Okouzlující klasika ve francouzském stylu
Nábytek v jídelně – stůl a příborník – pochází z devatenáctého století. Strop zdobí dubové trámy s dekorativními řezbami. Starožitné jsou rovněž čtyři měděné lustry, jež se vzhledově liší, ovšem stylově dokonale ladí
Podlahu v jídelně se stolem pro osm osob zdobí jednoduché obrazce z dubových parketových vlysů. Skvěle na nich vyniká orientální ručně vázaný koberec Abusson gobelínového typu s květinovými motivy.
Jednou z dominant jídelny je velkolepý krb s bohatě dekorovaným kamenným portálem od P. Plachova. Čalouněný nábytek pochází z kolekce firmy Provasi, která se zaměřuje na klasický styl
Nábytek Provasi je symbolem přetrvávajících hodnot. Produkty z klasického evropského období jsou v neustále měnícím se světě tím nejlepším nejen pro vybavení stylových interiérů, ale také z pohledu investice
Odpočinkové zátiší před krbem v jídelně doplňuje pohodový interiér jídelny. Široký průchod do navazujícího obývacího pokoje zdobí mohutný dřevěný portál s bohatými řezbářskými ornamenty
Stolování se neobejde bez stylového skelněného nádobí promyšleně jednoduchých linií. Některé kusy jsou zdobeny střídmým broušením a zlacením. Zastoupeny jsou především karafy, mísy, džbány, vázy a svícny. Jídelna navazuje přímo na halu se schodištěm, jejímž hlavním dekorativním prvkem jsou odlehčené „antické“ sloupy s „kamennou“ povrchovou úpravou
Stolování se neobejde bez stylového skelněného nádobí promyšleně jednoduchých linií. Některé kusy jsou zdobeny střídmým broušením a zlacením. Zastoupeny jsou především karafy, mísy, džbány, vázy a svícny. Jídelna navazuje přímo na halu se schodištěm, jejímž hlavním dekorativním prvkem jsou odlehčené „antické“ sloupy s „kamennou“ povrchovou úpravou
Efekt mansardy ve střešním štítu těží z přiznané dřevěné konstrukce s vestavěnými „žebry“, jejichž tvar připomíná gotický oblouk. Tato část podkroví slouží jako knihovna
Další pohled do impozantní jídelny přibližuje soulad veškerých použitých dekorativních technik, jež se navzájem neruší. Kromě bohatých řezbářských motivů na nábytku, ostění a stropních trámech jsou zajímavé také bordury kolem stěn
Nosné sloupy v hale v prvním patře se zdají být z kamene. Ve skutečnosti jde o sádrový základ pokrytý omítkovinou, protože aplikace skutečné přírodniny by neúměrně zatížila nosnost dřevěné podlahy
Sloupy v mezipatře zdobí vlysová spirála. Veškeré dekory na těchto konstrukčních prvcích jsou dílem sochaře, který vytvořil razicí šablony. Další umělec se postaral o odpovídající barevnost a zestaření povrchu
Vzor na podlaze vstupní haly tvoří mramorové prvky různých barev (gold Sanni, Rossa Verona, Rosalia, krema Marfil, Imperador Dark). Autorem návrhu je architekt A. Andrjuščenko. Doplňky, nábytek, textilie a svítidla vybírala sama Irina
Světlá vzdušná kuchyně dokonale ctí provensálský styl. Není divu, že francouzská elegance zažívá návrat na výsluní. Tradiční dekorace a materiály inspirují designéry po celém světě
Interiéry v provensálském stylu jsou romantické, ležérní, s typickými nábytkovými kusy z masivního dřeva, zdobenými plastickými řezbářskými motivy. Vyznění kuchyně podtrhuje rustikální dlažba a obklad stěn. Nedílnou součástí jsou dobové lustry
Varná zóna je vybavena nejmodernějším plynovým sporákem, ovšem v historickém kabátě. Bílý spotřebič je bohatě zdoben aplikacemi z leštěné mosazi
Rustikální charakter interiéru podtrhují obloukové niky po obvodu stěn, které se odrážejí i ve tvaru oken. Strop je zdoben jednoduchými frézovanými dubovými trámy
Kvalita, elegance, jedinečnost. To jsou základní parametry veškerého nábytku, jímž je interiér vily vybaven. Platí to i pro odpočinkové zákoutí v podkroví
Klidová zóna je tónována do příjemné béžové. Výrazným prvkem v interiéru jsou barevně kontrastující parketové vlysy, složené do jednoduchých obrazců
Úchvatný psací stůl zaujme především zdobnými dvířky a soustruženými nohami spojenými trnoží. Tento kus nábytku se objevuje začátkem 17. století hlavně v západní a střední Evropě. Nejreprezentativnější psací stoly vznikají na přelomu 18. a 19. století ve Francii
Dominantou pokoje jsou funkční stylová kachlová kamna se zelenkavým dekorem. Pod stropem, zdobeným dřevěnými prvky, visí mosazný lustr
Hygienické zázemí v mansardě těží z kombinace jednoduchosti a dekorativnosti. Přiznaná střešní konstrukce se klene nad nápaditě řešeným sprchovým koutem, odděleným polostěnou s bidetem a toaletou
Volně stojící vana v retro stylu s moderní stojánkovou baterií je artefaktem sama o sobě. Vyniká v kontrastu s nápaditou dlažbou
Netradičně pojaté umyvadlo v koupelně u dětského pokoje vzniklo ze starožitného stolu z devatenáctého století. Do působivého solitéru byla integrována nejnovější technika
Hlavní koupelna navozuje představu řeckých lázní. Zajímavý je sprchový kout s „nebesy“
Velkolepá vana obložená dřevěným kabinetem připomíná na první pohled masivní postel. Náročný nábytek do koupelny, včetně dřevěného obkladu, měla na starost samostatná specializovaná firma
Romantická ložnice v typické bílé barvě. K dalším obvyklým znakům patří zdobné a dobře opracované detaily v podobě úchytek, nožek a čela postele. Ideálním doplňkem je podlaha z parketových vlysů
Na hlavní koupelnu navazuje soudobá nezbytnost – moderní domácí fitness zóna. Je vybavena populárními kardio stroji, k nimž patří například crossový trenažér
Další umyvadlo v podobě psacího stolu, tentokrát přisunutého ke stěně. Interiér koupelny stylově doplňuje zrcadlo se zlaceným rámem
Obloukový sprchový kout v jednom z vysokých střešních štítů je stejně jako stěny a podlaha obložen mozaikou z mramorových prvků. Kvůli náročnosti a výsledné preciznosti se materiál řezal přímo na místě stavby
Mistrovským dílem obkladačů je realizace turecké parní lázně hammam. Stěny kromě obkladu zdobí také průmyslové štuky se zestařovaným (zestařeným?) efektem. Sprchu dodala firma Heritage
V duchu názvu zdobí odpočinkovou místnost lázně hammam turecké motivy jak na stropě, tak v podobě nezaměnitelných osvětlovacích těles
Přední část domu je obrácena k řece. Fasáda z alexandrovského vápence skvěle ladí s dřevěnými konstrukčními prvky a odpovídá zvolenému stylu celé stavby
Dům stojí uprostřed divoké přírody. Finální úpravu pozemku si vzala na starost sama majitelka objektu s cílem zachovat krajině původní charakter. Stabilitu stavbě zejména v suterénu dodávají opěrné zdi

