Moser a ceny pro MFF v Karlových Varech

Exkluzivním výrobcem festivalových cen je již tradičně sklárna Moser. Už od počátků festivalu se hlavní cena nazývala Křišťálový glóbus. Jeho podoba se ale často měnila.

Od 36. ročníku MFF v roce 2001 má Křišťálový glóbus svou nynější podobu dívky zvedající křišťálovou kouli.

Festivalové ceny:

Křišťálový glóbus v podobě dívky s křišťálovou koulí je ručně vyráběn ve dvou variantách:

velká zlatá cena je oceněním pro nejlepší film a pro vybrané filmové tvůrce za celoživotní přínos

velká stříbrná cena představuje cenu Prezidenta MFF KV, zvláštní cenu poroty, cenu za režii, cenu za ženský a mužský herecký výkon, Diváckou cenu nebo cenu za nejlepší dokumentární film

Vzhled festivalových cen

Základní ideovou podobu navrhl uznávaný fotograf Tono Stano, kterému stála modelem Ema Černáková, druhá vicemiss České republiky pro rok 2001. Sochařské práce byly dílem Martina Krejzlíka.

Ruční výroba Křišťálového glóbu

Sochy dívky dnes vznikají v sochařském ateliéru Miloše Vacka, křišťálové koule ve sklárně Moser v dílně mistra skláře Milana Mana, kompletaci a lepení má na starosti mistr brusič Jaroslav Greguš.

Je to příjemný pocit vidět v rukou celebrit předmět, na jehož zhotovení jsem se podílel“, říká Jaroslav Greguš, mistr brusič.

Výroba glóbů je složitým procesem sestávajícím z desítek operací, na jejichž konci se v rukou filmových tvůrců ocitne bronzová socha dívky zvedající křišťálovou kouli. Výroba křišťálové koule začíná v huti.

Roztavené sklo o teplotě tisíc stupňů Celsia se zformuje na průměr 11,5 centimetru. Skleněné koule putují po vychlazení do dílny, kde se provádí ruční zabroušení tvaru a vyleštění glóbu. Dále se upraví tak, aby pasovaly do kovové sochy. Nakonec se koule k soše přilepí na třech místech.

Výrobní postup

První fází výroby ceny je výroba bronzové sochy, která probíhá v pražském ateliéru sochaře Miloše Vacka. Pro zajímavost lze uvést, že zde spatřují světlo světa i ceny Akademie populární hudby.

Neboť je to práce, která má určitá specifika a kterou si každý sochař chrání jako své výrobní tajemství, uveďme si jen několik postřehů:

K tavení bronzu je použita pec otápěná plynem s malou pánví s obsahem okolo 80 kg bronzu. Po několikahodinové tavbě a promíchání je pánev vyjmuta z pece a připravena k odlévání.

Formy k odlévání jsou zhotoveny z písku v kovovém rámu a vysušeny v sušárně, rovněž v ateliéru pana Vacka. Po zchlazení bronzu jsou rozebrány a z nich je vyjmut korpus sochy, který jen málo připomíná krásu konečné podoby zlaté nebo stříbrné dívky.

Jakmile je korpus sochy dostatečně zchlazen, jsou z něj odstraněny přebytečné nátokové přelitky a je možné přikročit k povrchovým úpravám, jako je leštění pomocí jemných abraziv používaných běžně v technice cizelérství do vysokého lesku, zlacení či stříbření.

Ve sklárně Moser se vyrábí druhá část této ceny – křišťálová koule.

Na sklářskou píšťalu sklář nabere sklovinu, ze které se vytvoří tzv. jádro. Na toto jádro je dále nabráno potřebné množství skloviny.

Dávka skloviny je předtvarována a za pomoci dřevěného svaláku, který je opracován do potřebného rádiusu, se vytvaruje konečný tvar koule. Po částečném zchladnutí je koule odražena od píšťaly a vychlazena v chladící peci.

Po vychlazení dochází k odstranění nálitku, obroušení místa odražení do rádiusu koule a závěrečnému leštění do vysokého lesku.

Konečnou fází výroby Dívky s křišťálovou koulí je kompletace ceny, t.j. přilepení koule k bronzové soše pomocí lepidla tvrzeného UV zářením.

Umění českých sklářů vzdávají hold i slavné filmové hvězdy

Z Karlových Varů si lze odvézt kromě filmových zážitků i ty designové. Křišťálové glóby, které vyrábí společnost Moser, hlavní festivalové ceny, mohou ovšem získat jen vyvolení.

I slavní herci, mezi nimiž zmiňme například Helen Mirren, Susan Sarandon, Johna Malkoviche, Roberta Redforda a další, kteří převzali Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii, se už předem netajili, že jsou zvědaví na jeho podobu. Pověst křišťálového skla karlovarské firmy Moser má ve světě svůj zvuk.

Když v roce 2012  přebírala cenu za celoživotní přínos britská herečka Helen Mirren, na adresu křišťálového glóbu zavtipkovala:

Doufám, že to můj manžel přežije, protože křišťálová cena je „velká zbraň“, vtipkovala Helen Mirren.

Glóbus ve festivalových znělkách

V populárních festivalových znělkách zahajujících filmy MFF, v nichž účinkují držitelé glóbu za mimořádný umělecký přínos (D. DeVito, J. Law, Andy Garcia, J. Menzel, M. Forman, J. Malkovich, Helen Mirren, Věra Chytilová a jiní), je křišťálové ceně z produkce Moser věnována téměř hlavní role.

Vtipné užití křišťálové ceny v běžném praktickém životě je ve filmových klipech tvůrců Ivana Zachariáše a Martina Krejčího velmi originální. Například v klipu J. Menzela pozoruje slavný režisér sličnou slečnu na úklid skrz optiku křišťálové koule.

V klipu A. Garcii poslouží slavnému herci glóbus jako beranidlo. Ve znělce s Judem Lawem jej pro změnu herec použije místo ukradené sošky na kapotu svého auta.

Když se točila festivalová znělka s Judem Lawem, musel se vypůjčit Rolls Royce, kterému se na chladiči vyměnila slavná postavička Emily za festivalovou cenu. Majitel toho vozu byl u natáčení a když viděl na chladiči festivalovou cenu, řekl:

Ale tahle se mi tam líbí mnohem víc, nemohli byste mi ji tam nechat? Myslím, že větší kompliment by si tvůrci téhle trofeje ani nemohli přát,“ říká Marek Eben, moderátor filmového festivalu.

Kopii hlavní festivalové ceny je možné si prohlédnout v novém sklářském muzeu v areálu sklárny Moser v Karlových Varech – Dvorech.

Technická specifikace velkých festivalových cen:

– výška celková 42cm

– výška sochy bez koule 39cm

– hmotnost celková 5kg

– hmotnost sochy bez koule 3,2kg

– koule o průměru 11,5cm je vyrobena z bezolovnatého sodno-draselného křišťálu a k soše je připevněna ve třech bodech

www.moser-glass.com