Ippolito Fleitz Group má za sebou řadu úspěšných projektů, ale konečnou podobu realizace zbrusu nového ústředí společnosti Roman Klis Design považují autoři i sám investor za „Maledivy designu“.
Dalo by se říci, že ze strany investora šlo o velmi odvážný krok. Projekty takového rozsahu jsou totiž převážně doménou velkých měst typu Londýna, Berlína či New Yorku.
Ovšem budova firemního sídla Roman Klis Design včetně netradičně pojatého interiéru se nachází v provinčním městě Herrenberg v jihozápadním Německu, a takovému prostředí se většina kreativních značek vyhýbá.
Jejich cílem je naopak budovat svá ústředí v centrech metropolí, kde mohou dát na odiv své bohatství.
Designérské studio Ippolito Fleitz Group na návrhu spolupracovalo s Porsche Consulting a zjednodušeně by se dalo říci, že architekti vycházeli z prostorového myšlení, jež pomocí strategie nazývané „nudging“ podporuje produktivitu práce a správné fungování lidské psychiky.
Ve stručnosti jde o psychologii ovlivňující chování zaměstnanců bez stanovení pravidel, zákazů, či dokonce nátlaku.
Velký podíl na výsledném efektu má i sám Roman Klis, který s autory od začátku úzce spolupracoval a dával řadu podnětů, které prvky chce do pracovního prostředí aplikovat.
Vždyť on sám je designér a jeho firma, kterou založil už v roce 1995, úspěšně působí na poli firemní identity, a dokonce se pyšní oceněním zaměstnavatel roku.
Jeho tým stál například za vzhledem etiket značek, jako jsou Nesquik od Nestlé, Nescafé, Maggi, Nido, Catrice, Essence a mnohé dalších. I přes svou přátelskou a kreativní povahu je však Klis podnikatel a vždy od svých kolegů vyžaduje perfektně odvedenou práci.
Jeho mottem je správně zvolená strategie, která přímo směřuje k úspěchu. Čím je tedy nové sídlo tak zajímavé a jakou pozitivní energií působí na zaměstnance, že se v práci necítí jako v práci a jejich produktivita strmě stoupá?
Jde o tři klíčové faktory: nudging, sílu zelených rostlin a princip yippee. O nudgingu byla řeč už v úvodu.
Dodejme jen, že během projektových příprav byl odborníkem na toto téma Dr. Freibichler z Porsche Consulting. Další důležitou roli v celém konceptu sehrály pokojové rostliny.
Najdete jich tady neuvěřitelných 2100 kusů, a to v různých formách a způsobech osazení (klasické truhlíky, zelené stěny i závěsné nádoby). Konkrétní fakta, plynoucí z měření v objektu, potvrdila správnost záměru.
Došlo totiž nejen ke zvýšení vlhkosti z 18 na 44 procent, ale navíc bylo zaznamenáno i výrazné snížení nemocnosti zaměstnanců na neuvěřitelnou polovinu. V neposlední řadě se tu pracovalo s principem tzv. Yippee.
Velmi zjednodušeně ho lze vysvětlit jako kompletní proměnu budovy bez jakýchkoli zásahů do stávající struktury.
TEXT: Markéta Vobroučková, FOTO: Photo © Philip Kottlorz