Mladá návrhářka s hlubokým uměleckým citem spojila svoji tvůrčí dráhu se sklem, mnohotvárným výrazovým prostředkem.
Se sklem se Adéla Krejčová začala seznamovat již na střední škole, když si vybrala obor Výtvarné zpracování skla na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě.
Po dokončení střední školy vystudovala obor Design skla a šperku na Textilní fakultě Technické univerzity v Liberci. Svá studia završila oborem Užité umění – specializace sklo na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Během studií se Adéla věnovala i mimoškolním aktivitám ze sklářského oboru, zúčastnila se např. výtvarného sympozia Práce se sklem a využití techniky vitráže v polské Jelení Hoře.
„I když v poslední době pracuji vedle skla i s mnoha jinými materiály, sklo pro mě stále zůstává velkou inspirací, jako materiál sám o sobě. Fascinuje mě, jakým způsobem ovlivňuje samotné dílo.
Baví mě jeho částečná náhodnost, která určitým způsobem ovlivňuje tvorbu. Přináší hledání nových cest a pohledů. Nezanechá vás v nečinnosti,“ říká nadějná designérka.
V současné době pracuje již šestým rokem v designovém ateliéru Preciosy.
Spolupráci s největším českým výrobcem zakázkových svítidel navázala již při studiu vysoké školy, kdy psala svou diplomovou práci na téma „Design svítidla za pomoci techniky foukání skla do předem připravených kovových profilů“.
Za svou kariéru vytvořila mnoho svítidel, jež sklidila obrovský úspěch jak u odborné, tak u laické veřejnosti. „Vytvářet nové návrhy je možnost, jak vyjádřit sama sebe. Design svítidel a světelných objektů je velmi zajímavý.
Svítidlo mnohdy podtrhuje a umocňuje pocit z celého interiéru, někdy i exteriéru. Zamýšlení se nad budoucím designem je motor, který mě na pomyslném žebříčku profesních zkušeností posouvá dál a zároveň mě obohacuje.“
V roce 2009 se Adéla autorsky podílela na kolekci Preciosa New 2009 pro milánský veletrh Euroluce 2009, o rok později navrhla svítidla Blaze a Twister pro expozici Preciosy na výstavě Light + Building 2010 ve Frankfurtu nad Mohanem.
Vloni dala podobu dvěma svítidlům Salineli a Jimble pro expozici Preciosy na milánskou výstavu Euroluce 2011, která byla inspirovaná podmořským světem. „Medúzy působí velmi křehce, tajuplně.
Proto se mi staly předlohou při navrhování svítidel Jimble a Salineli. Nejprve jsem studovala anatomii, charakteristické znaky a způsob pohybu těchto žahavců.
Nové postřehy a poznatky jsem následně uplatnila při samotném navrhování,“ zasvěcuje nás Adéla do tajů své designérské práce.
Tato svítidla pak byla vystavena i na pražském Designbloku 2011, z něhož si Preciosa odvezla nominaci na Cenu šéfredaktorů za Nejlepší kolekci svítidel Designbloku 2011. Adéliny návrhy jsou natolik úspěšné, že je interiéroví designéři s oblibou využívají ve svých velkolepých projektech, realizovaných po celém světě.
TEXT A PRODUKCE: Alena Kodlová, FOTO: Preciosa – Lustry, archiv Adély Krejčové