Obchodní sdělení

James Dyson naučil svět milovat vysavač

Chcete sdílet tento článek?

Vysávání si v historii moderní domácnosti vybudovalo reputaci jedné z nejvíce nenáviděných činností. Není se čemu divit, když většina z nás poznala vysavač jako řvoucí, těžký a nemotorný kolos, který ještě část pohlceného prachu na druhé straně zase vyfoukne. Když jsme pak vyrostli a začali se starat o vlastní domácnost, naše peněženka krutě utrpěla pokaždé, když bylo potřeba koupit nové sáčky. To nedalo spát britskému vynálezci Jamesi Dysonovi, který se rozhodl vytáhnout do boje proti zastaralému způsobu vysávání. Neuspěl hned, jeho cesta byla trnitá, ale stálo to za to. Dnes jeho miliardová firma chrlí jednu inovaci za druhou a sbírá mnohá ocenění. V čem tkví Dysonův úspěch?
Dyson sám tomu říká „wrong thinking“. Zatímco v mnoha jiných firmách se příliš nenosí chodit za vedením s nápady, které na první pohled vypadají nereálně, Dyson to naopak vyžaduje. Jeho inženýři a designéři jsou povzbuzováni k tomu, aby si žádný bláznivý nápad nenechávali jen pro sebe. Tato metoda hledání řešení na těch nejméně pravděpodobných místech, se totiž bohatě vyplatila jemu samotnému. Když hledal ke konci 70. let způsob, jak zbavit tehdejší vysavače problému se ztrátou sacího výkonu, zjistil, že problémem jsou látkové nebo papírové sáčky. Jejich póry se totiž postupně ucpávají nejjemnějšími částečkami prachu, a jakmile se stane sáček neprodyšným, je ztížený průchod vzduchu celým sacím systémem. Rozhodl se tedy vyvinout vysavač bez sáčku a tím vznikla nutnost vymyslet způsob, jak veškerý vysátý prach dostat do sběrné nádoby a zabránit mu v ucpávání filtrů a průchodu ven z přístroje.
Z továrny až do vysavače
Dyson proto zkoušel spoustu různých způsobů separace prachu, ale žádný nebyl tak skvěle funkční, aby se takový vysavač mohl nazývat převratným vynálezem. Nápad na to pravé řešení pak přišel v nečekaný okamžik, když vůbec neseděl v kanceláři a nesnažil se něco vymyslet. Jednoho dne se procházel po své továrně na stavební kolečka, když ho zaujala velká cyklonová odlučovací jednotka, která oddělovala nečistoty z nasátého vzduchu z továrny. Když takový způsob sběru prachových částic do nádoby funguje ve velkém měřítku, proč by nemohl mít malé cyklony i jeho vysavač? Pustil se tedy do práce a v roce 1983, po pěti letech výroby prototypů, kdy byl částečně podporován učitelským příjmem své ženy, představil vysavač „G-Force“. Se svým naápadem však neuspěl u žádného z velkých výrobců ani distributorů vysavačů. Představoval totiž hrozbu pro lukrativní trh s náhradními sáčky. Dyson tedy zkusil štěstí v Japonsku, a to prostřednictvím katalogového prodeje. Také vzhled jeho první vysavače byl nekonveční, především svojí sytě růžovou barvou a možná prévě díky tomu v roce 1991 vyhrál v Japonsku mezinárodní cenu Design Fair. První americký patent na svůj koncept získal Dyson v roce 1986.
Úspěch originality
Na britský trh se podařilo Dysonovi dostat po více než 10 letech od původní myšlenky díky velmi originální televizní reklamní kampani. Ta zdůrazňovala, že na rozdíl od většiny konkurenčních výrobků vysavače Dyson nevyžadují neustálé dokupování náhradních sáčků. Šlo o velmi odvážný krok, v té době totiž byla hodnota trhu se sáčky do vysavačů asi 100 milionů britských liber. Slogan „řekněte sáčkům sbohem“ se ukázal být pro veřejnost přitažlivější, než původně zdůrazňovaná účinnost sacího výkonu této technologie. Předchozí významnou změnou na poli konstrukce vysavačů v Británii bylo paradoxně právě představení sáčku na jedno použití jako vymoženosti, za kterou si zákazníci připláceli. Vysavače Dyson Dual Cyclone s dvojitým cyklonovým separátorem se staly nejprodávanějšími vysavači a překonaly i modely některých společností, které původně tuto myšlenky odmítly. Staly se také jednou z nejpopulárnějších britských značek a na začátku roku 2005 byly vysavače Dyson těmi nejprodávanějšími ve Spojených státech z hlediska hodnoty tržeb.
Po úspěšném nástupu této technologie začali i další výrobci uvádět na trh své vlastní vysavače na principu cyklonové separace nečistot. Společnost Dyson zažalovala společnost Hoover UK za porušení patentového práva a získala zhruba 5 milionů liber jako odškodné. Patentové války se tedy nekonají jen na poli mobilních telefonů (Apple vs. Samsung), ale i v oblasti spotřební elektroniky.
Od stavebního kolečka k elektromobilu
V roce 2005 začlenil Dyson svou původní myšlenku pojezdové koule. Tu původně využil ve zmíněné výrobě stavebních koleček. Ta totiž pro pohyb využívala kouli namísto klasického kola, čímž bylo dosaženo snadnějšího pohybu po blátivém povrchu stavenišť. Tento svůj nápad integroval do konstrukce vysavačů a vznikla technologie pojezdové koule Dyson Ball, jejímž cílem bylo dosažení lepší manévrovatelnosti vysavačů.
Také Dysonova vize budoucnosti se stále vyvíjí a dnes směřuje především k maximálnímu zdokonalení tyčových akumulátorových vysavačů. Bezdrátová zařízení jsou totiž jasným trendem a kladou před všechny jejich výrobce značné výzvy. Musí si co nejlépe poradit s výkonem a velikostí jejich elektromotoru motoru a kapacitou akumulátoru. Jak už Dyson několikrát potvrdil, můžeme se možná dočkat využití právě těchto zdokonalovaných technologií v něčem ještě zásadnějším. Už téměř 30 let intenzivně spolupracuje s univerzitami prostřednictvím vlastní nadace a z jeho poznatků mohou čerpat nadějní studenti technologických odvětví. Dyson však v komerční produkci nezůstal jen u vysavačů. Svůj inovativní přístup promítá i do vylepšování jiných věcí denní potřeby, jako jsou osoušeče rukou Airblade, bezlopatkové ventilátory Air Multiplier a jako nejžhavější novinka supertichý fén Supersonic. Nedávné spekulace na základě přihlášených patentů dokonce naznačují, že Dyson pracuje na vývoji vlastního elektromobilu. Vypadá to, že se ještě máme na co těšit.

Tento článek je obchodním sdělením
Další zajímavé články