Neobyčejná obytná galerie na Yucatánu
Křesílko Barcelona od Ludviga Miese van der Rohe svými ušlechtilými liniemi zapadá do sbírky uměleckých předmětů. Černé čalounění ladí s barevnou paletou interiéru
Vedle pohledového betonu na stěnách a leštěného na podlaze, je v soukromé galerii hlavním designovým materiálem sklo. V podobě tvrzených tabulí tvoří desky stolů a stolků, a také stěnu oddělující knihovnou od společenského prostoru
Na otevřenou galerii s televizní místností vede mramorové schodiště. Leštěná betonová podlaha odráží barevný kolorit uměleckých předmětů a designového nábytku
Pohledový beton tvoří ideální pozadí pro pestrá abstraktní plátna a moderní plastiky. Otevření společenského prostoru do zahrady vnáší dovnitř dostatek denního světla
Architekt v přízemí odstranil všechny příčky. Vytvořil tak prostor vyvolávající pocit vzdušnosti a světlosti. Skleněné předěly se stávají téměř neviditelnými, umělecké předměty jakoby volně plují prostorem
Abstraktní umění mexických umělců úžasně doplňují designové ikony, plastové židle Panton Chair
V přepestré směsici barevných pláten a abstraktních soch vládne určitý řád. Nízké ebenové skříňky ladí s židlí „pantonkou“ v černé barvě. Černé tóny se také odrážejí v uměleckých dílech a v drobných doplňcích
Zelené plochy se střídají s terasami, fungujícími jako venkovní galerie. Cesty vytvořené z plochých kamenů vtiskují pocit japonské zahrady
Transparentní stěny smazávají hranici mezi venkovní galerií a interiérem. Při večerním nasvícení exponáty umístěné uvnitř vystupují ven a doplňují spektrum soch stojících na terase
Spojení architektury s přírodou umocňuje starý strom, který prorůstá rovnou střechou nad garáží
Houpací křesílko Suena Mexican Rocking Chair (Graham & Green) svou lehkostí a hravostí umocňuje pocit z ojedinělého prostoru, který v sobě spojuje zážitek z umění v těsném spojení s přírodou
Obrazy pokrývají stěny společenské místnosti otevřené na výšku dvou podlaží. Další díla jsou teprve připravená ve stojanech k instalování
Originální stolek z jednoho kusu nahrubo opracovaného kamene odpovídá nejnovějším trendům v designu, zároveň vzdává hold nenapodobitelné kráse přírody.
: Kuchyně v kombinaci nerezové oceli s masivním dřevem zapadá do materiálového i barevného koloritu rezidence. Barva kovu ladí s leštěnou betonovou podlahou, medově hnědý tón dřeva souzní s přírodními prvky, rozmístěnými v interiéru i exteriéru
Neutrální paletu šedé, černé a bílé barvy na stěnách a podlaze rozehrávají dveře ze žlutého tvrzeného skla
Křesílko Barcelona od Ludviga Miese van der Rohe svými ušlechtilými liniemi zapadá do sbírky uměleckých předmětů. Černé čalounění ladí s barevnou paletou interiéru
Otevření rezidence na výšku dvou podlaží poskytuje úžasný pohled z otevřené galerie v patře do přízemí s kamenným stolkem doplněným designovým nábytkem
Televizní místnost na otevřené galerii je ohraničená zábradlím z tvrzeného skla. Transparentní předěl umocňuje pocit vzdušnosti v originálně situovaném i zařízeném prostoru
Bazén v minimalistickém stylu je umístěn na jedné z teras. Kamenné molo je vybavené jednoduchým nábytkem z masivu pojednaným v bílé barvě
Jednotlivé exponáty jsou často umístěny na skleněných stolcích. Vyvolávají u příchozích dojem vznášení se v prostoru
Skleněná stěna, oddělující spíše pocitově knihovnu od společenského prostoru, odráží barevná plátna a předměty uvnitř, zároveň umožňuje průhledy ven
Jednotlivé terasy oddělují pruhy zeleného trávníku. Působí jako osvěžující oázy s odpočinkovými kouty
Úcta k přírodě vyzařuje z jednoduše zařízené zahrady, kde jsou v doplňcích využity pouze přírodní materiály
Schodiště vedoucí do televizní místnosti v patře odděluje skleněná stěna. Transparentní předěl nenarušuje pocit kontinuity prostoru, kterému vévodí abstraktní umění v podobě obrazů a plastik

Dům postavený asi před dvaceti lety se na žádost vlastníků proměnil v galerii. Neoddělitelnou součástí barevného moderního interiéru se staly sochy a obrazy.

