Apartmán na vrcholu Beetham Tower
Sofa by Antonio Citterio for Flexform, coffee tables unknown. In the back passageway to the olive grove of the penthouse.
Travertinová podlaha Classico s broušeným povrchem spojuje opulentní odpočinkový kout se zimní zahradou. Uprostřed stolek Miese van der Rohe měkce spočívá na koberci podle návrhu Marty Maas Fjetterstrommové. Umělecké předměty vynikají v příborníku od Hanse Wegnera.
Ian Simpson je anglický architekt a jeden z partnerů studia Ian Simpson Architects, které v roce 1987 založil s architektkou Rachel Haugh. Navrhl řadu staveb v Anglii, zejména Beetham Tower v Manchesteru. Jde o nejvyšší obytnou budovu ve Spojeném království a čtvrtou v Evropě, se svými 168 metry je viditelná z deseti anglických krajů. Beetham Tower je jedním z nejštíhlejších mrakodrapů, v roce ...
Stěny jsou apartmánu šité na míru. Tvoří je dýhované desky s jemnými kruhovými reliéfy z mahagonu, dubu, jasanu a wengé. Halu doplňují originální lobby stůl a židle od Alvara Alta (1932).
Na odpočinkovou část naladěnou v bílé barvě navazuje prostor, ve kterém kralují medově hnědé tóny a design nesmrtelného Miese van der Rohe. Jeho konferenční stolek doplňují křesílka Barcelona, které původně navrhl pro brněnskou vilu Tugendhat.
Červenohnědá kůže na sofa a travertinová podlaha odrážejí sluneční paprsky procházející dovnitř skleněnými stěnami. Teplé barevné tóny vnáší do interiéru neobyčejně vlídný pocit.
Umělecká díla tvoří nedílnou součást interiéru. Ve spojení s nábytkem připomínajícím slavné období skandinávského designu druhé poloviny dvacátého století vypovídají o zaměření majitelů apartmánu.
Kruhový stůl z palisandru od Finna Juhla doplňují neobyčejně elegantní židle podle Nielse Otto Mollera a příborníky z růžového dřeva od Torbjörna Afdahla. Nepřehlédnutelnou základnu tvoří koberec na míru od Iana Simpsona. Autory obrazů jsou Ivon Hitchens a Terry Frost.
Kuchyně je řešená podle posledních trendů, vestavěné spotřebiče překrývá hladká čelní plocha v dřevěné dýze. Jemné horizontální prolisy na barovém ostrůvku rezonují se svislými spárami na kuchyňské lince.
Každý okamžik má své kouzlo, podvečer vnáší do interiéru odlesky rozsvěcujícího se Manchesteru.
Přestože sbírka skandinávského designu, uplatněná v interiéru, je velmi bohatá, byt nepůsobí přeplněným dojmem. 1200 m2 obytné plochy mu dodává pocit vzdušnosti prostoru.
Komunikaci v otevřeném penthouse zajišťuje obytná hala. S jednotlivými zónami v bytě ji spojuje leštěná travertinová podlaha.
Skleněné stěny vysoké 7 m vytvářejí pocit vznášení nad městem. Výška nad zemí téměř 170 m zaručuje naprosté soukromí, závěsy zůstávají jen jako dekorace po stranách.
Architekt do prostoru včlenil sofa Flexform od Antonia Citteria. Tak pohodlné a zároveň velké sezení se ve sbírce severského nábytku nenajde.
Křesílka Egg a Swan od Arneho Jacobsena jsou vizitkou dánského designu druhé poloviny 20. století.
Knihovna je stejně jako ostatní místnosti vybavená nábytkem, nesoucím pečeť severské školy. Jeden z designových kousků Hanse Wegnera nese prostý název „The Chair“.
Další posezení přímo u prosklené stěny tvoří čtyři křesílka od Poula Kjaerholma, opět s kávovým stolkem od Eera Saarinena.
Galerie s pracovnou a dalšími místnostmi zasahuje jen částečně do dispozice komfortního apartmánu. Hlavní společenský prostor zůstává otevřený na výšku dvou podlaží.
Sauna vysoko nad městem poskytuje bombastické výhledy. Ovzduší zahřívají rozpálené žulové kameny, vyhřívané zespodu elektrickým médiem.
Zimní zahrada v sobě kloubí prostředí moderní galerie a olivového háje.
Kruhová vana Boffi patří k tomu nejlepšímu z moderního designu určeného pro koupelny. Stolek s kruhovým zrcadlem představuje otevřený skandinávský design druhé poloviny 20. století.
Křesílko Womb Eera Saarinena v jedné z ložnic je vůbec prvním kusem nábytku, vyrobeným z laminátové skořepiny, na které je připevněno čalounění. Bylo navrženo v roce 1948 a stále je ikonou severského nábytku.
Čtyřiadvacet staletých olivovníků vneslo kouzlo do architektonicky strohého penthouse.
Prostor pro ranní kávu i relaxaci při zapadajícím slunci si mohou majitelé apartmánu dovolit s pohledem na stříbřitě zelené koruny olivovníků.
Na zimní zahradu, které vévodí staleté olivovníky dovezené z Toskánska, navazuje komfortní bazén.
Horní patro v prostoru nad halou má prosklenou podlahu. Stěny jsou využity pro vystavení moderního umění.
Zimní zahrada v noci. Zrcadlící se noční obloha působí dojmem vodní hladiny.