Venkovská vila obrovských rozměrů dýchá historií zvenku i zevnitř. I když jde o novostavbu, nezůstala svým charakterem vytříbenému vkusu nic dlužna. Je dokonalá do nejmenšího detailu

Záměr stvořit něco mimořádného se majitelce a spoluautorce návrhu, designérce Irině Děrkač, povedl beze zbytku. Dlužno podotknout, že na tom měl lví podíl také atelier Archi Tek To, s nímž na realizaci projektu spolupracovala.

Svou roli pochopitelně sehrál rovněž genius loci, který Irina považuje za největší bohatství.

Kouzelný dům plný autentických starých věcí, jež vyzařují podmanivého ducha, totiž vyrostl na vysokém břehu řeky Moskvy, na unikátním místě, které dříve patřilo věhlasnému spisovateli Maximu Gorkému.

V podstatě právě to nakonec mělo rozhodující vliv na finální podobu celého domu i jeho interiérů, jež rozhodně vypovídají mnohé o vkusu investora a dělají čest zvolenému provensálskému stylu s novogotickými prvky.

Manželé jsou totiž vášniví cestovatelé a Francie patří k oblíbeným cílům jejich cest. Navíc jsou pilnými sběrateli starožitností, takže výsledek nemohl dopadnout jinak.

