Znovuzrození vily Tugendhat
Vila manželů Grety a Fritze Tugendhatových z let 1929–1930, navržená architektem Ludwigem Miesem van der Rohe, je jako jediná památka moderní architektury v České republice zapsána na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
U psacího stolu za onyxovou příčkou stojí proti sobě dvě vyplétaná křesla typu MR 20.
Vila manželů Grety a Fritze Tugendhatových z let 1929–1930, navržená architektem Ludwigem Miesem van der Rohe, je jako jediná památka moderní architektury v České republice zapsána na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
Celou jihovýchodní stěnu v přízemí rámuje zimní zahrada. Tvoří dokonalou spojnici mezi interiérem a okolní přírodou. Výroby osvětlovacích těles podle původní dokumentace se ujala přední česká firma PRECIOSA.
Symbolem vily Tugendhat je kruhová makassarová stěna. Mies van der Rohe ji naplánoval jako výrazný dělicí prvek obytného prostoru.
Barevný akcent tvoří lehátko s rubínově červeným sametovým potahem. Z něho se majitel vily mohl kochat výhledem na Brno.
Vzdušnost a světlost prostoru umocňují subtilní křesla MR 20 a kruhový skleněný stolek.
Před onyxovou stěnou stojí tři křesla Tugendhat, naproti stejný počet křesel a taburet Barcelona ve smaragdově zelené kůži. Doplňují je skleněný stolek a bílá lavice.

Ikoně funkcionalistické architektury, vile Tugendhat, byla po téměř tři čtvrtě století navrácena její původní podoba z 30. let mi nulého století. Veřejnost si ji mohla poprvé prohlédnout 6. března 2012.

Volně stojící třípodlažní vila je zasazena ve svažitém terénu orientovaném na jihozápad.

Hlavní vstup z ulice je v nejvyšším třetím podlaží, kde jsou situovány pokoje rodičů, dětí a vychovatelky

s příslušenstvím a samostatně přístupný byt řidiče s garáží. O patro níže je společenské centrum vily,

obytný prostor se zimní zahradou a terasou, dále kuchyně s příslušenstvím a místnosti pro personál.

V suterénu se nachází technické zázemí.

Nahrazením zdí jako nosných prvků 29 ocelovými sloupy otevřel Mies van der Rohe obytný prostor uvnitř i směrem ven do přírody. Jednotlivé zóny v bytě plynule navazují, jsou odděleny spíše dekorativními stavebními či interiérovými prvky. V plynoucím obytném prostoru dominuje

reprezentativní posezení před onyxovou stěnou a jídelna, vymezená křivkou makassarského ebenu. Vzdušnost a světlost interiéru umocňuje plné prosklení jihozápadní a jihovýchodní fasády. Se zahradou lze interiér propojit spuštěním dvou velkých okenních tabulí.

Za onyxovou stěnou se nachází pracovna s knihovnou a přilehlou zimní zahradou. Ta se stává spojujícím článkem obytného prostoru s okolní zelení.

Obnovením původního vzhledu interiéru bylo pověřeno studio A.M.O.S. DESIGN. Tým pod vedením architekta Vladimíra Ambroze zhotovil výrobní dokumentaci a následně autentické repliky nábytku.

Původní dokumentaci studio postupně získalo z domácích i zahraničních zdrojů. „Navštívili jsme jak rodinu Tugendhat, tak vnuka Miese van der Rohe. V jeho berlínském bytě jsme seděli na židlích

z Miesova bytu z roku 1926. A podobné židle jsou dnes ve vile Tugendhat, jen v jiném barevném provedení,“ říká Vladimír Ambroz. Další informace se podle jeho slov podařilo zjistit v muzejních sbírkách v USA či od znalců a expertů v Německu.

Jedním z hlavních symbolů vily je kruhová jídelní stěna ze vzácného makassaru. Mies van der Rohe ji naplánoval jako výrazný prvek obytného prostoru a takto byla také po velkém úsilí nainstalována.

Historie stěny, jejíž projekt je uložen v Muzeu moderního umění v New Yorku, je pohnutý. PhDr. Miroslav Ambroz ji objevil v roce 2010 v menze právnické fakulty v Brně, kam byly jednotlivé panely

převezeny v roce 1940. Tehdy budova sloužila pro potřeby gestapa. V místě, kde denně proudily davy lidí a kde zůstala nepovšimnuta dlouhá desetiletí. „Prvotním problémem bylo přesvědčit investora a všechny okolo, že přesun nazpět do vily je možný. Ale přece jenom jde o materiál, který byl jednou použit

jako ohnutý a po deseti letech byl srovnán. A my ho po dalších sedmdesáti letech zase ohnuli. To je docela unikátní,“ vysvětluje Vladimír Ambroz. Jednotlivé panely byly poskládány z dosažitelného

zachovalého materiálu a doplněny novou dýhou. Ta musela být místy namořena, aby bylo dosaženo jednotného vzhledu. Montáž makassarové stěny byla jen vyvrcholením více než roční práce restaurátorů.

Text: Alena Kodlová , Foto: Miroslav Ambrož, PRECIOSA – LUSTRY

Vila Tugendhat, Černopolní 45, Brno, Česká republika,

www.tugendhat.eu