Jedna z nejvyšších rezidenčních budov v Evropě nese penthouse s neobyčejně vlídným interiérem, charakterizovaným skandinávským designem a staletými olivovníky, dovezenými z Toskánska.

Prosklený penthouse poskytuje úžasné výhledy v rozsahu 360° na Manchester a okolní krajinu. Je z něj vidět téměř 40 mil daleko, pokud to terén dovoluje.

Tento nadhled umožňuje jedna z nejvyšších rezidenčních budov v Evropě Beetham Tower, tyčící se do výše 170 m.  Je v ní umístěn hotel Hilton, vyhlášený bar Cloud 23, a jak z předchozího textu vyplývá, výjimečné apartmány.

Architekt Ian Simpson a jeho partner Jo žijí v penthouse, který okupuje poslední dvě patra věžového domu. Výtah je doslova vystřelí a během několika vteřin jsou ve svém království.

Po otevření masivních bronzových dveří letmý pohled odhalí, že proporce prostoru byly pro architekta stejně důležité jako ohromující výhledy.

On a jeho partner vytvořili rafinovaný mikrokosmos luxusního designu, který zabírá ohromující rozlohu 1200 m2. Různé prostory charakterizují stropy ve výšce 7 m, dalším určujícím prvkem jsou okna vysoká od podlahy až ke stropu.

Byla uspořádána podle pozice slunce na obloze během dne. „Mám rád denní rytmus uzpůsobený tomu, jak slunce vstupuje do různých prostor v rozličných denních dobách.

Vstávání při ranním slunci, užívání si odpoledních paprsků na střešní terase i zapadající slunce, nahlížející do obytného prostoru.“

Krásné leštěné travertinové desky na podlaze ještě umocňují pocit z otevřeného prostoru a zároveň vnášejí dovnitř hřejivý pocit.  Majitelé apartmánu se záměrně vyhnuli obvyklému členění půdorysu pomocí příček a spojujících chodeb.

Otevřenou dispozici dělí vhodně umístěný nábytek nebo volně umístěné dělicí stěny, které lze obejít z obou stran. Otevřené schodiště vede na galerii a umožňuje tak „hladké přistání v horním patře“.

Prosklené zábradlí poskytuje výhled na obývací prostor níže a zároveň skleněnou stěnou daleko do krajiny. „Máme radost z vizuálního i fyzického spojení mezi oběma úrovněmi,“ vysvětluje Ian Simpson.

Podle jeho slov galerie tvoří přístup do studia, sauny, posilovny a ložnice s koupelnou, jediné místnosti oddělené stěnou s dveřmi.

Estetiku nábytku charakterizují harmonické linie, které vynikají ve srovnání s přísně geometrickou architekturou budovy.

Při zařizování interiéru Ian Simpson uplatnil svoji zálibu ve skandinávském nábytku a designových předmětech z druhé poloviny minulého století. Podle jeho slov tyto kousky kombinují smyslný design a funkčnost s řemeslnou kvalitou.

Původně chladné prostory proskleného dvoupodlažního apartmánu proměnil architekt v příjemný designový byt. Bez jakékoliv vnější pomoci se mu ho podařilo kompletně vybavit během jednoho týdne.

Žádný kout není přetížený, každý kousek nábytku a umělecký předmět má své místo.

Hala volně propojená se společenskými prostory vyhlíží napůl jako galerie severského designu, napůl jako množina míst určených pro příjemné posezení.  Jednomu z odpočinkových koutů kraluje legendární křeslo Egg, které Arne Jacobsen navrhl pro Royal Hotel v Kodani v roce 1958. Tento výjimečný kousek se stal vizitkou dánského nábytkářského designu.

Spolu s křesílkem Swan od téhož autora a stolkem od Eera Saarinena tvoří opravdu vybranou designovou společnost.  Další posezení přímo u prosklené stěny tvoří čtyři křesílka od Poula Kjaerholma, opět s kávovým stolkem od Eera Saarinena.

Jednotlivé zóny definují barevné koberce, které se odrážejí od broušené travertinové podlahy. Přes velkou zálibu Iana Simpsona ve vintage kouscích se architekt neodříká ani moderního designového nábytku.

Do prostoru nenápadně včlenil sofa Flexform od Antonia Citteria. „Důvod je jednoduchý – tak pohodlné a zároveň velké sezení nabídce z padesátých let nenajdete.“

Ložnice se může pochlubit také originály – kultovním křesílkem Luna, jemuž sekunduje stolek Eera Saarinena a klasický skandinávský prádelník.  Nad ním se vznáší obraz britského průkopníka pop artu Petera Blakea, který prostoru dodává potřebný barevný akcent.

Velkou raritou apartmánu je romantická prosklená zimní zahrada, ve které je generováno středomořské podnebí.

Mohutné olivy, více než 300 let staré, by chladné a větrné manchesterské podnebí nemohly přestát.  Složitá operace, která zahrnovala přepravu velikánů z Toskánska a dále vyzvednutí jeřábem na střechu ještě nedokončeného mrakodrapu se prý vyplatila.

„V letním pozdním odpoledni je příjemné posedět v zahradě mezi stromy se sluncem v zádech a s výhledem přes olivový háj do města a dále krajiny,“ pochvaluje si Ian Simpson, majitel jednoho z nejpozoruhodnějších apartmánů na světě.

Text: Alena Kodlová, Foto: Zapaimages