má nezaměnitelné místo také modlitebna.

Takzvaná puja se tyčí jako nejvyšší prvek budovy se svislými štěrbinami na jeho východní fasádě, jimiž dopadá první ranní světlo přímo na oltář. Naproti svatostánku je umístěna domácí kancelář.

K zásadním požadavkům investora patřily rovněž komfortní venkovní prostory. Tvůrci z Miró Rivera Architects jim dali podobu rozlehlé přízemní lodžie s krbem, pohodlným posezením a dvojicí na zakázku vyrobených závěsných pohovek.

Prostorné terasy u ložnic zase kromě úchvatných výhledů dávají členům rodiny a hostům možnost cvičit venku jógu. Odkazem předků jsou také široká schodiště, směřující k jezeru a do zadní části zahrady.

Jde o moderní interpretaci ghátů, stupňů vedoucích do očistných vod, jež najdeme například v indických regionech Váránasí a Gujarat.

Text: Alena Müllerová, Foto: Paul Finkel a Miró Rivera Architects