Žhavé slunce a exotická krajina plná magie, lidová tvorba vycházející z umění starých Mayů a španělských kolonizátorů, to vše se odráží v moderním mexickém umění.

Množství obrazů a soch současných tvůrců našlo útočiště v rezidenci přestavěné na originální obytnou galerii na severu města Merida na Yucatánu.

Samotná Merida je pozoruhodným kulturním klenotem. Byla založena roku 1542 Franciscem Montejem na ruinách mayského sídla Tho. Je známá také jako Bílé město, množství vápence a bílé barvy umocňuje krásu koloniální architektury 16. a 17. století.

Nedaleká archeologická oblast Chichen Itza láká svými mayskými památkami, pyramidami nebo posvátnou přírodní studnou Cenote, do níž byly obětovány mladé dívky. Bohatá kulturní historie se promítá i v moderním mexickém umění.

Malíři, nástupci slavného Diega Rivery a Fridy Kahlo (známe ji z filmu Frida) na svých plátnech spojují jasné barvy a úmyslně jednoduché formy lidového umění.

Okouzlen úžasnou energií, která z mexického moderního umění sálá, se movitý obchodník rozhodl zasvětit celou svoji víkendovou rezidenci obrazům a sochám.

Obrátil se na studio Punto Arquitectónico se žádostí o zásadní rekonstrukci vily, aby mohla sloužit jako galerie, a zároveň byla nachystána na pobyt rodiny a jejích přátel.

Celý dům byl zpevněný ocelovou konstrukcí, fasádu tvoří bílé zdi v kombinaci s velkými okny a černě lakovanou ocelí. Zásah do dispozice domu byl zásadní.

Začal reorganizací celého přízemí, které architekt osvobodil od všech příček, jež ho dělily na menší místnosti. Vznikl tak otevřený prostor, ideální pro expozici obrazů a soch.

Zdi a volně stojící předěly jsou zhotoveny z pohledového betonu, který kontrastuje s velkou rozmanitostí materiálů a barev umělecké kolekce a designového nábytku. Okna byla rozšířena, což umožnilo dennímu světlu proniknout do všech koutů galerie.

Expozice volně pokračuje na terasy, které oddělují pásy zeleného trávníku. Zvláštností jsou miniaturní zahrádky, které tvoří jakési vizuální obaly rezidence.

Jedna slouží jako spojnice mezi galerií a okolní přírodou, druhá, umístěná mezi garáží a společenským prostorem, jako zelený předěl mezi oběma objekty. Venkovní dispozici doplňuje minimalisticky pojatý bazén, situovaný na jedné z teras.

Uvnitř domu, uprostřed galerie, je umístěna knihovna, oddělená tabulemi tvrzeného skla. Transparentní stěny vytváří efektní předěl, nikoliv vizuální bariéru. Sklo odráží barevná plátna a předměty uvnitř, zároveň umožňuje průhledy ven.

Propojení a překrývání reálných vjemů vytváří až snový, abstraktní obraz. Skleněné tabule také rámují mramorové schodiště vedoucí do patra, kde je umístěná televizní místnost.

Stěny obklopující tento prostor byly odstraněny, vznikla tak galerie vznášející se nad obytnou místností. Otevření rezidence na výšku dvou podlaží poskytuje úžasný pohled do přízemí s designovým nábytkem.

Tomu dominují jasně červené židle navržené Vernerem Pantonem (Panton chair, Vitra). Ikonický nábytek představuje také křesílko Barcelona od Ludviga Miese van der Roheho (Knoll), jež svým černým čalouněním zapadá do barevného koloritu obrazů.

Pestrou směs plastových soch a barevných kousků nábytku doplňují nádherné přírodní artefakty, mezi nimiž dominuje stolek vytesaný z jednoho kusu kamene.

Uvolněnou atmosféru mexických pláží vnáší na terasu houpací křesílko Suena Mexican Rocking Chair, kterým studio Graham & Green oživilo zašlou slávu kousku Acapulco Chair, navrženého v padesátých letech.

Jako vysoce dekorativní prvek působí dveře ze žlutého tvrzeného skla. Lesklé obdélníky dveřních křídel rozsvěcují stěny v šedavém tónu a stávají se nedílnou součástí barevné hry pestrých pláten.

S neutrální materiálovou paletou, ve které převládá pohledový a leštěný beton, se dům stává střízlivým obalem pro skvělou kolekci umění.

TEXT: Alena Kodlová, FOTO: Punto Arquitectónico