Podařilo se jim zasadit do zdejší divoké, neuvěřitelně tiché přírody s nenapodobitelným mikroklima dobový šperk, jehož kompaktnost je hodna obdivu. Však se také na stavbu dlouho připravovali.

Jezdili a fotografovali detaily, studovali hory knih o historii a architektuře, „opisovali“ od restaurátora Baranovského, jenž má na svém kontě řadu zdařilých realizací.

Shromáždili spoustu vědomostí a inspirace z pohledu ornamentů, řezeb, dekorací… To všechno s jediným cílem – docílit ničím nerušeného souladu. Šli dokonce tak daleko, že vymysleli domu legendu.

Přisoudili mu příběh rodového sídla, v jehož lůně vyrostlo nejedno pokolení. Doteky každého z nich jsou pak zřetelné právě v rozvoji celé, původně nevelké stavby, která se jakoby rozrůstala co do rozlohy i vybavení interiérů.

Právě proto například přízemí s prvním patrem spojuje mramorové schodiště, zatímco do mansardy vede dřevěné. A jako to ve starých domech bývá, ani tady nejsou identické dveře.

Jedny jsou vyřezávané, další kazetové, jiné zase kované… Stylově však všechny pocházejí z jedné epochy.

Přes náročnost celého projektu byli stavitelé se svým impozantním dílem hotovi během dvou let, což je pro stavbu takového rozsahu opravdu nevídané. „Pracovali jsme čtrnáct hodin denně, plni nadšení a entusiasmu,“ vysvětluje Irina.

„Přínosem bylo i přesné rozdělení úkolů, každý v týmu měl jasně dané kompetence, funkce a zaměření. Mzia Kvaschvadze se staral o architektonickou stránku, autorka projektu Aňa Andrjuščenko i já o dekorace. A kolik úžasných řemeslníků tady pracovalo!

Hotoví umělci, tvůrčí inteligence! Vždycky na ně budu s láskou vzpomínat. Nejen proto, jak nadšení jsou výsledkem naši francouzští přátelé. Jsem hrdá, že jsme to společně dokázali,“ přiznává pyšně paní domu.

Má se také čím chlubit. Všechny komponenty byly vytvořeny výhradně pro tento dům, ve vzájemném souladu a prolínání. Celá budova byla navržena s ohledem na nejvhodnější umístění každého z kusů starožitné kolekce.

Například kvůli maximálnímu vyznění věšákové stěny z osmnáctého století byla postavena speciální stěna odpovídajících rozměrů. Nebo mohutné sloupy v sále jsou napohled kamenné, ale ve skutečnosti jde o směs písku, drobných kamínků a sádry.

Dekor vznikl díky formám vyrobeným podle návrhu sochaře, umělé zestaření je dílem dalšího umělce. Mnohá místa v interiéru, například v kuchyni, na portálech v jídelně i v obývacím pokoji, zdobí bohaté řezbářské práce.

„Museli jsme najít příslušný vzor, nakreslit náčrtek, podle něho vyrobit šablony, a teprve na jejich základě vznikly plastické ornamenty,“ vysvětluje Irina.

Na projektu spolupracovala také řada dodavatelů, například dřevo pochází od tří velkých společností. Jedna zodpovídala za materiál schodiště, další byly svěřeny dveře, poslední se zaměřila na obklady koupelen.

Kvůli dodržení kvality a přijatelnějším nákladům tu dokonce vznikla soukromá továrna na zpracování mramoru. Naučili se tu řezat kusy s ohledem na rozměry místností, zvládli i velmi náročné tenoučké prvky, potřebné k obkladu turecké parní lázně hammam.

Starožitný postříbřený lustr, který se srdcem lomeného schodiště spouští ze třetího do prvního podlaží, byl původně silně zkorodovaný. Řemeslníci mu nejen vrátili někdejší lesk, ale dokázali ho i prodloužit.

Když už jsme u svítidel – řadu z nich si nechali vyrobit podle dobových skic, jiná objevili ve starožitnostech.

Bez povšimnutí nezůstal ani pozemek kolem domu. V zájmu udržení přirozeného prostředí zachovali maximum původních dřevin, zasadili spoustu stromů, trsy divokých fialek, krokusy, sněženky…

Krajina zůstala taková, jako po dlouhá předchozí staletí, jako by se jí lidská ruka nikdy nedotkla.

TEXT: Alena Müllerová, FOTO: Photofoyer