Rezidenci Lakeshore si na břehu jezera v americkém Houstonu nechal postavit klient pocházející z Indie. Do výsledného vzhledu domu se proto promítly prvky typické pro architekturu původní vlasti majitele.
Projekt velkorysé, zajímavě členité vily, jejímž důležitým posláním je rovněž pojmout četné návštěvy pospolité rodiny, se neobešel bez abstrahovaných charakteristických znaků indického stavebního stylu.
Odrážejí se například prostřednictvím složité kamenné kopule ve foyer, jež je se svými podpůrnými sloupy reminiscencí na tradiční hinduistické chrámy, nebo konstrukce podlahy podle vzorů inkrustací nalezených v řadě indických budov (například v Taj Mahal), stejně jako nezbytných vodních prvků.
Už při vstupu do vily jsou zřejmé tři hlavní materiály, jež byly při stavbě a vybavení interiérů použity: bílý kámen, tak typický pro velké historické komplexy v investorově domovině, teplé africké dřevo makore a čiré či satinované sklo.
Rezidence je členěná do společenských a intimních prostor, jež vzájemně propojuje impozantní skleněné schodiště.
Jeho průhledné a průsvitné komponenty propouštějí dovnitř denní světlo, jež do haly proniká také díky stylizovanému, jakoby vyplétanému baldachýnu kamenné kopule z bílého vietnamského mramoru.
V příjemném kontrastu k bělostnému kameni a sklu je obklad z dřevěných, různě členitých panelů s integrovanými LED svítidly. Jejich barevnost lze naprogramovat, a podpořit tak dynamiku výsledného designu této části rezidence.
Dekor a typická barevnost dřeva ostatně prostupují do všech interiérů. Důležitou roli hrají samozřejmě i ve společenské zóně domu, která klasicky zahrnuje kromě obývací části také jídelnu.
Velkorysá místnost s panoramatickým výhledem na jezero je nábytkem opticky rozdělena na dva prostory: ten kolem krbu před impozantní onyxovou stěnou je určen pro větší společnost, druhý, s pohovkou orientovanou opačným směrem, slouží ke sledování televize.
Pozornost si určitě zaslouží také nápadité řešení stropu, který je kombinací dřevěného obkladu se speciálními textilními panely Eurospan.
Dřevo je nedílnou součástí i soukromých prostor s ložnicemi, jež jsou situovány do horních partií rezidence s mírně zkosenými stropy.
Působivý nábytek, ať už jde o lůžko, noční stolky či „proplétanou“ stěnu v záhlaví postele, byl vyroben ze zlatavého hruškového dřeva, vesměs podle návrhů architekta. V tradiční hinduistické architektuře má nezaměnitelné místo také modlitebna.
Takzvaná puja se tyčí jako nejvyšší prvek budovy se svislými štěrbinami na jeho východní fasádě, jimiž dopadá první ranní světlo přímo na oltář. Naproti svatostánku je umístěna domácí kancelář.
K zásadním požadavkům investora patřily rovněž komfortní venkovní prostory. Tvůrci z Miró Rivera Architects jim dali podobu rozlehlé přízemní lodžie s krbem, pohodlným posezením a dvojicí na zakázku vyrobených závěsných pohovek.
Prostorné terasy u ložnic zase kromě úchvatných výhledů dávají členům rodiny a hostům možnost cvičit venku jógu. Odkazem předků jsou také široká schodiště, směřující k jezeru a do zadní části zahrady.
Jde o moderní interpretaci ghátů, stupňů vedoucích do očistných vod, jež najdeme například v indických regionech Váránasí a Gujarat.
Text: Alena Müllerová, Foto: Paul Finkel a Miró Rivera Architects